המשבר ביחסים מחריף: הודו מסלקת משטחה עשרות דיפלומטים קנדים

לאחר האשמותיו החריפות של ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, שטען כי יש ראיות למעורבות של ממשלת הודו ברצח מנהיג דת סיקי על אדמתה, ההודים דורשים להוציא מניו דלהי עשרות דיפלומטים קנדים, ומאיימים בביטול חסינותם דיפלומטית. הודו סירבה לשתף פעולה עם חקירת המשטרה הקנדית - ואף ביקשה מהממשל להפסיק את החקירה לאלתר

Whatsapp Image 2023 10 03 At 0
ר"מ הודו נרנדרה מודי ור"מ קנדה ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

ממשלת הודו הודיעה לקנדה היום (שלישי) שעליהם להחזיר למדינה עשרות דיפלומטים קנדים השוהים בשטחה, בהמשך למשבר שפרץ בין שתי המדינות בעקבות ההאשמה שראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הטיח בממשל בניו דלהי, כי יש בידיה ראיות משמעותיות הקושרות את ממשלת הודו לרצח של מנהיג דת סיקי על אדמת קנדה - כך פורסם הבוקר בעיתון Financial Times הבריטי.

הודו אמרה לקנדה שהיא חייבת להחזיר למדינה כ-40 דיפלומטים קנדים ששוהים על אדמת הודו לא יאוחר מה-10 באוקטובר, ואף איימה בביטול חסינות דיפלומטית של אלה שישארו בשטחה לאחר תאריך זה. נכון לרגע זה, לקנדה יש כ-62 דיפלומטים המשרתים בשטחה של הודו. משרד החוץ הקנדי וממשלת הודו סירבו להגיב.

בשבועות האחרונים, קנדה והודו ערכו ביניהן שיחות דיפלומטיות חשאיות בנושא, אשר לא הניבו שיתוף פעולה שלה עם חקירת המשטרה הקנדית את הרצח של ניג'אר. השיחות החשאיות כללו שתי נסיעות של היועץ לביטחון לאומי הקנדי, ג'ודי תומאס, להודו כדי לדון בנושא לקראת פורום ה-G20 בניו דלהי בספטמבר. הודו, מצידה, לא הודתה במעורבות ברצח, אך מנגד לא הכחישה את הטענה ודחתה את ההאשמות.

Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
המנהיג הסיקי שנרצח, הארדיפ ניג'אר | צילום: רויטרס

הרצח היה גם במוקד פגישתו של טרודו עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בפורום ה-G20, כאשר הצד ההודי סירב בתוקף לבקשות שיתוף הפעולה של קנדה. בפגישות קודמות שערכו שתי המדינות בנושא, הודו אף דחקה בקנדה להפסיק את החקירה לאלתר, לפי גורמים המעורים במקרה.

צעד זה הוא חלק משורת מהלכים שנקטה ממשלת הודו בתגובה להאשמותיו החריפות של טרודו ב-18 באוקטובר, כמו איסור הנפקת ויזה לאזרחי קנדה, יום לאחר התפרצות המשבר. מהלך זה מאיים להעצים משמעותית את המשבר בין שתי המדינות, כאשר טרודו אמר כי קנדה חוקרת "האשמות מבוססות" לפיהן סוכנים של הממשל בניו דלהי עמדו מאחורי ההתנקשות בהארדיפ סינג ניג'אר בוונקובר בחודש יוני. ניג'אר, אזרח קנדה, היה תומך נלהב של לאומיות סיקית, והוגדר על ידי הממשלה ההודית כטרוריסט.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי | צילום: רויטרס

כזכור, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו האשים, בהצהרת חירום בבית הנבחרים במדינתו, את הודו בכך שהיא עומדת מאחורי רצח מנהיג סיקי על אדמת קנדה. לפי טרודו, בידי המודיעין הקנדי ראיות כי ממשלת הודו עומדת מאחורי רצח המנהיג הסיקי ואזרח קנדה, הארדיפ סינג ניג'אר - הצהרה בעלת משמעות דיפלומטית כבדה על היחסים בין המדינות. עוד הוסיף טרודו, כי "כל מעורבות של ממשלה זרה ברצח של אזרח קנדי על אדמה קנדית היא הפרה בלתי מתקבלת על הדעת של הריבונות שלנו. זה מנוגד לחוקים הבסיסיים ביותר שחברות דמוקרטיות וחופשיות חיות לפיהם".

Whatsapp Image 2023 09 19 At 0
ר"מ קנדה ג'סטין טרודו | צילום: רויטרס

ניג'אר בן ה-45 נרצח מחוץ לבית תפילה סיקי ב-18 ביוני בפרבר של ונקובר שבקנדה, שבו קיימת קהילה סיקית גדולה. הוא נורה למוות על ידי שני רעולי פנים על אופנוע כאשר היה ברכבו. ניג'אר פעל רבות למען בני הדת הסיקית וקרא להקמת מדינה עצמאית סיקית בשם חאליסטן על חלק משטחה של הודו. הוא הוגדר על ידי הודו כטרוריסט ביולי 2020. ההערכות הן שממשלת הודו התנקשה בו בשל עמדותיו הלאומיות הסיקיות, ופועלו. ישנם כ-21 מיליון בני הדת הסיקית בהודו, והם אף מהווים רוב במדינת פנג'אב בהודו, ומיעוט משמעותי במדינות נוספות.