בעקבות "הדבקה מכוונת באיידס": הפגנות ענק נגד המשטר באיראן

טענות האופוזיציה בטהראן על כך שנציגי משרד הבריאות הדביקו מאות תושבים בנגיף, במהלך בדיקות דם וחיסונים, הוציאו את התושבים לרחובות • המצב הנפיץ גולש גם לעיראק, שם ישנם מעל מאה הרוגים

זמן צפייה: 03:47

מהומות נרחבות פרצו היום (ראשון) באיראן בעקבות דיווחים מצד האופוזיציה כי נציגי משרד הבריאות שהגיע לבצע בדיקות דם וחיסונים בכפר שבמחוז לורדגאן בדרום מערב המדינה, הדביקו מאות תושבים בנגיף ה-HIV. המחדל הצית הפגנות, שעד מהרה הפכו למחאה זועמת נגד השלטון.

משרד הבריאות בטהראן מיהר להכחיש כי התפשטות הנגיף שגורם למחלת האיידס בלודרגאן היא בגלל פעילות משרד הבריאות. מנגד, האופוזיציה האיראנית טוענת כי נציגי השלטון רואים בתושבי הכפר הלורים כאלה החותרים תחתיו, ובאו כדי להדביק אותם בנגיף בכוונה תחילה וכדי לעשות בהם ניסויים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הוויזה, הפטור ממס ושוק התקשורת: העדויות המרכזיות בתיק 1000

לאחר עונה אחת בלבד: דיוויד בלאט סיים את דרכו באולימפיאקוס

"מחמם את הלב": נשבר השיא הישראלי לאיסוף תרומות מנות דם

הפגנות נגד השלטון בעיראק
הפגנות נגד השלטון בעיראק | צילום: חדשות 13

המתיחות הגואה באיראן גולשת גם לעיראק – שם ההפגנות על המצב הכלכלי נצבעות גם בצבעים פוליטיים חוצי גבולות: חבר פרלמנט עיראקי, אחמד אל-גבורי, מסר אתמול לערוץ אל-ערביה כי עוזרו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, עוקב מתוך חדר מבצעים מיוחד אחר תנועת הצלפים שהרגו את המפגינים הלא אלימים במדינה.

עיראק המדממת שוב נמצאת על סף תוהו ובוהו – מעל מאה הרוגים ואלפי פצועים במהומות ברחבי המדינה בגל המחאה שמסרב להירגע, כשהאצבע המאשימה מופנית גם כלפי טהראן. יש מי שאומר שאיראן מזהה שעת כושר להגביר את השפעתה בעיראק באמצעות ערעור השלטון והחלפתו בשלטון פרו איראני יותר מכפי שהוא היום.

Eezkilhucaa 3sw
תקיפת מחסן נפט בסעודיה | צילום: טוויטר

המחאות לא יפגעו בשלטון - ועשויות להגביר את התוקפנות האיראנית: פרשנות צבי יחזקאלי

המחאות שפרצו באיראן ובעיראק לא צפויות לסכן את השלטון בטהראן כיוון שהמיליציות האיראניות הן אלו ששולטות בעיראק. המצב הכלכלי באיראן קשה, ובאזורים מסוימים התושבים נמצאים על סף רעב. לשלטון האיראני לא איכפת, כי כרגע מטרתה של איראן היא לאיים על ישראל. בחודש האחרון תקפה איראן את מתקני הנפט של סעודיה – ולאחר שראתה כי ארצות הברית וסעודיה לא מגיבות לתקיפה, היא ממשיכה בכל הכוח. נראה כי ככל שהמצב הכלכלי בעיראק ובאיראן ידרדר – נראה תוקפנות חזקה יותר מצד איראן.