שיחות הגרעין יחודשו: "מוכנים לסגור עסקה ולהתחיל מיד ביישום"

נציגי המעצמות ואיראן יגיעו היום לבירת אוסטריה לסבב נוסף של שיחות בניסיון לשוב להסכם המקורי מ-2015. לממשל האמריקני ציפיות נמוכות בכל הנוגע לפריצת דרך משמעותית: "מוכנים לנסות"

זמן צפייה: 01:17

שיחות הגרעין עם איראן יחודשו במהלך היום (חמישי) בווינה, בסבב שיחות שנועד לנסות ולהציל את הסכם הגרעין - זאת על אף שלממשל ארצות הברית, בראשותו של הנשיא ג'ו ביידן, יש ציפיות נמוכות בנוגע לפריצת דרך משמעותית לאחר יותר משנה של משא ומתן.

סגן הממונה על מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, אנריקה מורה, הודיע אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי הוא נוסע לבירת אוסטריה במטרה לדון בחזרה ליישום מלא של הסכם הגרעין, על בסיס הצעה שהעלה הדיפלומט הבכיר של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, בשבועות האחרונים.

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

רוב מאלי, השליח המיוחד של ארה"ב לאיראן, אמר אתמול כי הוא מתכונן לנסוע לווינה גם כן לדיונים, על סמך הצעה זו. "הציפיות שלנו ממותנות, אבל ארה"ב מברכת על מאמצי האיחוד האירופי ומוכנה לנסות בתום לב להגיע להסכם. בקרוב יתברר אם איראן מוכנה לכך", כתב בטוויטר.

גורם בכיר בממשל ביידן הדגיש כי הם אינם מצפים יתר על המידה שהפגישות בסבב הבא יביאו לפריצת דרך במאמצים הממושכים להחיות את העסקה. סבב השיחות האחרון בין וושינגטון לטהרן, שבמסגרתן התארח נשיא ארה"ב בדוחא ביוני האחרון, הסתיים ללא כל התקדמות.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

דובר מחלקת המדינה מסר כי הם מעריכים את מאמציו של בורל, וציין כי ארה"ב "מוכנה לסגור עסקה ולהתחיל מייד ביישום מחדש שלה, על סמך המתווה שמונח על השולחן מאז מרץ". ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בווינה, עלי באגרי קאני, אמר אתמול כי "הנטל מוטל על אלה שהפרו את ההסכם, ולא הצליחו להתרחק ממורשת מבשרת רעות".

לפני כשבוע איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כי היא הסירה את הציוד של סבא"א, כולל 27 מצלמות שהותקנו במסגרת הסכם 2015, לאחר שעידכנו את ראש סבא"א, רפאל גרוסי, על כך עוד בחודש יוני.  "לא נפעיל את המצלמות של סבא"א עד שהצד האחר יחזור להסכם הגרעין", אמר מוחמד איסלאמי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן.