איראן תוקפת: ארה"ב הפרה את התחייבויותיה לגבי הסכם הגרעין

משרד החוץ האיראני ביקר בחריפות את האמריקנים ברקע הניסיונות לגבש הסכם גרעין חדש, ומסר כי וושינגטון לא עמדה בהבטחות והגיעה ל"מבוי סתום". במקביל, נמשכת המחלוקת האם להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור

ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי | צילום: רויטרס

משרד החוץ האיראני תקף היום (רביעי) את ארצות הברית ברקע הניסיונות לגבש הסכם גרעין חדש עם איראן, ומסר כי "ארה"ב הפרה את התחייבויותיה ולא עמדה בהבטחות שלה וכעת היא במבוי סתום, בזמן שאיראן לא נמצאת במצב דומה".

כזכור, לפני כחודש הרוסים דיווחו כי שיחות הגרעין נמצאות בישורת האחרונה, זאת לאחר שלדברי שר החות הרוסי ארצות הברית העניקה לרוסיה את ההתחייבות בכתב, לפיהן הסנקציות על רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה לא ישפיעו על יחסי המסחר עם איראן.

Whatsapp Image 2022 03 15 At 1
נשיא רוסיה פוטין ונשיא איראן ראיסי בפגישה במוסקבה | צילום: רויטרס

במקביל, נמשכת המחלוקת לגבי הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית, כאשר לפי הדיווח האחרון ב"וושינגטון פוסט" - ממשל ביידן מתכנן לדחות את הדרישה האיראנית להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה.

כידוע, האיראנים הציבו את הדרישה כתנאי לחידוש הסכם הגרעין מ-2015, דבר שמעמיד את השלמת העסקה בסכנה. כמו כן, בריאיון שהעניק מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ל-NBC News, הוא השיב בחיוב כשנשאל אם משמרות המהפכה הוא ארגון טרור: "אני לא אופטימי לגבי הסיכויים להגיע להסכם", הוסיף בלינקן.

הדרישה של איראן מארצות הברית להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור התגלתה כמכשול העיקרי להחייאת ההסכם, ומדינות אירופיות דחקו באמריקנים למצוא נוסחת פשרה שתציל את העסקה. בחודש שעבר מתחו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד ביקורת על הממשל האמריקני, בעקבות הניסיון להסיר את משמרות המהפכה מהרשימה.