ארה"ב: בית הנבחרים אישר פתיחת חקירת הדחה נגד ביידן

221 נציגי המפלגה הרפובליקנית, המהווים רוב בבית הנבחרים, הצביעו בעד ההחלטה לתקף את החקירה - שבסופה הנשיא האמריקני עלול להיות מודח מתפקידו אם יימצא אשם. ביידן חשוד בכך שהתערב והפיק רווח מעסקיו של בנו האנטר. הבית הלבן: "תעלול פוליטי". ביידן: "במקום לעשות את העבודה שלהם - הם מתמקדים בלהפיץ שקרים עליי"

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן. ארכיון | צילום: רויטרס

חברי המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים האמריקני הצביעו אמש (רביעי) בעד ההחלטה לתקף רשמית את חקירת הדחה נגד נשיא המדינה ג'ו ביידן. הרפובליקנים טוענים כי ביידן חשוד בכך שהפיק רווח ותועלת מעסקיו של בנו ואחיו באופן ישיר. במידה וימצא אשם, ביידן יעמוד בפני הדחה מתפקידו כנשיא ארה"ב.

יש לציין כי שלוש וועדות חקירה בנושא זה כבר הוקמו -  אך אף אחת מהן לא הניבה ראיות מוצקות בדבר אשמתו של ביידן. ההצבעה אמש למעשה מתקפת את מעמדן הרשמי של החקירה והוועדות הללו. ראשי המפלגה הרפובליקנית, המהווה רוב בבית הנבחרים עם 221 נציגים, אמרו לאחר ההצבעה בהצהרה משותפת כי "אנו נמשיך לעקוב אחר העובדות. לעם האמריקני מגיע תשובות, והחקירה הזו תעזור לנו למצוא אותן".

ביידן הכחיש את המיוחס לו בהצהרה שפרסם הבית הלבן, ואמר כי הרפובליקנים מתעלמים מ"האתגרים הלוחצים" של המדינה. "במקום לעשות הכל כדי לעזור לשפר את חייהם של האמריקאים, הם מתמקדים בלהפיץ עליי שקרים", אמר הנשיא. "במקום לעשות את העבודה הדחופה שלהם, הם בוחרים לבזבז זמן".

ביידן
דיון ההדחה בבית הנבחרים, אמש | צילום: רויטרס

הבית הלבן, שהגדיר את החקירה כ"תעלול פוליטי", נרתע מההחלטה לתת תוקף חוקי לחקירה, ואמר כי הרפובליקנים כבר קיבלו לידם אלפי מסמכים - כולל רישומי בנק ושעות של עדויות.

בנו של הנשיא ודמות מפתח בחקירה, האנטר ביידן, זומן לחקירה בדלתיים סגורות מוקדם יותר ביום רביעי - אך סירב להגיע. במקום, הוא הופיע מחוץ לקפיטול בכוונה למסור עדות פומבית "שתענה על השאלות הלגיטימיות של הוועדות".

האנטר ביידן
האנטר ביידן | צילום: רויטרס

"הרפובליקנים לא רוצים חקירה פתוחה לציבור, בה העם האמריקני יוכל לראות את הטקטיקה שלהם", אמר ביידן הבן. "אני אומר זאת בבירור - אבי לא היה מעורב כלכלית באף עסק שלי - לא כעורך דין פעיל, לא כחבר דירקטוריון של בוריסמה (חברת אנרגיה אוקראינית), לא בשותפות שלי עם אנשי עסקים מסין, לא בהשקעות שלי בארה"ב ובחו"ל - ובוודאי שלא כאמן", אמר האנטר ביידן.