חילופי האסירים בין איראן לארה"ב: שוחררו חמישה אזרחים אמריקנים

במסגרת העסקה בין וושינגטון לטהרן, הופשרו שישה מיליארד דולר של איראן שהוקפאו בבנקים בדרום קוריאה. חמשת האמריקנים נלקחו למטוס קטרי שנחת בטהרן - והמריאו לארה"ב

סיאמאק נמאזי ומורד תחבז, שניים מהשבויים האמריקנים בנחיתתם בקטאר | צילום: רויטרס

שעות אחרי שאיראן הודיע הבוקר (שני) כי עסקת חילופי השבויים תצא לפועל היום, ובמסגרתה ישוחררו חמישה אזרחים איראנים שנכלאו בארה"ב תמורת חמישה אמריקנים שנעצרו באיראן בחודש שעבר - אחר הצהריים דווח ברויטרס כי העסקה יצאה לפועל וחמשת האמריקנים נלקחו למטוס קטרי שהוציא אותם אל מחוץ למדינה. במסגרת חילופי האסירים, בתיווך דוחא, הופשרו שישה מיליארד דולר של איראן שהוקפאו בבנקים בדרום קוריאה.

בהצהרה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנושא, הוא הודה לקטאר - בה נחתו שניים מהשבויים האמריקנים -  ועומאן על שעזרו להקל על שחרורם של החמישה. בנוסף, ביידן הודיע על סנקציות חדשות כנגד נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינז'אד ומשרד המודיעין האיראני.

שניים מתוך חמשת האיראנים ששוחררו מידי ארה''ב

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מסר: "עסקת חילופי השבויים לא קשורה לנושאים אחרים בנוגע לאיראן. אנחנו ממשיכים לפעול בכל האמצעים הנדרשים כדי להתמודד עם מגוון פעולות בעייתיות של איראן במגוון תחומים. בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית, אנו ממשיכים להאמין שדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג תוצאה אפקטיבית וברת קיימא. אנחנו נראה בעתיד אם תהיה הזדמנות לכך, אבל הנשיא ביידן היה מאוד ברור שהוא מחויב לכך שלאיראן לעולם לא יהיה נשק גרעיני".