דיווח: ארה"ב תגיש הצעה חדשה לאיראן כדי לחדש את המשא ומתן

לאחר שהמשטר בטהראן דחה את ההצעה לשוב לשולחן הדיונים עם וושינגטון, וברקע הבחירות הקרובות במדינה, אתר "פוליטיקו" פרסם כי בבית הלבן יציעו הקלות בסנקציות, בתמורה להאטת העשרת האורניום

זמן צפייה: 00:16

אתר "פוליטיקו" דיווח הלילה (שלישי) כי בארצות הברית מתכננים להציע לאיראן הצעה חדשה כדי להחזיר אותה לשולחן הדיונים בנושא הסכם הגרעין. על פי הדיווח, בוושינגטון מתכננים להקל בסנקציות על הממשל בטהראן, בתמורה להאטת העשרת האוראניום ופעילות הצנטריפוגות.

עם זאת, לא בטוח שהאיראנים יקבלו את ההצעה - בחודש שעבר דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן דחתה את ההצעה של מעצמות אירופה לקיום שיחות עם ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין. על פי דיפלומטים בכירים, המשטר בטהראן סירב להצעה, משום שדרש להסיר מעליו את הסנקציות לפני תחילת השיחות.

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, כתב בתגובה לביידן: "הממשל שאתה עומד בראשו ממשיך את דרכו של טראמפ, בעודך משתמש בסנקציות הלא חוקיות כ-'מנוף לחץ' על איראן". עוד הוסיף זריף: "הרגלים רעים מתים מהר. הגיע הזמן לבעוט גם בזה".

דובר הממשלה האיראנית מסר לאחר הפרסום בפוליטיקו כי "ביידן לא שינה דבר במדיניות האמריקנית, הלחץ המירבי עליו עדיין נמשך. הממשל האמריקני לא עומד בפני כל דרך הגיונית אחרת מלבד חזרה להסכם והסרת הסנקציות במלואן".

זאת, לאחר ששבוע לפני כן דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) איתרה שרידי אורניום בשני מתקני גרעין איראניים לא מוכרזים. לפי הדיווח, פקחי הסוכנות איתרו את השרידים בביקורת פתע שערכו בשני האתרים באוגוסט ובספטמבר בשנה שעברה, אחרי שאיראן עיכבה את זאת ומנעה מהם גישה במשך שבעה חודשים.

מיד אחרי שנבחר לנשיאות, ג'ו ביידן ובכירי ממשלו הביעו נכונות לחזור להסכם הגרעין. מנגד, בכירי המשטר בטהראן הדגישו כי "איראן תשוב להסכם רק לאחר שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ".