בדרך להבנות? "ההסכם השקט" שמתגבש בין איראן לארה"ב

בחודש הבא תתכנס העצרת הכללית של האומות המאוחדות, וארה"ב צפויה להציג לאיראנים הסכם שיחייב אותם במספר צעדים, וזאת בתמורה ל-6 מיליארד דולר דמי סיוע ל"צרכים הומינטריים". ההסכם אינו רשמי - אך הוא כולל סנקציות במידה ולא ייחתם, כמו הגברת התיאום הביטחוני של ארה"ב מול ישראל במקרה של תקיפה איראנית

זמן צפייה: 01:27

כפי שדווח הערב (שישי) בחדשות 13, ארה"ב ואיראן מתחילות לגבש "הבנות שקטות" בנושא הגרעין שמפתחת איראן. אמנם לא מדובר בהסכם גרעין של ממש - בו יש צורך בקבלת אישור הסנאט האמריקני לקיומו, אך בכל זאת מדובר בהתקדמות.

העצרת הכללית של האומות המאוחדות תתכנס בחודש הבא, בהשתתפותם של האמריקנים, האיראנים, וכן חמשת המדינות הנוספות שחברות במועצת הביטחון של האו"ם, ה-P5: בריטניה, סין, צרפת ורוסיה, וגרמניה. ההסכם שיוצג שם לאיראן יכלול מספר סעיפים - ובמידה ויסכימו לו, המדינה תקבל סיוע של 6 מיליארד דולר ל"צרכים הומניטריים".

סעיפי ההסכם כוללים: התחייבות שלא להעשיר אורניום ליותר מ-60%, ולנטוש את הרעיון של אורניום מועשר ב-90% - רמת ההעשרה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני; שחרור האזרחים האמריקנים מהכלא; הפסקת התקיפות של יעדים אמריקנים בסוריה על ידי מילציות איראניות והגבלה של אספקת נשק איראני לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.

צנטריפוגות במתקן גרעין איראני
צנטריפוגות במתקן גרעין איראני, ארכיון | צילום: רויטרס

כאמור, ההסכם אינו רשמי - אך ארצות הברית לא תהסס להטיל סנקציות על איראן במידה ותסרב. במקרה כזה, ארה"ב מתכננת להגביר את תיאום הפעילות הביטחונית שלה ושל ישראל, ולקיים תרגילים משותפים המדמים תקיפה איראנית. כרגע, נדמה כי איראן מבקשת לשתף פעולה עם האמריקנים ולהפחית את המתיחות - דיווח של הוול סטריט גו'רנל נטען כי איראן האטה משמעותית את קצב צבירת האורניום שלה, ודיללה חלק מהמלאי הקיים. בנוסף, יש ירידה משמעותית בכמות התקיפות של המליציות האיראניות ביעדים אמריקנים בסוריה.