ברקע המחאה האלימה: שגרירות ארה"ב בבגדד השהתה את פעילותה

האמריקנים הודיעו שהם מפסיקים כל פעילות קונסולרית ציבורית עד להודעה חדשה ומסרו כי בוטלו כל הפגישות העתידיות שתוכננו. כמו כן, ארצות הברית הזהירה את אזרחיה: "לא להתקרב לשגרירות"

זמן צפייה: 02:08

לאחר ההתפרעויות מחוץ לשגרירות האמריקנית בבגדד, עיראק, ארצות הברית הודיעה הערב (רביעי) כי היא משהה כל פעילות קונסולרית ציבורית עד להודעה חדשה, וכי כל הפגישות העתידיות שתוכננו - בוטלו. כמו כן, האמריקנים הזהירו את אזרחיהם: "אל תתקרבו לשגרירות".

מוקדם יותר היום, המיליציות הפרו-איראניות קראו לתומכיהם, שמפגינים מול שגרירות ארה"ב בבגדד במחאה על התקיפה האמריקנית מהאוויר, להתרחק מהאזור. על פי דיווחי התקשורת המקומית, תחילה רק חלק מהמתפרעים נענו לקריאה, אך כמה שעות לאחר מכן החלו קבוצות נוספות של מפגינים לעזוב את המקום.

בתוך כך, משרד החוץ האיראני ביקש להיפגש עם המתווך השוויצרי, והתלונן בפניו על הצהרות מצד בכירים בבית הלבן ש"מחרחרות מלחמה ומפרות את אמנת האו"ם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חמינאי לטראמפ: "לא יכול לעשות דבר"; העימותים בבגדד התחדשו

לאחר התקיפה בבגדד: ארה"ב תשלח 750 חיילים למזרח התיכון

מפקד חיל האוויר: "תקיפת ארה"ב בעיראק – פוטנציאל לתפנית"

התפרעויות מול שגרירות ארה''ב בבגדד
התפרעויות מול שגרירות ארה''ב בבגדד | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום תקף המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, את הנשיא דונלד טראמפ, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי טראמפ "לא יכול לעשות דבר לאיראן". בהמשך פנה אליו ואמר כי "אם היית אדם הגיוני, מה שאתה לא, הייתה מבין שאומות שונאות אותך בגלל פשעיך".

עוד כתב חמינאי כי "אם הרפובליקה האסלאמית תחליט להילחם - היא תעשה זאת באופן חד משמעי. איננו מחפשים מלחמה, אך נגן בחריפות על האינטרסים, הכבוד, והתהילה של האומה האיראנית. אם מישהו יאיים על כך - נתעמת איתו ללא היסוס".

בתוך כך, כלי תקשורת בעיראק דיווחו כי התחדשו המהומות סמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדד, ותומכי המיליציות השיעיות ניסו שוב להצית את הגדר החיצונית של מבנה הנציגות האמריקנית, ולפרוץ לבניין. כוחות הביטחון במקום ירו לעבר המתפרעים גז מדמיע, ועל פי דיווחים בתקשורת המקומית, 20 בני אדם נפצעו.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

אתמול פרצו אלפי תומכי המיליציות השיעיות לשגרירות האמריקנית, הציתו את מבנה הביטחון במקום ושרפו את דגלי ארצות הברית וישראל. קולות ירי נשמעו באירוע. משרד החוץ העיראקי מסר כי שגריר ארצות הברית וצוותו פונו, בעקבות ההתפרעויות, שאירעו במהלך הלוויית חללי המיליציה. עם זאת, על פי דיווח אמריקני, השגריר לא פונה כלל.

על רקע המהומות, אמר שר הביטחון האמריקני מארק אספר כי ארצות הברית תשלח 750 חיילים למזרח התיכון בעקבות התקיפה אתמול. "הצבת החיילים באזור היא תגובה לעלייה ברמת הסיכון כלפי אנשי שגרירות בגדד - ארצות הברית תגן על אנשיה באשר הם - בכל העולם", אמר השר.

מסוקים אמריקנים מעל שגרירות ארה''ב בבגדד
מסוקים אמריקנים מעל שגרירות ארה''ב בבגדד | צילום: רויטרס

גם שר החוץ ישראל כץ התייחס לנושא, ואמר: "ישראל תומכת בארצות הברית ומגנה בתוקף את ההתקפות על שגרירות ארצות הברית בעיראק על ידי שליחיו של משטר האייתולות באיראן. איראן ביצעה טעות חמורה בניסיון הפגיעה בדיפלומטים האמריקנים בעיראק. אנחנו קוראים לקהילה הבין-לאומית לעמוד בצורה נחרצת נגד הפשעים של המשטר הרצחני בטהרן".

עוד אמר כץ כי "קמפיין 'מקסימום הלחץ' הוא אחד האלמנטים החשובים במענה לפשעים של המשטר האיראני. לאיראן יש היסטוריה ארוכה של פגיעה בנציגויות ובשליחים דיפלומטים בעולם כולו - כפי שראינו בפיגוע הרצחני בבואנוס איירס ב-1992 נגד שגרירות ישראל בארגנטינה ובמקרים רבים נוספים".