באירופה טוענים: עמדת איראן מסכנת את חידוש הסכם הגרעין

בבריטניה, גרמניה וצרפת, אשר חתומות על ההסכם מ-2015, אומרים כי הדרישה האיראנית מהאו"ם לסגור את חקירות סבא"א בנושא חלקיקי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים שונים - עלולה לשבש את המו"מ בשיחות הגרעין

שיחות הגרעין בין איראן למעצמות
שיחות הגרעין בין איראן למעצמות | צילום: רויטרס

במסגרת המשא ומתן להשבת הסכם הגרעין מ-2015, צרפת, בריטניה וגרמניה הוציאו היום (שבת) בהודעה משותפת את תסכולן כלפי דרישת איראן מהאו"ם לסגור בדיקה לחלקיקי אורניום שנמצאו בשלושה אתרים. לדברי המדינות, הדבר עלול לשמש סיכון משמעותי לשיחות.

איראן שלחה מוקדם יותר החודש את תגובתה להסכם המוצע מצד האיחוד האירופי להשבת ההסכם, לפיו טהרן תרסן את תוכנית הגרעין שלה ובתמורה יוקלו הסנקציות הכלכליות של ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם.

נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה''ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

תגובת איראן הנוכחית היוותה צעד אחורנית ונסיגה קלה מההסכם, בעודה דורשת לקשור את חידוש ההסכם עם סגירת החקירות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בעקבות גילוי האורניום.

"הדרישה הזו מעוררת ספקות רציניים לגבי כוונותיה ומחויבותה של איראן לתוצאה מוצלחת בנושא", מסרו שלוש המדינות היום בהצהרה המשותפת, "העמדה של אירן סותרת את התחייבויותיה המשפטיות - ומסכנת את סיכויי השבת הסכם הגרעין".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

כזכור, ארצות הברית בראשות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ נטשה את הסכם הגרעין ב-2018, והטילה מחדש סנקציות אמריקניות כלפי איראן - מה שגרם לאיראן להתחיל לפרוץ את גבולות הסכם הגרעין, ולהעלות את החשש של ארה"ב ומדינות ההסכם מפני פצצת אטום. איראן כידוע מכחישה שיש לה שאיפות גרעיניות. המועצה של סבא"א צפויה להתכנס ביום שני הקרוב, כשלושה חודשים לאחר שכבר אימצה החלטה הקוראת לאיראן לספק תשובות מהימנות לאו"ם.