הבחירות באיטליה: מנהיגת הימין הניאו-פאשיסטי צפויה להתמנות לרה"מ

לפי ספירת הקולות בלמעלה מ-80% מאזורי הבחירה במדינה, מנהיגת מפלגת "האחים של איטליה", ג'ורג'יה מלוני, זכתה ב-26% מכלל הקולות בבחירות הכלליות. מלוני, שהביעה בעברה את הערצתה למוסוליני, תהפוך לראש הממשלה האישה הראשונה בארץ המגף

זמן צפייה: 01:23

מנהיגת מפלגת "האחים של איטליה", ג'ורג'יה מלוני, זכתה ב-26% מכלל הקולות בבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול (ראשון) באיטליה. כך, לפי ספירת הקולות בלמעלה מ-80% מאזורי הבחירה במדינה. בתוך כך, קואליציית מפלגות הימין זוכה ל-44-41 אחוזים מסך הקולות, מה שככל הנראה יבטיח את מינויה לתפקיד ראש הממשלה, בממשלה "הימנית ביותר" שידעה איטליה מאז מלחמת העולם השניה.

לצורך השוואה, בבחירות האחרונות שהתקיימו בשנת 2018, מפלגתה זכתה ל-4% בלבד מהקולות. בהמשך היום, צפויות להתפרסם התוצאות המלאות, והן לא צפויות להשתנות באופן משמעותי, כך לפי ההערכות באיטליה.

ניצחון משמעותי למפלגות הימין. הבחירות באיטליה
ניצחון משמעותי למפלגות הימין. הבחירות באיטליה | צילום: רויטרס

מלוני תמונה על ידי הנשיא להרכיב את הממשלה, וללא שינויים דרמטיים, היא צפויה להפוך לראש הממשלה האישה הראשונה בארץ המגף, בעוד שמפלגתה הלאומנית המזוהה עם הנאו-פאשיזם תהיה לסיעה הגדולה ביותר בפרלמנט. מלוני בעצמה אף הביעה בעבר את הערצה למנהיג הפאשיסטי בניטו מוסוליני.

לפי הנתונים שפרסם אתמול משרד הפנים באיטלקי, שיעור ההצבעה במדינה היה נמוך באופן דרמטי מבחירות עבר והוא עמד על כמעט 64% אחוזים - כמעט עשרה אחוזים פחות מהבחירות הקודמות.

פרסום תוצאות מדגם הבחירות. הבירה רומא, אתמול בערב
פרסום תוצאות מדגם הבחירות. הבירה רומא, אתמול בערב | צילום: רויטרס

לאחר פרסום תוצאות המדגמים הראשוניים, אמרה מלוני שמפלגתה "תמשול על כולם" והוסיפה ש"לא תבגוד באמון הציבור". לדבריה, "האיטלקים שלחו מסר ברור לטובת ממשלת ימין בראשות מפלגת 'האחים של איטליה'".

למרות שהיא השתדלה "לרכך" את תדמיתה במהלך קמפיין הבחירות, תוך שהיא מדגישה את תמיכתה באוקראינה וממעיטה ברטוריקה שאפיינה אותה נגד האיחוד האירופי, מפלגתה מזוהה עם התנועה הנאו-פאשיסטית שצמחה בתום מלחמת העולם השנייה, המביעה הערצה למנהיגה של איטליה בניטו מוסוליני ולתקופת איטליה הפשיסטית.

ג'ורג'יה מלוני מצביעה
לא מסתירה שהעריצה את מוסוליני. ג'ורג'יה מלוני מצביעה | צילום: רויטרס

"זהו לילה של גאווה עבור 'האחים של איטליה', אבל זו רק נקודת התחלה, לא קו סיום", אמרה לקהל תומכיה עם פרסום המדגמים. "אם נקרא לנו להוביל את העם הזה, נעשה זאת עבור כל האיטלקים, במטרה לאחד את האנשים, להעצים את מה שמאחד אותם ולא את מה שמפריד ביניהם", אמרה מלוני לכתבים.

"זה הזמן להיות אחראיים", הוסיפה, כשהיא מתארת את המצב של איטליה והאיחוד האירופי כ"מורכב במיוחד". בנאום שנשאה בעבר על אדמת ספרד, היא תיארה את סדרי העדיפויות שלה: "כן למשפחה הטבעית - לא לשדולת הלהט"ב, כן לזהות מינית - לא לאידיאולוגיה מגדרית, לא לאלימות איסלאמיסטית - כן לאבטח גבולות, לא להגירה המונית, לא לאוצר בינלאומי גדול ולא לפקידים של בריסל (שם ממוקממים רבים ממוסדותיו של האיחוד)".

ג'ורג'יה מלוני, מתאו סאלביני וסילביו ברלוסקוני, מנהיגי מפלגות הימין ביאטליה
ג'ורג'יה מלוני, מתאו סאלביני וסילביו ברלוסקוני, מנהיגי מפלגות הימין באיטליה | צילום: רויטרס

כאמור, קואליציית הימין המורכבת ממפלגתה של מלוני, מפלגת "ליגת הימין הקיצוני" ומפלגת "פורצה איטליה" זכו יחדיו בלמעלה מ-40 אחוזים מהקולות. מנגד, גוש המרכז-שמאל זכה ל-29.5-25.5 אחוזים מהקולות. מפלגת "תנועת חמשת הכוכבים" הפופוליסטית זכתה ב-17-13 אחוזים מהקולות. גוש המרכז-שמאל במדינה לא הצליח לייצר אלטרנטיבה שלטונית ולא זכה לשיעור הצבעה גבוהים המיוחד.

מלוני הצהירה בעברה על תמיכתה בישראל, אותה כינתה "בת ברית חיונית של איטליה". היא מרבה לגנות אנטישמיות ואירועים אנטישמיים כמו גם תנועות נאו-נאציות וחוקים אנטישמיים, תוך שהיא טוענת כי התעמולה האנטי-ישראלית היא אחת התופעות הנפוצות ביותר של האנטשימיות המודרנית. לדבריה, מפלגת "האחים של איטליה" חולקת את אותם הערכים עם המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, השמרנים בבריטניה ועם הליכוד בישראל.

יצוין כי איטליה היא אחת משש המדינות המייסדות של האיחוד האירופי, כמו גם של הברית הצפון אטלנטית נאט"ו, ומדיניותה של מלוני מול האיחוד ונאט"ו תעלה תהיות רבות, וייתכן שגם חיכוכים, לגבי הבריתות האירופאיות ואחדות הגוש, זאת כשהיבשת נכנסת לחורף קשה בזמן משבר אנרגיה עולמי בעקבות המלחמה באוקראינה.