"התליין מטהרן" נכנס לתפקיד: ראיסי הושבע לנשיא איראן

בצל האשמות ישראל והמערב לאחריות איראנית לתקיפת הספינה הישראלית, שמונה שנות שלטונו של חסן רוחאני מגיעות לסיומן ומחליפו איברהים ראיסי הושבע לתפקידו: "נפעל להסרת הסנקציות העושקות"

נשיא איראן איברהים ר'איסי
נשיא איראן איברהים רא'יסי | צילום: רויטרס

איברהים ראיסי, איש דת שמרן ובן טיפוחיו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, נכנס היום (שלישי) לתפקיד נשיא הרפובליקה האיסלאמית. השבעתו החלה היום בטקס רשמי בטהרן, שבו חמינאי העניק לראיסי את כתב המינוי. ביום חמישי יישבע ראיסי אמונים בפרלמנט בבירה האיראנית.

כניסתו לתפקיד מתרחשת בצל המשבר הביטחוני בנתיבי השיט החיוניים והמשא ומתן בין איראן למעצמות לגבי הסכם גרעין חדש, אותו הסכם משנת 2015, שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ נסוג ממנו במהלך כהונתו.

במשרד החוץ בירושלים הביעו תמיהה על החלטת האיחוד האירופאי לשלוח נציג בכיר לטקס השבעתו של "התליין מטהרן". "השתתפות נציג האיחוד האירופאי בטקס, ימים ספורים אחרי שאירן הרגה באקט של טרור מדינתי נגד ספינה, שני אזרחים, אחד מהם ממדינה החברה באיחוד ובעיקר לנוכח העובדה שעל ידיו של ראיסי דמם של אלפי אזרחים איראניים, היא מתן הכשר לתקיפה ולמדיניות האגרסיבית של ממשלת האייתולות"

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: צילום: רויטרס

"המסר של העם האיראני הוא מסר של שינוי המצב הקיים, במיוחד המצב הכלכלי", אמר ראיסי בנאומו הבוקר. "נפעל להסרת הסנקציות העושקות", הוא הוסיף.

המנהיג העליון חמינאי אמר: "האויבים שלנו היום נלחמים בתקשורת נגדנו ופועלים בדעת הקהל הבינלאומית כדי להסית את העם באיראן ואת העולם מבחינת דעת הקהל. הם הקצו תקציבים לשם כך".

ראיסי, בן 60, צפוי להציג את הממשלה המיועדת שלו בחמישה באוגוסט ובכך יסתיימו שמונה שנות שלטון של חסן רוחאני. להבדיל מרוחאני המתון, ראיסי נודע לשמצה בשל הטקטיקות האגרסיביות שלו והוא הואשם באחריות להריגתם של אלפי אזרחים ואף זכה לכינוי "התליין מטהרן".

ראיסי ייאלץ להתמודד עם הלחץ הבינלאומי המתעצם לגבי תקיפת הספינה הישראלית במפרץ עומאן לאחר שארצות הברית, ישראל וגורמים נוספים האשימו את איראן בתקיפה, ולסמן את כוונותיו בנוגע למאמצים הדיפלומטיים להצלת הסכם הגרעין. ראיסי אמנם אמר שהוא מתכוון להמשיך במשא ומתן בווינה כדי להציל את ההסכם, אך עצם בחירתו מסמנת את חזרתה של ממשלת איראן לקו אנטי-מערבי קשוח.

תומכות של ראיסי ברחובות טהרן
תומכות של ראיסי ברחובות טהרן | צילום: צילום: רויטרס

הסכם הגרעין הטיל הגבלות חמורות על הפעילות הגרעינית של איראן בתמורה להקלה בסנקציות נגדה, אך הוא החל להתפרק כשנשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ יצא מההסכם ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות הכלכליות על איראן.

איראן הפרה בשיטתיות את ההגבלות על העשרת אורניום והיא קרובה מאוד להגיע לרמה הנדרשת לנשק גרעיני. גורמים בטהרן אומרים כי תוכנית הגרעין מיועדת למטרות שלום, אך החשש במערב מפני היכולת האיראנית להגיע לפצצת אטום סייעה לקדם את ההסכם ב-2015.

עדיין לא ברור אם ראיסי ישאיר חלק מחברי צוות המו"מ של רואחני, על מנת לשמור על המשכיות, או שהוא מתכנן להביא גורמים שעבדו תחת מחמוד אחמדינג'אד, הנשיא השמרן שקדם לרוחאני.