איראן: "פיתחנו מערכות הגנה מפני תקיפת סייבר ישראלית"

שר התקשורת במדינה הצהיר כי לאחר שבנובמבר ישראל ניסתה לתקוף מתקן להעשרת אורניום, טהראן פיתחה תוכנה להגנת המרחב הקיברנטי • טראמפ ייפגש עם נשיא שווייץ "במטרה לקדם התקשורת עם איראן"

זמן צפייה: 01:41

המתיחות במפרץ הפרסי: איראן פיתחה תוכנה להגנת מרחב הסייבר שלה, במטרה לאבטח את מערכותיה מפני וירוס "סטוקסנט" – כך דיווח היום (חמישי) שר התקשורת האיראני. זאת, לאחר שבנובמבר האחרון האשימה איראן את ישראל במתקפת סייבר על מתקני תקשורת איראניים.

וירוס "סטוקסנט", שלהערכת מקורות זרים פותח על ידי ארה"ב וישראל, התגלה ב-2010 לאחר שנעשה בו שימוש לתקיפת מתקן להעשרת אורניום, במטרה לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית, כך לדברי השר.

"המדענים האיראנים פיתחו תוכנה להגנת המערכות התעשייתיות מפני מתקפה כגון זו שנגרמה על ידי וירוס 'סטוקסנט', והיא נוסתה בהצלחה", מסר שר התקשורת האיראני לסוכנות הידיעות "IRNA". בנובמבר האחרון, כאמור, השר דיווח כי ישראל ניסתה לתקוף את מערכות התקשורת האיראניות. לדבריו, המתקפה נכשלה.

עוד בחדשות 13:

"ביקור הפתע של פומפאו בבגדאד - בעקבות מודיעין ישראלי"

"גורם ישראלי: איראן עומדת מאחורי תקיפת הספינות במפרץ הפרסי"

איראן הפסיקה רשמית חלק מהתחייבויותיה מהסכם הגרעין

ההאקר שביצע את מתקפת הסייבר - צעיר בן 20
מתקפת סייבר - צעיר בן 20 | צילום: fotlia

בד בבד, מקור ביטחוני בעיראק מסר לערוץ "אל-ערביה" כי איראן העבירה למספר מליציות עיראקיות משלוחי טילים אשר ישמשו לפגיעה בכוחות הקואליציה הבין-לאומית, בשגרירות ארה"ב בבגדד ובחברות נפט מערביות הפועלות בדרום עיראק. כמו כן, המקור ציין כי הטילים נכנסו לעיראק דרך שלושה מעברי גבול על גבול עיראק-איראן במסווה של משלוחי מזון והגיעו למחסנים של המליציות העיראקיות בעיר ג'רף א-צחר הדרומית לבגדד. עוד טען המקור כי חלק מהטילים יועברו לסוריה דרך מחוז אל-אנבאר הגובל עם סוריה, והדגיש כי עיראק אינה מחזיקה טילים מסוג זה. בדיווח צויין כי איראן מנצלת את הסכם מעברי הגבול החדש, אשר אושרר ע"י נשיא איראן, חסן רוחאני, וראש ממשלה עיראק, עאדל עבד אל-מהדי – הסכם אשר קובע כי משאיות איראניות יכולות לעבור במעברים ללא בדיקה.

נוסף על כך, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, מינה את מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, עלי פדווי, לסגן מפקד משמרות המהפכה. כזכור, בחודש שעבר מונה חוסיין סלאמי למפקד משמרות המהפכה החדש במקומו של מוחמד עלי ג'עפרי.

כמו כן, בצל המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי, בריטניה העלתה את רמת הסיכון לאנשיה הממוקמים בעיראק, ברקע "האיום הגובר מאיראן". זאת, לאחר שארה"ב ביצעה מהלך דומה.

בהמשך היום טראמפ צפוי להיפגש עם נשיא שווייץ, אולי מאורר, על רקע המתיחות עם איראן. על פי דיווח ברשת CNN, טראמפ ינסה לקדם את ערוץ התקשורת לאיראן, בתיווך שוויצרי. זאת, לאחר שבסוף השבוע דווח כי הבית הלבן העביר את מספר הטלפון הישיר של הנשיא לשווייץ, במטרה שהאחרונה תעבירו לאיראן. בד בבד, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הצהיר כי "אין מקום לקיים שיחות עם ארה"ב" - כך על פי רשת "סקיי ניוז" בערבית. נשיא איראן רוחאני התייחס למדיניות האמריקנית: "בבוקר ארה"ב שולחת נושאת מטוסים - ובערב מעבירה את מספר הטלפון של טראמפ".

בתוך כך, שר הנפט של עיראק הצהיר כי הוא מקווה שייבוא הגז האיראני לעיראק לא ייפסק, והדגיש כי הם ערוכים למקרה שבו הייבוא יעצור. עוד הוסיף כי אתרי הנפט במדינתו מוגנים ובטוחים, ואמר כי טורקיה ביקשה לרכוש ממדינתו כמות נוספת של נפט גולמי.

אוניות משא בנסיכות אל פוג'יירה
אוניות משא באמירות אל פוג'יירה

מוקדם יותר היום התייחס סגן נשיא עיראק לשעבר, עיהאד עלאווי, לביקור הפתע של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בבגדאד בשבוע שעבר, ואמר שהסיבה לכך היא "מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לארצות הברית אודות טילים בליסטיים איראניים שהוצבו באזור בצרה". לטענתו, את המידע העביר לו מקור בממשל האמריקני. את הדברים אמר בריאיון לערוץ הטלוויזיה העירקאי "א-שרקיה ניוז".

בד בבד, בכירים עיראקים שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס על ביקורו של פומפאו, וטענו כי שר החוץ הגיע בעקבות מידע מודיעיני לפיו מליציות שיעיות מיקמו טילים ליד בסיסים בהם נמצאים כוחות אמריקנים. לטענת הבכירים, פומפאו הזהיר את העיראקים כי אם המליציות יפעלו נגד ארצות הברית, אז זו תגיב ללא תיאום עם עיראק. עם זאת, ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אל-מהדי, הכחיש את המידע המודיעיני, ואמר אמש כי ארצו לא זיהתה תנועות חשודות משום סוג.

מקור ביטחוני ישראלי מסר הלילה לעיתון ה"אינדפנדנט" בשפה הערבית כי פעולת החבלה שאירעה במפרץ הפרסי, שפגעה בארבע ספינות בנמל פוג'יירה ביום ראשון, בוצעה על ידי מיליציות איראניות באמצעות סירות ממולכדות שנשלטו מרחוק ונשאו מצלמות - אשר העבירו את תיעוד המבצע ואת רגע הפיצוץ אל מרכז פיקוד בלב המפרץ. כמו כן, המקור טען כי סירות נוספות איבטחו את האזור.