המורה לשעבר ששיגע את הסגן של טראמפ: זה הסגן של האריס

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס הודיעה כי בחרה במושל טים וולז לתפקיד סגנה המיועד, בתקווה שיוכל לסייע לה לגבור על דונלד טראמפ. בניסיון לשמר את המומנטום, האריס ווולז יקיימו בימים הקרובים עצרות בכל המדינות המתנדנדות | מורה, איש צבא לשעבר ומושל פרוגרסיבי שהוריד את הדגל לחצי התורן אחרי 7 באוקטובר: זה הסגן שבחרה האריס

זמן צפייה: 02:56

סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב קמלה האריס הודיעה היום (שלישי) כי בחרה במושל מינסוטה טים וולז לתפקיד סגן הנשיאה המיועד, שייכנס לתפקידה הנוכחי אם תנצח את דונלד טראמפ בבחירות ב-5 בנובמבר ותיכנס לנעליו של הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן.

בהודעה על בחירתה, סגנית הנשיא כתבה: "אני גאה להודיע כי ביקשתי מטים וולז להיות שותפי למרוץ. כמושל, מאמן, מורה ואיש צבא לשעבר, הוא סיפק את הסחורה למשפחות עובדות כמו זו שלו. זה נהדר שהוא חלק מהקבוצה, ועכשיו ניגש לעבודה". הנשיא ביידן מיהר לברך את סגניתו, וקבע: "קמלה האריס עשתה בחירה מעולה".

זמן קצר לאחר שנודע כי נבחר על-ידי האריס, וולז כתב בהודעה שפרסם: "זה כבוד של פעם בחיים להצטרף לקמלה האריס בקמפיין הזה. אני כל כולי בפנים. סגנית הנשיא האריס מראה את הפוליטיקה של מה שניתן להשיג". בנוגע לתחושתיו כעת, המושל כתב: "זה מזכיר לי קצת יום ראשון בבית ספר", והוסיף: "בוא נעשה את זה חברים, הצטרפו אלינו".

האריס ושותפה החדש ווולז יופיעו יחד לראשונה כבר היום בעצרת בחירות בפילפדלפיה שבפנסילבניה, ובהמשך הם יקיימו שורת עצרות ביתר המדינות המתנדנדות הקריטיות לזכייה בבחירות, במטרה לשמר את המומנטום החיובי שצבר הקמפיין הדמוקרטי בשבועיים שחלפו מאז פרש הנשיא ביידן מהמרוץ.

טים וולז, שנכנס לתפקיד מושל מינסוטה ב-2019, מזוהה עם המחנה הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, ובימים האחרונים מחוקקים במחנה השמאלי של המפלגה, ובהם הסנאטור ברני סנדרס, קראו לסגנית הנשיא לבחור בו כשותפה למרוץ.

סגנית הנשיא האריס והמושל טים וולז, בחודש מרץ
סגנית הנשיא האריס והמושל וולז, בחודש מרץ | צילום: רויטרס

מורה לשעבר ומושל פרוגרסיבי - שהצליח לשגע את הסגן של טראמפ: זה טים וולז

וולז בן ה-60 הוא בעל רזומה עשיר שעשוי למשוך מצביעים ולעורר הזדהות: מורה, מאמן נבחרת פוטבול בתיכון, חבר קונגרס לשעבר ואיש צבא שהשתחרר בדרגה גבוהה. יתרה מכך הוא הוכיח לאורך הקריירה שלו כי הוא יכול למשוך מצביעים הנוטים ימינה בדעותיהם, והוא בעל הניסיון והקשרים הדרושים בקונגרס כדי לסייע להאריס לקדם את מדיניותה אם תבחר.

בנוסף, המושל וולז עורר עניין רב והראה לאחרונה לעמיתיו במפלגה כי הוא יכול לנגח ביעילות את יריביהם הרפובליקניים, לאחר שכינה את המועמד לתפקיד סגן הנשיא של טראמפ, הסנאטור ג'יי. די. ואנס, "מוזר" (Weird). הכינוי דבק היטב בוואנס ונעשה בו שימוש רחב ברשתות החברתיות, על ידי חברי קונגרס - ואף בקמפיין הרשמי של האריס.

עם זאת, גורמים בוושינגטון הזהירו את האריס כי עמדותיו הפרוגריסביות של וולז, לצד אלו שלה, עלולות לשרת את טראמפ וחבריו הרפובליקניים, שינסו לייצר התקפות יעילות ולהרחיק מצביעים מתונים מהקמפיין הדמוקרטי. בנוסף, על אף שטראמפ פועל ומקווה לזכות במינסוטה, המדינה אינה נחשבת כזירה תחרותית במיחד והיא נוטה לעבר הדמוקרטים, גם טרם צורף וולז לקמפיין. זאת בניגוד למדינות אחרות, ובראשן פנסליבניה של המושל ג'וש שפירו, שלפי דיווחים היה המועמד הסופי לצד וולז לתפקיד הסגן של האריס.

סגנית הנשיא קמלה האריס עם מושל פנסילבניה ג'וש שפירו
סגנית הנשיא קמלה האריס עם מושל פנסילבניה ג'וש שפירו. לא נבחר על פי CNN | צילום: רויטרס

בהקשר הישראלי, וולז הורה כמושל מיניסוטה על הורדת הדגלים במדינה לחצי התורן אחרי מתקפת 7 באוקטובר, והוא הדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. בנוסף, הוא סירב לדרישות של מפגינים פרו-פלסטיניים שקראו למשוך השקעות של מדינת מינסוטה בישראל בעקבות המלחמה בעזה. וולז גם התייצב לימינם של סטודנטים יהודים במדינה, שטענו כי אינם חשים בטוחים בקמפוסים.

לצד זאת, מושל מינסוטה אמר כי יש להטות אוזן למוחים בהפגנות נגד המלחמה בעזה, ובהמשך קרא לפעול כדי להביא לסיום המלחמה ברצועה. כחבר קונגרס, וולז זכה לתמיכת השדולה הפרו-ישראלית המרכזית-ימנית איפא"ק והן לתמיכת השדולה השמאלית יותר ג'יי סטריט.

מינסוטה, יש להזכיר, היא מדינה בעלת אוכלוסייה מוסלמית גדולה יחסית, ואחת מנציגותיה בקונגרס היא אילהאן עומאר הידועה לשמצה בישראל.

מושל מינסוטה טים וולז
מושל מינסוטה טים וולז | צילום: רויטרס

בחירת סגן הוא שלב קריטי בקמפיין של האריס, לאחר שבועות שבהן הצליחה סגנית הנשיא לייצר מומטום משמעותי. בין היתר, האריס הצליחה להבטיח לעצמה את מועמדות מפלגתה, רשמה התחזקות משמעותית בסקרים מול יריבה  טראמפ - וגייסה מאות מיליוני דולרים. בחודש יולי נשבר השיא של כל הזמנים בגיוס כספים עבור קמפיין נשיאותי אמריקני, לאחר ש-310 מיליון דולר נתרמו לקמפיין של סגנית הנשיא.

מוקדם יותר השבוע קיבל הקמפיין הדמוקרטי זריקת עידוד נוספת, לאחר שהסוקר הידוע נייט סילבר, המתגאה בדיוק תחזיותיו במערכות בחירות קודמות, הודיע על יתרון של סגנית הנשיא במודל הבוחן את סיכויי הזכייה בבחירות. על פי המודל של סילבר, נכון לאתמול להאריס יש 50.5% לזכות בנשיאות, בעוד שלטראמפ יש 48.8% לנצח (ישנו סיכוי של 0.6% כי מערכת הבחירות תסתיים ללא הכרעה בחבר האלקטורים).