איראן הודיעה לסבא"א: "ננתק 27 מצלמות במתקני גרעין, כולל בנתנז"

אחרי שאתמול הודיעה איראן על ניתוק שתי מצלמות באחד ממתקני הגרעין, היום אמר ראש סבא"א רפאל גריסי כי טהרן הודיעה לו שבכוונתה לנתק 27 מצלמות ואמצעי פיקוח נוספים במתקנים אחרים - כולל נתנז: "מכת מוות להסכם הגרעין"

זמן צפייה: 02:58

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, אמר היום (חמישי) כי טהרן עדכנה אותו בדבר כוונתה לנתק 27 מצלמות של סבא"א שהותקנו במתקני הגרעין שלה - כולל המתקנים בנתנז ובאיספהאן. עוד ציין גרוסי כי 40 מצלמות פיקוח של הסוכנות ימשיכו לפעול כרגיל במדינה. את הדברים אמר גרוסי במסיבת עיתונאים בווינה. לדבריו, אם איראן לא תחדש את הפיקוח של הסוכנות - יהיה מדובר ב"מכת מוות" להסכם הגרעין.

מוקדם יותר היום, סוכנות הידיעות האיראנית ISNA דיווחה היום מפי גורם איראני כי הרפובליקה האיסלאמית מאיצה ייצור והתקנה של צנטריפוגות מתקדמות בתגובה להחלטת מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגנות אותה. יוזכר כי ראש הממשלה נפתלי בנט נחת הבוקר באיחוד האמירויות וייפגש עם הנשיא שייח' מוחמד בן זאיד. הוא התקבל במשמר כבוד על ידי שר החוץ עבדאללה בן זאיד. המנהיגים ישוחחו על שורת נושאים אזוריים.

אתמול מועצת הנגידים של סבא"א אישרה את ההחלטה הדורשת מאיראן לספק הסברים על שרידי אורניום בשלושה ממתקניה הגרעיניים לא מוכרזים. הנגידים של רוסיה וסין התנגדו, הודו נמנעה. לפי הגורם האיראני, מדובר בצנטריפוגות מסוג IAR 2M, IRA 4 ו-IRA 6. ערוץ הטלוויזיה האיראני "אל-עאלם", ציטט את הודעתו של נציג איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בעקבות ההחלטה, שאמר כי "איראן מגנה החלטה זו", והדגיש כי, "זו זכותה של איראן לבחון מחדש את המדיניות שלה כלפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי
מזכ''ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול, הודיע דובר סוכנות הגרעין של איראן, בהרוז כמאלונדי, כי איראן הסירה שתי מצלמות פיקוח למדידת קו שטח (OLEM) של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) באחד ממתקני הגרעין שלה - לא נמסר איזה מתקן או מתקנים. לדברי כמאלונדי, "איראן לא יכולה לשתף פעולה עם סבא"א בזמן שהיא מתנהגת ומתנהלת בצורה בלתי סבירה. אנו מקווים שהסוכנות 'תתעשת' ותחזור לשיתוף הפעולה עם איראן".

בערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן נמסר אתמול כי "עד כה, לא רק שסבא"א לא הייתה אסירת תודה על שיתוף הפעולה של איראן, אלא היא ראתה בה כחובה של איראן. מעתה והלאה, מצלמות המעקב של סבא"א ינותקו". יחד עם זאת, נמסר כי למעלה מ-80% ממצלמות הפיקוח של הארגון במתקני הגרעין השונים ימשיכו לפעול כרגיל. עד כה, טרם נרשמה תגובה רשמית מצדה של סבא"א.

כור להעשרת אורניום בנתנז
הכור להעשרת אורניום בנתנז | צילום: Google Earth

ברקע להחלטתה של סוכנות הגרעין של איראן, ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה דוחקות מזה זמן מה במועצת הנגידים של סבא"א "לנזוף" באיראן ולגנות אותה על כך שלא השיבה לשאילתות של הסוכנות בנושא הימצאות אורניום בשלושה אתרים שאינם מוכרזים במדינה. כמו כן, ביקורו של מזכ"ל סבא"א רפאל גרוסי בישראל, שגרר תגובה איראנית עוינת כלפי גרוסי, שלדבריהם, "הוא והסוכנות מסתמכים על דו"חות מודיעין של אויבותיה של איראן, ובראשן ישראל".