למרות מחאת הנוצרים במדינה: עיראק מוציאה את האלכוהול מהחוק

"חוק היובש" החדש מעורר הדים במדינה, והמפלגה המייצגת את המיעוט הנוצרי החליטה לערער עליו בטענה שהוא לא דמוקרטי ומפלה מיעוטים. החוק קובע קנס של כ-14 אלף אירו למי שיתפס קונה, מוכר או מייבא אלכוהול. אזרח מודאג אמר: "יש חירויות שאי אפשר למנוע מהאזרחים"

אלכוהול בעיראק
אלכוהול בעיראק | צילום: רויטרס

ממשלת עיראק העבירה "חוק יובש" חדש במדינה, האוסר על ייצור, ייבוא ומכירה של משקאות אלכוהוליים בתחומי המדינה, כך דווח הבוקר (שני) ב-BBC. רשויות המס העיראקיות החלו לאכוף את החוק בשבת האחרונה, וזאת למרות התנגדותה הבולטת של המפלגה הנוצרית, לה חמישה מושבים בפרלמנט.

החוק, שהועבר במקור בשנת 2016 ע"י השופט והמחוקק העיראקי מחמוד אל חסן, ואושר רק בחודש שעבר, קבע קנס של 25 מיליון דינר עיראקי (כ-14 אלף אירו) למי שיתפס קונה, מוכר או מייבא אלכוהול. עדיין לא ברור אם אכיפתו של החוק תהיה נוקשה, או אם יש סיכוי שיבוטל בעתיד הקרוב.

בשל הרוב המוסלמי בעיראק, שתיית אלכוהול בציבור נתפסה תמיד כמעשה בלתי ראוי. ובכל זאת, עד החקיקה האחרונה ניתן היה להשיג משקאות חריפים בברים מורשים וחנויות משקאות. בערעורם לבית הדין, חברי המפלגה הנוצרית טענו כי החוק מפלה מיעוטים ומגביל את החופש של האזרחים. כמו כן, הם מצביעים על סתירה מהותית בין חוק זה לבין חוק שעבר ב-20 בפברואר השנה, המורה על הטלת מס של 200% על כל המשקאות האלכוהוליים המיובאים.

גבר שותה עראק בעיראק
גבר שותה עראק בעיראק | צילום: רויטרס

סרמד עבאס, מתווך נדל"ן מבגדד, סיפר לסוכנות איי.פי. כי לדעתו החוק החדש לא ימנע צריכה או מכירה של אלכוהול בעיראק, אלא פשוט תעביר אותם אל השוק השחור. "אני מודע לכך שהאסלאם אוסר על צריכה של אלכוהול", סיפר עבאס, "אבל אני עדיין מאמין שיש חירויות אישיות שאי אפשר למנוע מהאזרחים".