בכיר איראני: "החתימה על הסכם הגרעין הייתה טעות"

עלי שמחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של טהראן, התייחס בריאיון לרשת NBC למתיחות במזרח התיכון: "לא מחפשים להשמיד את ישראל - המדיניות האמריקנית פוגעת בה"

זמן צפייה: 04:03

עלי שמחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, התייחס הלילה (שלישי) להסכם הגרעין משנת 2015, ואמר בריאיון לרשת NBC כי זו טעות שמדינתו וחתמה עליו. "היו אנים באיראן שהרגישו שהחתימה היא צעד שגוי - ואני ביניהם, בסך הכול מילאתי אחר ההשקפות של העם האיראני".

עוד הוסיף שמחאני כי ארצות הברית היא המקור העיקרי לדיכוי באזור המזרח התיכון וטען שעליה "לפעול בחכמה". לדבריו, "קמפיין הלחץ המאסיבי שמנהל ממשל טראמפ נגד טהראן לא יחזיר את איראן לשולחן המשא ומתן לגבי ההסכם. מטרת קמפיין הסנקציות האמריקני הוא לא להחזיר את איראן לדיונים, אלא להביא לכניעתה".

כמו כן, מזכיר המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי התייחס למתיחות מול ישראל. "אני מאמין שמי שאשמה בבעיות הביטחוניות של ישראל היא ארצות הברית - שלא משכילה להבין את המציאות בשטח. זאת, בשל מדיניות ממשל טראמפ שכללה את 'תוכנית השלום' והעברת השגרירות לירושלים", אמר. "איראן לא מחפשת נשק גרעיני כי הדבר אסור באיסלאם ולא מספק ביטחון למדינות להן יש נשק כזה. אין לנו שום רצון להשמיד את ישראל - הפלסטינים הם אלו שיכריעו את גורלה".

לכתבות נוספות בנושא: 

זריף: איראן תצמצם מחויבויות נוספות בהסכם הגרעין

איראן מאיימת: "מוכנים להפחתה נוספת במחויבות להסכם הגרעין"

דיווח: איראן מתכננת לייצר מחדש מים כבדים במתקן גרעיני

עלי שמחאני, ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן
עלי שמחאני, ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן | צילום: חדשות 13

לפני כשבועיים וחצי הודיע שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, הודיע היום (שבת) כי בכוונת איראן לבצע מהלך להפחתה נוספת מהמחוייבויות עליהן חתמה במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות. הרקע למהלך, הוא הרצון ללחוץ על מעצמות אירופה החתומות על ההסכם לשפר את המסחר שלהן עם איראן, בעיקר בתחום הנפט, חרף הסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית.

הצעד הזה יהיה השלישי במספר במסגרת המהלך הכולל להפחתת המחוייבויות האיראניות בהסכם, אותו מבצעת איראן בחודשים האחרונים. הצעד הראשון אותו נקטה במסגרת המהלך היה הודעה על הגדלת מאגר האורניום לרמה נמוכה שברשותה מעבר לרף המותר על פי ההסכם, 300 ק"ג. הצעד השני היה העשרת אורניום מעבר לרף המותר על פי ההסכם - 3.67%.

זריף
זריף | צילום: רויטרס

"הצעד השלישי של הפחתת המחויבויות ייושם בסיטואציה הנוכחית", צוטט זריף בסוכנות הידיעות הפרלמנטרית של איראן ICANA, "אמרנו כבר בעבר, כי אם הסכם הגרעין לא ייושם במלואו על ידי שאר הצדדים, אנחנו נתנהל גם כן באותו האופן. כמובן שהצעדים שלנו יהיו במסגרת ההסכם שנחתם".

לפני כשלושה שבועות, הוסיפה ארצות הברית גם את זריף לרשימת הסנקציות שהטילה על איראן.  נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על צו נשיאותי בנושא, בהמשך לסנקציות שהטיל בחודש שעבר נגד איראן, ושהתמקדו במנהיגה העליון של המדינה עלי חמינאי ומטרתן למנוע ממנו ומקורביו גישה לכלים כלכליים.

בכיר במשרד האוצר האמריקני אמר לאחר החתימה על הצו, כי זריף הוא הפנים הבין-לאומיות של איראן, שמגן על מדיניות הרדיפה של המשטר ועל דיכוי חופש הביטוי, וכי משרדו של זריף הוא המשך ישיר למדיניות המנהיג העליון של איראן ושל משמרות המהפכה. לדבריו, במשך זמן רב מדי התייחסו לזריף בארצות הברית כנציג לגיטימי של איראן, והיום פקעה סבלנותו של הנשיא טראמפ.