אחרי 78 שנים: מפגש מרגש בין שני ניצולי שואה בלוס אנג'לס

ג'ורג' ברצ'י בן ה-101 ופרנק שץ בן ה-96 היו יכולים להתראות במחנה עבודה נאצי או בעבודה במחתרת ההונגרית במלחמת העולם השנייה - אלא שככל הידוע להם, שניהם נפגשו אתמול בארצות הברית לראשונה בחייהם. "נמלטנו כמעט באותו היום ממחנה העבודה ומצאנו את עצמנו בבודפשט, היינו באותו המקום ועשינו את אותה העבודה - אז כנראה שדרכינו הצטלבו"

שני ניצולי שואה נפגשו בלוס אנג'לס אחרי 78 שנים
שני ניצולי שואה נפגשו בלוס אנג'לס אחרי 78 שנים | צילום: רויטרס

דרכם של ג'ורג' ברצ'י ופרנק שץ היו יכולות להצטלב במחנה עבודה נאצי או בעבודה במחתרת ההונגרית לפני כמעט 80 שנה, אבל ככל שידוע להם, שני ניצולי השואה נפגשו לראשונה אתמול (רביעי) בלוס אנג'לס שבארצות הברית, באופן מקרי למדי.

ברצ'י בן  ה-101 הוא מנתח פורץ דרך בלוס אנג'לס, שעדיין מדי פעם הולך לעבודה במרכז הרפואי סידרס-סיני שבדרום קליפורניה. שץ, 96, הוא סופר שעדיין כותב טור בעיתון היומי של וירג'יניה. בתור ילידי הונגריה, שניהם ברחו ממחנה עבודה נאצי ולאחר מכן בלטו בתחום עיסוקם בארצות הברית.

שני ניצולי שואה נפגשו בלוס אנג'לס אחרי 78 שנים
שני ניצולי שואה נפגשו בלוס אנג'לס אחרי 78 שנים | צילום: רויטרס

שני הגברים החליפו ביניהם חיוכים רחבים כשהם נפגשו לראשונה בבית האבות של ברצ'י - והתחבקו. שץ סיפר: "נמלטנו כמעט באותו היום ממחנה העבודה ומצאנו את עצמנו בבודפשט. שנינו הצטרפנו למחתרת האנטי-נאצית. היינו באותו המקום, עשינו את אותה העבודה - אז כנראה שדרכינו הצטלבו כמה פעמים".

ברצ'י סיפר כי היה שבוי בידי הנאצים בקיץ 1944, עד אשר נמלט משם בעודו בן 23, הודות למתקפה של בעלות הברית, שהסיתה את דעתם של שומריו. לאחר מכן, הצטרף למחתרת ההונגרית בבודפשט. שץ לעומת זאת, כתב בטור האחרון שפרסם כי היה עובד בהרי הקרפטים ובונה מסילות ברזל עבור הצבא הגרמני, כאשר נמלט במהלך הפצצה אווירית. גם הוא הצטרף בזמנו למחתרת האנטי-נאצית בבודפשט.

שני ניצולי שואה נפגשו בלוס אנג'לס אחרי 78 שנים
שני ניצולי שואה נפגשו בלוס אנג'לס אחרי 78 שנים | צילום: רויטרס

שץ הכיר את סיפורו של ברצ'י עקב פרסומו של הרופא בלוס אנג'לס טיימס, מה שהוביל בסופו של דבר לפגישה, שאותה ארגן הקונגרס היהודי-אמריקני. ברצ'י סיפר: "אנחנו ברי מזל שאנחנו זוכרים את האתרים ההיסטוריים האלה, האירועים ההיסטוריים האלה". קשה להעריך את מספר ניצולי השואה אשר חיים כיום בעולם, אך לפי מניין ניצולי השואה האמריקני, ישנם קרוב ל-195 אלף ניצולים וקרובי משפחה, אשר שרדו את זוועות המלחמה.