לפחות 80 נספו בשריפות בהוואי, עוד מאות נעדרים: "הרס אדיר"

מתחילת השבוע משתוללות שריפות באי מאווי, השני בגודלו בהוואי. העיר לאהאינה, אליה מגיעים כשני מיליון תיירים בשנה - פונתה, וכעת תושביה מתחילים לחזור ולהעריך את הנזק הרב שנגרם. אחד התושבים סיפר: "האש הגיעה כל כך מהר שהדרך היחידה להינצל הייתה לקפוץ למים"

זמן צפייה: 02:31

לפחות 80 בני אדם נספו בשריפות באי מאווי בהוואי, ארה"ב, במה שהפך להיות אסון הטבע הקטלני ביותר שראתה מדינת האיים. הפינויים הרבים נמשכים גם היום (שבת) בעיקר בצל החשש שהאש תתפשט לעיר קנאפאלי. מאות אנשים עדיין מוגדרים נעדרים וקיים חשש כבד שמספר ההרוגים יעלה. מושל הוואי: "ממדי ההרס אדירים".

שריפות הענק בהוואי
שריפות הענק בהוואי | צילום: רויטרס

האי מאווי הוא השני בגודלו במדינת הוואי, ומאכלס כ-144 אלף תושבים. שעות לפני פינוי קנאפאלי חזרו חלק מתושבי העיר הסמוכה לאהאינה לבתיהם, לאחר שהלהבות הגיעו אליה. השריפות הקשות החלו בתחילת השבוע, ורק אתמול החלו הרשויות לאפשר לחלק מתושבי העיר לחזור ולהעריך את הנזק. לאהאינה היא עיר היסטורית שמגיעים אליה יותר מ-2 מיליון תיירים בשנה.

Whatsapp Image 2023 08 12 At 1
העיר לאהאינה לאחר השריפות | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 12 At 1
תור של תושבי לאהאינה בדרכם חזרה | צילום: רויטרס

לפי ה-BBC, תור ארוך של תושבים השתרך מחוץ לעיר, והם הוזהרו כי הם הולכים לראות "נזק כמו שלא ראו בחייהם". מרבית האנשים פונו עם מעט מאוד ציוד וסיפרו כי הם דאגו שלא יוכלו להוכיח אפילו שהם תושבי העיר.

כל אזור מערב האי, היכן שנמצאות הערים קנאפאלי ולאהאינה, עדיין מנותק מחשמל ומים. צוותי חילוץ רבים באזור עדיין מחפשים אחר קורבנות השריפה, כולל במי האוקיינוס, שם משמר החופים משה 17 אנשים שהצליחו לשרוד במצב טוב.

Whatsapp Image 2023 08 12 At 1
יאכטה שעלתה באש בהוואי | צילום: רויטרס
Whatsapp Image 2023 08 12 At 1
העיר לאהאינה לאחר השריפות | צילום: רויטרס

גייב לוסי, תושב המקום, סיפר ל-BBC על המראות הקשים: "אנשים קפצו למים, אני חושב שהאש הגיעה לרבים מהם כל כך מהר שהדרך היחידה להינצל הייתה לקפוץ". עוד הוסיף לוסי, כי חלק מעובדיו, שנקראו לעזור בחילוצים מהים, זרקו קרשי הצלה לילדים בני ארבע ומשו אותם מהמים. הוא גם שמע דיווחים על גופות שנזרקו אל הסלעים.

Whatsapp Image 2023 08 12 At 1
העיר לאהאינה לאחר השריפות | צילום: רויטרס

מושל הוואי ג'וש גרין הזהיר את תושבי האי שהתמונות מלאהאינה קשות: "זה אזור הרוס. הם ייראו הרס כמו שלא ראו בחייהם. תהיו זהירים". לפי המושל, ייקח שנים לתקן את הנזק שנגרם מהשריפות באי. יותר מאלף מבנים נהרסו בעיר. זהו האסון הגדול בתולדות הוואי, כאשר מספר ההרוגים עקף את הצונאמי של שנת 1960, שהביא ל-61 מתים.