רעידות אדמה ביפן: תושבים פונו מחשש לגלי צונאמי בגובה 5 מטרים

21 רעידות רצופות, שהחזקה בהן הגיעה לעוצמה 7.6 בסולם ריכטר, פגעו באזור צפון מרכז המדינה. אנשים רבים פונו מבתיהם בשל אזהרת צונאמי, שפורסמה לראשונה מאז שנת 2011. זו הפעם הראשונה מאז שנת 2018 שרעידת אדמה במדינה חוצה את עוצמה 7

זמן צפייה: 02:49

21 רעידות אדמה רצופות, כשהחזקה שבהן הגיעה לעוצמה 7.6, פגעו היום (שני) באזור צפון-מרכז יפן. בעקבות זאת, הסוכנות המטאורולוגית במדינה פרסמה אזהרת צונאמי לאורך אזורי החוף המערביים, במחוזות אישיקאווה, נייגהטה וטויאמה - והזהירה מגלי צונאמי בגובה של 5 מטרים. עד עתה כבר נצפו גלים בגובה של יותר ממטר, אשר פגעו בחופי העיר וואג'ימה במחוז אישיקאווה.

הרעידה, שהתרחשה ביום הראשון של השנה החדשה, הורגשה גם בבירה טוקיו וברחבי אזור קאנטו. בשל החשש מצונאמי, החל פינוי תושבים בחלק מהאזורים. כמו כן, 36 אלף בתים חווים כעת הפסקת חשמל, כך לפי חברת החשמל "הוקונאקו".

בעקבות הרעידה, גם הרשויות ברוסיה הכריזו על איום צונאמי בחלקים מהחוף המערבי של מחוז סחלין, בצפון האוקיינוס השקט, ותושבים נקראו להתפנות לקרקע גבוהה יותר. הסוכנות המטאורולוגית של דרום קוריאה הזהירה מפני גלים גבוהים בחוף המזרחי של המדינה.

 

נזקי רעידת האדמה בעיר קנאזווה, יפן
נזקי רעידת האדמה בעיר קנאזווה, יפן | צילום: רויטרס

אזהרת הצונאמי של הסוכנות המטאורולוגית היא הראשונה שפורסמה ביפן מאז שנת 2011, במהלכה נפגעה המדינה מצונאמי בגובה 10 מטרים, שנגרם מרעידה בעוצמה 9 בסולם ריכטר - החזקה ביותר ב-140 שנים. רעידת האדמה שהתרחשה היום היא הראשונה שחוצה את עוצמה 7 ביפן מאז 2018.

בית שהתמוטט לאחר רעידות האדמה במחוז אישיקווה
בית שהתמוטט לאחר רעידות האדמה במחוז אישיקווה, יפן | צילום: רויטרס

בספטמבר אירע רעש אדמה בעוצמה 6.8 במרוקו, באזור הרי האטלס, בעומק של 18.5 ק"מ ובמרחק של כ-72 ק"מ מדרום-מערב לבירה מרקש. במשך זמן רב הרשויות התקשו להגיע לסייע למוקדים שנפגעו, ויותר מ-2,800 בני אדם נהרגו. בין היתר נחרבו בתים היסטוריים של הקהילה היהודית, כמו זה של טיטי ומשה חליווה ברובע היהודי שבמרקש.