משבר האקלים: שיאי חום נשברו בארה"ב, הצפות בטאג' מאהל

בארצות הברית ובאירופה סובלים מגלי חום יוצאי דופן, בעוד שהודו סובלת מהצפות שהגיעו באופן חריג לטאג' מאהל. בפיניקס בירת אריזונה נשבר שיא, כשבעיר נמדדה טמפרטורה של 43 מעלות צלזיוס במשך 19 ימים ברצף. באיטליה הרשויות דיווחו על עלייה משמעותית באשפוזים, בזמן שברומא נמדדו 41 מעלות צלזיוס. שיאי חום נשברו גם בסין

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1

גל החום שפוקד את חצי הכדור הצפוני ממשיך לייצר אירועי אקלים קיצוניים ונזקים נרחבים במדינות רבות גם היום (רביעי). בזמן שבו נשברים שיאי החום בארצות הברית ובאירופה, הודו מתמודדת עם הצפות שהגיעו לטאג' מאהל. על פי דיווח ב-CNN, מי שטפונות שמקורם בנהר יאמונה הגיעו עד לקירותיו של המבנה המפורסם וחסמו את הגישה אליו באופן חלקי. מומחים במדינה טוענים שהגעה של מי שטפונות לטאג' מאהל הם דבר נדיר, למרות שבאזור מתקיימות מדי שנה הצפות שהולכות ומחמירות בעקבות משבר האקלים.

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
נזקי ההצפה שהגיעה לטאג' מאהל | צילום: רויטרס

בפיניקס, בירת המדינה אריזונה שבארצות הברית, נשבר שיא חום לאחר שבמשך 19 ימים רצופים נמדדה טמפרטורה של מעל ל-43 מעלות. השיא הקודם נרשם בעיר בשנת 1973, אז נספרו 18 ימים רצופים בהם החום עלה על 40 מעלות. במקביל, מתמודדת מדינת פלורידה עם גל החום הכבד ביותר בתולדותיה, עם טמפרטורות הנעות בין 40-43 מעלות. ביום ראשון הוציאו לראשונה הרשויות במחוז מיאמי אזהרה רשמית מפני חום קיצוני.

השירות המטאורולוגי האמריקני עדכן כי גל החום נגרם בשל רמה ברומטרית וכי מדובר באחת ממערכות מזג האוויר "החזקות ביותר" שהאזור ראה. על פי ההערכות במדינה, כ-700 בני אדם בארצות הברית צפויים למצוא את מותם בנסיבות הקשורות לחום.

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
שלט שמציג את הטמפרטורה הקיצונית באריזונה | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
ילדות ביוסטון מתרעננות במים בזמן גל החום | צילום: רויטרס

בתוך כך דיווחו בתי החולים באיטליה על עלייה משמעותית במספר האשפוזים, לאחר שאנשים רבים פנו לקבלת טיפול בעקבות מחלות הנגרמות מחשיפה מתמשכת לחום קיצוני. חלק מבתי החולים במדינה אף דיווחו על עלייה של 20-25% במספר האשפוזים - וזאת בעת בה נשבר שיא החום בבירת המדינה רומא, בה נמדדה טמפרטורה של 41.8 מעלות. השיא הקודם בבירה האיטלקית נשבר ביוני 2022, אז נמדדו 40.7 מעלות. בדרום המדינה, בעיר נאפולי, דיווחו בתי החולים על 231 בני אדם שאושפזו ביממה האחרונה עם מחלות הנגרמות מחשיפה לחום.

במקביל, נשבר שיא החום גם בבירת סין בייג'ינג, לאחר שנמדדו 27 ימי חום קיצוני ברציפות. השיא הקודם בבירה הסינית נמדד בשנת 2000, אז היו 26 ימים רצופים של חום יוצא דופן.

Whatsapp Image 2023 07 19 At 1
חום קיצוני ברומא | צילום: רויטרס

כדור הארץ התחמם ב-1.2 מעלות צלזיוס מאז המהפכה התעשייתית ובאירופה הטמפרטורות עלו כפול מכך. מחקר שנערך במאי האחרון מצא כי בעקבות משבר האקלים, הסיכוי לטמפרטורות גבוהות בספרד, פורטוגל מרוקו ואלג'יריה עלה פי מאה לפחות.

בשבוע שעבר הטמפרטורה העולמית הממוצעת עמדה על 17.23 מעלות צלזיוס - הנתון הגבוהה ביותר שנמדד עד כה. על פי המדענים, ההתחממות הגלובלית תימשך והטמפרטורות ימשיכו לעלות עד שיינקטו צעדים דרסטיים להפחתת פליטות הפחמן.