ביידן פרש מהמרוץ לנשיאות ארה"ב: "צעד לטובת המדינה והמפלגה"

לאחר הופעתו הכושלת בעימות מול טראמפ, וברקע קולות הקוראים לו "להעביר את הלפיד", נשיא ארה"ב ביידן הודיע באופן רשמי כי הוא פורש מהמרוץ: "אתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי. תודה לכל אלה שעבדו כל כך קשה כדי שאבחר מחדש"

זמן צפייה: 22:56

דרמת ענק בבית הלבן: לאחר הביקורות הרבות מתוך המפלגה הדמוקרטית והקריאות לפרישתו מהמרוץ לנשיאות, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע הערב (ראשון) כי החליט שלא לרוץ לכהונה שנייה, לקראת הבחירות שייערכו במדינה בחודש נובמבר - ותמך במועמדותה של סגניתו קמלה האריס. לפי מקורות המעורים בפרטים שצוטטו ברויטרס, הנשיא האמריקני "התעקש במהלך כל סוף השבוע בפני הצוות שלו שהוא ממשיך לרוץ - והחליט היום על הפרישה". בצהרתה לאחר הפרישה אישרה האריס כי תנסה להתמודד על הנשיאות: "אני מתכוונת לנצח".

במכתב שפרסם לעם האמריקני כתב הנשיא ביידן: "זה היה הכבוד הגדול בחיי לשמש כנשיא שלכם. למרות שזו הייתה כוונתי להיבחר מחדש, אני מאמין שזה האינטרס של המפלגה שלי ושל המדינה כולה שאפרוש מהמרוץ ואתמקד אך ורק במילוי חובותיי כנשיא למשך שארית כהונתי".

הנשיא ביידן בעצרת בחירות בצפון קרוליינה
הנשיא ביידן עם תומכיו בעצרת בחירות בצפון קרוליינה | צילום: רויטרס

"אשא נאום לאומה בהמשך השבוע על ההחלטה שלי. לעת עתה, הרשו לי להביע את תודתי העמוקה לכל אלה שעבדו כל כך קשה כדי לראות אותי נבחר מחדש. אני רוצה להודות לסגנית הנשיא קמלה האריס, על היותה שותפה יוצאת דופן. אני מביע את הערכתי גם לעם האמריקני על האמון בי", הוסיף ביידן.

בהודעה נפרדת, הנשיא האמריקני הביע את תמיכתו בסגניתו קמלה האריס, ששמה עלה בשבועות האחרונים כמועמדת פוטנציאלית להחלפתו של ביידן במידה ויפרוש: "ההחלטה הראשונה שלי בתור מועמד המפלגה הדמוקרטית ב-2020 הייתה לבחור בקמלה האריס כסגנית הנשיא שלי. וזו הייתה ההחלטה הכי טובה שעשיתי. היום אני רוצה להביע את תמיכתי המלאה בקמלה להיות המועמדת של המפלגה שלנו בבחירות הקרובות. דמוקרטים - הגיע הזמן להתאחד ולנצח את טראמפ. בוא נעשה את זה". לפי דיווח ב-NBC, ביידן שוחח היום עם האריס על החלטתו עוד לפני ההכרזה הדרמטית.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס | צילום: רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס
הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס | צילום: רויטרס

המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, הגיב להודעת הפרישה - ועקץ את ביידן: "הוא הנשיא הגרוע ביותר בהיסטוריה של ארה"ב". טראמפ גם התייחס לאפשרות שסגניתו של ביידן, קמלה האריס, תרוץ במקומו, ואמר: "יהיה אפילו יותר קל להביס אותה מאשר את ביידן".

Whatsapp Image 2024 06 22 At 1
טראמפ בעצרת בחירות בוויסקונסין, אתמול | צילום: רויטרס

הנשיא בן ה-81 הודיע ביום חמישי כי אובחן כחיובי לקורונה, זמן קצר אחרי שאמר בריאיון ל-BET News כי ישקול לפרוש מהמרוץ לנשיאות "אם תצוץ בעיה רפואית שתחייב זאת". ברשת ABC דווח כי מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, נפגש עם ביידן ואמר לו ש"עדיף יהיה אם יפרוש מהמרוץ ויעביר את הלפיד למועמד אחר".

כמו כן, ב-CNN דווח כי גם ננסי פלוסי, לשעבר יו"ר בית הנבחרים, שוחחה עם ביידן ואמרה לו כי לפי הסקרים - אין לו סיכוי לנצח את טראמפ. לדבריה, הדבר "יכול להרוס את סיכויי הדמוקרטים לזכות ברוב הקונגרס". לפי הדיווח, ביידן השיב לה כי הוא בטוח ביכולתו לגבור על טראמפ.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפגישה מדינית בניו יורק
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

ביום שבת דווח בניו יורק טיימס כי על אף שביידן החל להרהר בפרישה מהמרוץ לנשיאות, יועציו סברו כי הוא לא יעשה זאת לפני ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון ונאומו בקונגרס בהמשך השבוע - "כדי לא לאפשר לנתניהו את הסיפוק". לאחר ההכרזה, ב-CNN דווח כי ייתכן והפגישה בין נתניהו לביידן "לא תתקיים כמתוכנן".

לפי הדיווח, הקולות התומכים בהישארות ביידן במרוץ לנשיאות הלכו והתעמעמו, והוא אף ראה את הדיווחים על הלחץ במפלגה הדמוקרטית מפני הישארותו במרוץ כ"קמפיין מתוזמן". לטענתו, יו"ר בית הנבחרים לשעבר, ננסי פלוסי, הינה "המסיתה העיקרית" נגדו, בעוד הנשיא לשעבר ברק אובמה הוא "האדם שמושך מאחור בחוטים". עוד נטען כי חלק מצוותו של ביידן אף החל בבירור תאריכים הנוחים לפרישה מהמרוץ, שכאמור, הודיע הערב על פרישתו.