בצל הקיפאון במו"מ הגרעין: איראן וארה"ב ערכו חילופי שבויים

ברקע המתיחות בין שתי המדינות, חילופי השבויים נערכו "באמצעות תיווך של מדינה אזורית". במקביל, הרפובליקה האיסלאמית התירה לאזרח אמריקני הכלוא בה לצאת לחופשה בת שבוע מהכלא - והתירה לאביו לעזוב את איראן על מנת לקבל טיפול רפואי

איראן וארצות הברית. אילוסטרציה
איראן וארצות הברית. אילוסטרציה | צילום: רויטרס

בצל הקיפאון במשא ומתן על הסכם הגרעין, וברקע המתיחות בין שתי המדינות, ארצות הברית ואיראן ערכו עסקת חילופי שבויים זו עם זו, "באמצעות תיווך של מדינה אזורית". כך נמסר אמש (שבת) בסוכנות הידיעות האיראנית "נור ניוז", המזוהה עם משמרות המהפכה האיראניים.

עוד נמסר כי "בשבועות האחרונים נערכו שיחות אינטנסיביות בין נציגי שתי המדינות, בתיווך של מדינה אזורית, על מנת לקדם את שחרורם של אסירים איראנים ואמריקנים", זאת מבלי לציין איזו מדינה תיווכה בין הצדדים. עוד נטען בסוכנות כי "מיליארדי דולרים מהנכסים המוקפאים של איראן 'ישוחררו' בקרוב בגלל הסנקציות האמריקניות שיוסרו", ללא ציון הקשר מסוים לדברים.

סימאק (ימין) ובקאר נמאזי
סימאק (ימין) ובקאר נמאזי | צילום: מתוך טוויטר

לא דווח כמה אסירים שוחררו מכל צד. עם זאת, יצוין כי בעבר, המשטר בטהרן דרש מארה"ב לשחרר יותר מ-13 אזרחים איראניים השוהים בארה"ב, ביניהם שבעה אזרחים איראנים-אמריקנים, שני איראנים בעלי תושבות קבע בארה"ב וארבעה אזרחים איראנים חסרי מעמד חוקי במדינה.

במקביל, איראן התירה לסימאק נמאזי, אזרח אמריקני הכלוא באיראן מזה 7 שנים (2015) באשמת ריגול עבור מדינה זרה, לצאת לחופשה בת שבוע מהכלא. אביו, באקר נמאזי, שנעצר באיראן שנה לאחר מכן כשהגיע לבקר את בנו, ונעצר גם הוא באישומים דומים, הותר לעזוב את איראן על מנת לקבל טיפול רפואי הולם.

דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס
דובר מחלקת המדינה האמריקני, נד פרייס | צילום: רויטרס

דובר מחלקת המדינה האמריקאית נד פרייס התייחס להתפתחויות ואמר: "שמחנו לשמוע שאיראן הסירה את איסור הנסיעה שהוטל על באקר נמאזי. המחלקה אסירת תודה על שסימאק נמאזי קיבל חופשה הומניטרית כדי להיות עם אביו". עורד הדין של המשפחה הוסיף: "זהו צעד ראשון קריטי. לא ננוח עד שכל המשפחה תוכל לחזור לארה"ב וה'סיוט' שלהם יסתיים".

יצוין כי בימים אלו, ולמעשה מזה 17 ימים, איראן מתמודדת עם גל מחאות בכל רחבי המדינה, על רקע מותה של הצעירה בת ה-22 מהסא אמיני, שנהרגה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות מאחר ולא עטתה את החיג'אב כראוי. עד כה, מספר ההרוגים בגל המחאות הנוכחי נאמד בלמעלה ממאה בני אדם.

מפגינה איראנית שורפת את החיג'אב שלה
מפגינה איראנית שורפת את החיג'אב שלה | צילום: מתוך טוויטר

לפני קצת יותר משבועיים, המשנה למזכיר המדינה האמריקני, וונדי שרמן התייחסה למשא ומתן בין איראן, מדינות אירופה והמעצמות על הסכם הגרעין, וטענה כי "אנחנו נמצאים במבוי סתום". שרמן הוסיפה: "התגובה האחרונה של איראן להצעת האיחוד האירופי להחיות את הסכם הגרעין לא מקובלת עלינו".

עוד אמרה שרמן: "החזרנו את תגובתנו לאיראנים. מעכשיו - זה תלוי בהם". בהמשך, שרמן ציינה כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סבור כי עדיף לשאוף להשלים את המשא ומתן. עם זאת, היא אישרה כי הממשל האמריקני מתכנן לכל התרחישים האפשריים.