דיווח: "איראן השתמשה בשני בנקים גדולים בבריטניה כדי לעקוף את הסנקציות"

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", טהרן הצליחה לעקוף את הסנקציות הכלכליות של וושינגטון ולונדון, והצליחה להעביר כספים בחשאי ברחבי העולם - בין היתר מרוסיה ומסין - דרך חברות בבעלות סודית איראנית, שלהן חשבונות בשניים מהבנקים הגדולים בבריטניה

דגל איראן מול מטה סבא"א בווינה
דגל איראן (ארכיון) | צילום: רויטרס

איראן הצליחה לעקוף את הסנקציות הכלכליות הכבדות שמוטלות עליה, דרך חברות איראניות שלהן חשבונות בשניים מהבנקים הגדולים בבריטניה - כך דווח היום (שני) ב"פייננשל טיימס". על-פי הדיווח, איראן הצליחה להתחמק מהסנקציות ולהעביר כספים בחשאי ברחבי העולם, בין היתר מסין ומרוסיה, באמצעות חשבונות בבנקים "Lloyds Banking Group Plc" ו-"Santander UK Plc". בטהרן השתמשו בחברות קש בבעלות סודית איראנית שלהן פתחו חשבונות באותם הבנקים, ודרכן העבירו כספים לגורמים איראניים שונים, ביניהם כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן.

לפי הדיווח בעיתון הבריטי, שני הבנקים סיפקו חשבונות לחברות קש בבעלות של חברה איראנית שעליה הוטלו סנקציות שונות. ממסמכים שונים שהגיעו לעיתון, עולה כי שירותי הביון של טהרן ניצלו באופן לא חוקי את הבנקים כדי להעביר כספים ברחבי העולם, ויצרו תוכנית ענק להתחמקות מהסנקציות. החברה "Petrochemical Commercial Company", הנמצאת בבעלות איראנית ופועלת בקרבת ארמון בקינגהאם בלונדון, וחברת הבת הבריטית שלה, "PCC UK", נמצאות תחת סנקציות אמריקניות מאז נובמבר 2018. הן חשודות בגיוס והעברות כספים לכוח קודס של משמרות המהפכה באיראן, ושיתוף פעולה עם סוכנויות ביון רוסיות.

איראן בנק "Lloyds
בנק "Lloyds | צילום: רויטרס

למרות היותה תחת סנקציות אמריקניות כבדות, חברת הבת הבריטית המשיכה לפעול ברובע בלגרביה שבמרכז לונדון, תוך שימוש ברשת מורכבת ומסועפת של ארגונים וחברות שונות בבריטניה ובמדינות אחרות. על-פי הדיווח, החברה האיראנית מואשמת בהעברות כספים מגופים איראניים בסין, תוך הסתרת בעלותם האיראנית באמצעות מנגנונים פיננסיים שונים.

בנוסף, אחת מחברות הקש האיראניות המעורבות בפרשייה, "Pisco UK", קיבלה לכאורה כספים מחברה סינית בשם "Black Tulip" דרך חשבון בבנק סנטאנדר הבריטי. מסמכים פנימיים חושפים כי חברת פיסקו נמצאת בבעלות איראנית מלאה דרך חברת "PCC", בניגוד לרישומים הרשמיים שלה. חברה נוספת בשם "Aria Associates" שלה יש חשבון בבנק לוידס הבריטי, נמצאת באופן רשמי בבעלותו של אדם בשם מוחמד עלי רג'ל, המשמש כסגן מנכ"ל חברת הבת הבריטית של PCC האיראנית. התכתבויות דוא"ל שונות שנחשפו קישרו את רג'ל בהעברות כספים ובהסתרת מעורבות החברה האיראנית בעסקאות השונות שבוצעו דרך הבנקים.

בבנק סנטנדר הצהירו כי "אין ביכולתם להגיב על קשרי לקוחות ספציפיים", אך הדגישו את התמקדותם בעמידה בסנקציות וסגרו לאלתר את חשבון הבנק של חברת "Pisco UK". גם בבנק לוידס נמנעו מלהגיב באופן ספציפי לפרטי הפרשייה, אך טענו שהם "עומדים בחוקי הסנקציות".