דו"ח סבא"א מזהיר: "איראן ממשיכה לאגור אורניום מועשר"

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דו"ח על ההתפתחויות האחרונות בתוכנית הגרעין האיראנית, שם מתחו ביקורת על התנהלות המשטר בטהרן שממשיך למנוע מפקידי הסוכנות לגשת למתקני הגרעין השונים. במקביל, מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה הודיע כי איראן פיתחה טילים היפר-סוניים

זמן צפייה: 00:22

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, המכונה גם "כלב השמירה של האו"ם על הגרעין" פרסמה אתמול (חמישי) דו"ח רבעוני על ההתפתחויות האחרונות בתוכנית הגרעין האיראנית. זאת, על רקע הקיפאון בשיחות המשא ומתן בין איראן והמעצמות ועל רקע התהדקות היחסים בין איראן ורוסיה, ומכירת אמל"ח של טהרן למוסקווה למלחמתה באוקראינה.

בדו"ח צוין כי איראן הגדילה עוד יותר את מלאי האורניום המועשר שלה, זה שברמת העשרה של 60%, וכי כעת היא מחזיקה ב-62.3 ק"ג של אורניום ברמת העשרה זו. במקביל, הסוכנות מתחה ביקורת על התנהלותו של המשטר בטהרן שממשיך למנוע מפקידי הסוכנות לגשת למתקני הגרעין השונים של איראן ולפקח עליהם.

כור גרעיני באיראן
כור גרעיני באיראן (ארכיון) | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

עם זאת, בסבא"א הסתייגו מהדברים וטענו שאינם יכולים לאמת את "הגודל המדויק" של מאגרי האורניום המועשרים של הרפובליקה האיסלאמית, לאור מגבלות התנועה שהטילו באיראן על פקחי הסוכנות ובעקבות הסרת מצלמות הארגון בחלק ממתקני הגרעין.

במקביל, בסוכנות הודיעו כי איראן הסכימה שגורמים רשמיים מטעם הסוכנות יבקרו החודש באיראן, כשבביקורם האיראנים יידרשו לספק תשובות והסברים על הימצאותם של שרידי אורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין שונים. "סבא"א מצפה להתחיל לקבל מאיראן הסברים אמינים, מתן גישה לאתרים וחומרים, כמו גם לקיחת דגימות לפי הצורך", נמסר מהסוכנות.

שיגור טיל באיראן
שיגור טיל באיראן (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

במקביל, אתמול הודיע מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראניים, אמיר עלי חאג'י-זאדה, כי איראן פיתחה טילים בליסטיים היפר-סוניים (טיל שנע במהירות הגבוהה פי חמישה או יותר ממהירות הקול - חדשות 13) ש"יכוון למערכות נגד טילים של האויב". לדבריו, זוהי התפתחות משמעותית בתחום הטילאות באיראן.

עם זאת, באיראן לא דיווחו על ניסוי של טיל מהסוג הזה, ובעוד שהרפובליקה האסלאמית פיתחה תעשיית נשק מקומית גדולה וחזקה תחת סנקציות ואמברגו (חרם) נשק בינלאומיים, אנליסטים צבאיים מערביים אמרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי לעיתים, איראן נוטה להגזים בפירוט על יכולות הנשק שלה.