חשדן, חרד לכבודו ומאוד ריכוזי: כך נסראללה בנה את הנהגתו

מזכ"ל חזבאללה מנהיג את ארגון הטרור כבר כשלושה עשורים, שבהם הצליח לשמור על "הרתעה הדדית" עם ישראל. לצד זאת, הוא כמעט ולא יוצא מהבונקר ונפגש רק לעיתים רחוקות עם משפחתו • פרופיל

זמן צפייה: 05:25

הוא מפחד לדבר בטלפון, בקושי נפגש עם בני משפחתו, חרד ממה שכותבים עליו ברשתות החברתיות, אבל מחזיק מאה אלף טילים מכוונים אל ישראל. מי הוא מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה? לדברי העיתונאי יוסי יהושוע, "אם פעם המשקל שלו היה של יותר טרוריסט, היום הוא הרבה יותר פוליטיקאי - חשדן, מאוד ריכוזי, מאוד חרד לכבוד שלו, עם חשיבה אסטרטגית. לפי אנשי אמ"ן, הוא מאוד נרקיסיסט ועסוק בעצמו".

הוא נולד ב-1960 בביירות, בן בכור במשפחה שיעית שבה תשעה ילדים. המהפכה האסלאמית באיראן הייתה השראה לנסראללה הצעיר שהרגיש חיבור לדת השיעית כדת צודקת. בפברואר 1992 חוסל מזכ"ל חזבאללה דאז, עבאס מוסאווי, על ידי ישראל ונסראללה מונה ליורשו.

מנהיג החיזבאללה, סיד חסן נסראללה מדבר בשידור חי
מנהיג החיזבאללה, סיד חסן נסראללה מדבר בשידור חי | צילום: רויטרס

מזכ"ל חזבאללה פיתח אובססיה בעיקר לתקשורת הישראלית - הוא קורא ושומע הכול, ובערוץ הטלוויזיה שלו, "אל-מנאר", יש דסק לענייני ציונים שעוקב באדיקות אחרי הערוצים והעיתונים הישראליים. פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, סיפר כי "יש מי שבסופו של דבר מביא לו לפרטי פרטים את מה בעצם התחושה בישראל היא לגבי מה שהוא אמר, לגבי מה שהוא עשה. הוא מודע מאוד לחשיבות של השימוש בתקשורת".

הוא נשוי לפאטמה יאסין. בנם הבכור, האדי, שהיה לוחם בחזבאללה, נהרג בשנת 1997 בהיתקלות עם כוח צה"ל וגופתו הוחלפה כעבור שנה בגופתו של לוחם השייטת איתמר איליה, שנפל באסון השייטת. נסראללה אמר אז שבנו הוא שהיד שנפל בדרך הג'יהאד. את משפחתו הוא לא פוגש בכל יום, בלשון המעטה, מפני שהוא מתגורר בבונקר. הוא בקושי רואה אור יום ולכן סובל ממחסור בוויטמין D.

נסראללה מעדיף להעמיק את הקשר עם איראן, למרות זהותו הלבנונית של ארגונו, אבל הוא גם יודע שהוא יכול לפגוע קשות בעורף הישראלי וזה מבחינתו הנשק האמיתי שלו - ההרתעה או כמו שהוא קורא לה, "מאזן האימה". קובי מרום, מומחה לזירה הצפונית, הזהיר כי "אין שום ספק שהעורף הישראלי היום חשוף לאיום של חזבאללה יותר מאי פעם והציבור צריך לדעת את ממדי האיום. זה אלפי טילים על תל אביב והוא יודע מה איום כזה עושה לחברה הישראלית וזה יוצר את אותה הרתעה הדדית שמתקיימת עד היום".