לפחות 36 הרוגים בשטפונות הכבדים בברזיל: "המצב כאוטי"

כמות גשמים גדולה מהצפוי גרמה לשטפונות ענק ולמפולות במדינת סאו פאולו, כששכונות שלמות הוצפו במים, כמו גם כבישים רבים. בעקבות האסון התבטלו חלק מחגיגות הקרנבל השנתי במדינה, הנשיא דה סילבה אמר: "בעזרת הסולידריות החברתית נטפל בפצועים ונחפש נעדרים"

שטפונות כבדים בברזיל
שטפונות כבדים בברזיל | צילום: רויטרס

הרשויות במדינת סאו פאולו שבברזיל דיווחו היום (שני) כי לפחות 36 בני אדם נהרגו בעקבות שטפונות כבדים ומפולות שהכו אמש בה אמש, מה שגרם לחלק מהערים לבטל את חגיגות הקרנבל השנתיות. יותר מ-600 מ"מ של גשם ירדו אתמול באזורים מסוימים - פי שניים מהכמות הצפויה לחודש שלם.

בסרטוני וידאו שתיעדו את ההצפות ניתן לראות שכונות שלמות שהוצפו במים, כמו גם כבישים מהירים ותשתיות נוספות. "צוותי חיפוש והצלה לא מצליחים להגיע למספר אזורים . זה מצב כאוטי", אמר פליפה אוגוסטו, ראש העיר סאו סבסטיאנו, והוסיף: "טרם הערכנו את היקף הנזק, אנחנו עדיין מנסים לחלץ קורבנות".

שכונה מוצפת בסאו פאולו
שכונה מוצפת בסאו פאולו | צילום: רויטרס

במקביל, גורמים רשמיים במדינה מעריכים כי לפחות 228 בני אדם נותרו ללא קורת גג, ו-338 נוספים פונו מאזור רצועת החוף מצפון לסאו פאולו. מצב חירום הוכרז בשש ערים במדינה המאוכלסת ביותר בברזיל, כשהמושל טרסיסיו דה פרייטס הקצה סכום של 1.5 מיליון דולר לסיוע בהתמודדות עם האסון.

אירועי הקרנבל הברזילאי שתוכננו להיערך לאורך קו החוף הצפוני בוטלו בעקבות השטפונות. מדובר ביעד אטרקטיבי לתיירים עשירים המעוניינים לקחת חלק בחגיגות הקרנבל, אך רוצים להימנע מחגיגות ענקיות במוקדים המרכזיים וההמוניים בברזיל. בנוסף, נסגר לפעילות הנמל בסנטוס, שהוא הגדול ביותר באמריקה הלטינית.

שכונה מוצפת בסאו פאולו
שכונה מוצפת בסאו פאולו | צילום: רויטרס

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה הביע את תנחומיו למשפחות שנפגעו מהאסון, וכתב בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כי המדינה תמשיך לחפש נעדרים, ולשקם את תשתיות התחבורה והתקשורת. "אנו נאחד את כל רמות הממשל, ויחד עם הסולידריות החברתית נטפל בפצועים, נחפש נעדרים, נשקם את הכבישים, את מערכות החשמל והתקשורת שבאזור", הצהיר הנשיא הברזילאי. בנוסף אמר כי הממשלה "זמינה ופועלת לעזור לסאו פאולו בכל מה שצריך".

נזקי ההצפות בברזיל
נזקי ההצפות בברזיל | צילום: רויטרס

גשמים עזים נוספים אמורים לרדת באזור, והם עלולים להחמיר עוד יותר את המצב בעיר ולהקשות על צוותי החילוץ והסיוע שפועלים במוקדי השטפונות. אירועים שכאלה אמורים לחזור על עצמם ככל שיחמירו ההשפעות של שינויי האקלים. בשנה שעברה גשמים בעיר פטרופוליס גרמו למותם של יותר מ-230 בני אדם.