ארה"ב מתחת לאפס: 11 הרוגים מהסופה, 1.5 מיליון ללא חשמל

"פצצת ציקלון" משתוללת בצפון אמריקה: ניו-יורק מתכוננת לחג המולד הקר ביותר מאז 1906, ובמדינה כולה נרשמו חסימות בכבישים ושיבושים בטיסות וברכבות. הסופה מכה בחוזקה גם בקנדה - שם יותר ממאה כלי רכב היו מעורבים בתאונת שרשרת

זמן צפייה: 03:40

מזג האוויר הקיצוני ממשיך להכות היום (שבת), ערב חג המולד, בצפון אמריקה וגורם להפסקות חשמל נרחבות במרבית החוף המזרחי, מה שמותיר לפחות 1.5 מיליון אנשים ללא חשמל במעלות שצונחות במהרה אל 10 ו-20 מעלות צלזיוס מתחת לאפס.

הסופה, שנגרמת מתופעת אקלים בשם "פצצת ציקלון", מביאה עימה צניחה מהירה של טמפרטורות יחד עם רוחות חזקות, שעלולות להגיע ל-3,000 קמ"ש, כמו הוריקן דרגה 2, ויחד עם שלג כבד והצפות נרחבות בערי חוף. כל דרכי התנועה - מטוסים, רכבות ורכבים - שובשו, דרכים ממשיכות להיחסם ומספר הטיסות שבוטלו עולה על 5,000. בשל הצפות שחסמו את קו הרכבת ללונג-ביץ' בניו יורק, התנועה נסגרה וחלק מהאי תחת מצור.

ניו יורק מתכוננת לחג מולד קפוא
ניו יורק מתכוננת לחג מולד קפוא | צילום: רויטרס

עד כה דווח על 11 בני אדם שנהרגו מסופה, רובם מתאונות דרכים בכבישים, אחד מהם מחוסר בית שנמצא ללא רוח חיים ברחוב. ב-13 מדינות ברחבי ארה"ב הכריזו על כוננות גבוהה של צוותי חירום למזג אוויר. בבאפלו שבמדינת ניו-יורק כ-250 איש תקועים ברכבים בכבישים, אך ראש העיר ביירון בראון אמר ל-CNN שהמצב שם את כוחות ההצלה בסיכון גבוה מדי. לפי דבריו, השלג הגיע לגובה של 120 ס"מ והרוחות מגיעות לכ-130 קמ"ש.

השיא השלילי של הטמפרטורות כבר נשבר בחלק מהמדינות, והסופה צפויה להמשיך ולשבור שיאים נוספים. כך למשל בקולורדו הטמפרטורות הגיעו ל-31 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, החורף הקר ביותר מאז 1990, ובקנזס הטמפרטורות צנחו למינוס 35 מעלות צלזיוס. בטנסי המעלות צנחו מתחת לאפס לראשונה מזה 26 שנים, ובוויומינג הצפונית נרשם שיא חדש של קור: מינוס 41 מעלות צלזיוס.

הסופה ממשיכה לשבור שיאים. אנשים ברחוב בקנדה
הסופה ממשיכה לשבור שיאים. אנשים ברחוב בקנדה | צילום: רויטרס

פרות הולכות במהלך ''פצצת סיקלון'' בדקוטה, ארה''ב
פרות הולכות במהלך ''פצצת סיקלון'' בדקוטה, ארה''ב | צילום: רויטרס

תושב ניו-יורק שהתראיין ל-CNN אמר כי הסופה "עומדת בציפיות" והאזהרות היו נכונות, והוסיף כי את חג המולד הוא יבלה לבד. "אמא שלי גרה 30 דקות מכאן, וגם אחותי והמשפחה שלה. תמיד אנחנו חוגגים את חג המולד ביחד, אבל כולנו סגורים בבתים עד שהמצב יירגע ביום שני. זה הדבר הנכון לעשות".

מושלת ניו-יורק, קאת'י הוקול, שוחחה אמש עם עיתונאים ואמרה: "הסופה הזו זורקת עלינו הכל, קרח, הצפות, שלג, קיפאון, כל מה שיש לאמא טבע להפיל עלינו". גם בקנדה הצפונית מורגשת "פצצת הציקלון", שם מאות אלפים נותרו ללא חשמל ובכל מדינה יצאה התרעת מזג אוויר חמורה.

תאונת שרשרת בקנדה, יותר מ-100 כלי רכב מעורבים
תאונת שרשרת בקנדה, יותר מ-100 כלי רכב מעורבים | צילום: רויטרס

דרכים רבות ברחבי קנדה נחסמו לתנועה, ובאחד הכבישים המהירים באונטריו אירעה תאונת דרכים שכללה יותר מ-100 כלי רכב. משטרת אונטריו הפצירה בתושבים: "אם אתם לא חייבים לצאת היום, בבקשה הימנעו מלעלות על הכבישים".