המסר של ח'אמנאי: "לא יוכלו למנוע מאיתנו נשק גרעיני"

בחודשים האחרונים מנסה המשטר האיראני להעביר מסר חד משמעי וברור למערב - נשק גרעיני בידיים איראניות הוא עניין של זמן. המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית העביר מסרים ברוח דומה במסגרת ביקור ב"תערוכת גרעין" בטהרן. בתוך כך, מתחזק החשש הישראלי כי ממשל ביידן ינסה לחתור להסכם גרעין חדש עם איראן לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה

זמן צפייה: 02:10

בעיתוי שאינו מקרי, ערך היום (ראשון) המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ביקור מתועד ומתוקשר בתערוכה שהוצגה בתקשורת איראנית תחת השם "הישגי התעשייה הגרעיית של איראן". הביקור והמסרים שהושמעו במהלכו מפיו של ח'אמנאי מגיעים לאחר ניסיון איראני מתמשך לדחיקת המערב וגיבוש הסכם גרעין חדש שיטיב עם המשטר בטהרן.

במהלך ביקורו של ח'אמנאי בתערוכה, אשר מטרתה המרכזית הייתה להציג את איראן כמדינת סף גרעין, העביר המנהיג העליון מסרים מפויסים באופן יחסי, כשבין היתר אמר: "אנו מאמינים כי נשק גרעיני נועד להשמדה המונית ואנחנו מתנגדים לכך". עם זאת, הוסיף ח'אמנאי כי אין ביכולתו של אף גורם למנוע את פיתוח הנשק הגרעיני של מדינתו.

הטון המתון יחסית של ח'אמנאי עלול להעיד על מה שמתרחש מאחורי הקלעים. על אף ששיחות הגרעין בין איראן ומעצמות המערב בראשות ארצות הברית אינן ממשיכות להתקיים באופן רשמי, בישראל מתעורר חשש כבד בעקבות האפשרות כי ממשל ביידן יחתור לחתימתה על הסכם ביניים מול איראן, לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנה הבאה.

עובדים במתקן גרעיני באיראן
עובדים במתקן גרעיני באיראן

הביקור של ח'אמנאי היום בתערוכת גרעין ותצוגות הנשק שמקיימת איראן בחודשים האחרונים נעשים כולם בכדי לאותת למערב שאין תרחיש ריאלי בו איראן תעצור את התקדמותה בפיתוח נשק הגרעיני, ללא הגעה להסכם מול המערב שיטיב איתה. הסכם שכזה עלול להיות רע מאד לישראל.