האסון, ההרס, האימה: "העיר נמחקה כמעט לחלוטין, אין חשמל ודלק"

יותר מ-7,800 נהרגו וכרבע מיליון איש נותרו חסרי קורת גג אחרי הרעש. בעיר גזיאנטפ שבטורקיה, התושבים משוועים לעזרה ומנסים לחלץ בידיים חשופות בשלג את קרוביהם. צה"ל ומשרד הבריאות נערכים להקמת בי"ח שדה: "יפעל כ-10 ימים". תיעוד: משלחת פיקוד העורף נחתה. שליחי חדשות 13 מדווחים ממוקד האסון

זמן צפייה: 13:26

ביום שאחרי רעידות האדמה בטורקיה ובסוריה - ממדי האסון נחשפים: עד כה ידוע על יותר מ-7,800 הרוגים בשתי המדינות - והחשש בארגון הבריאות העולמי הוא שהמספר הזה יעלה ליותר מ-20 אלף נספים. חילוצם של הניצולים, בהם ילדים רבים, לאחר יותר מיממה בין ההריסות, מתועד בסרטונים שמרגשים את העולם כולו. יותר מרבע מיליון איש נותרו ללא קורת גג.

רק בגזיאנטפ, בנפת הטאי שבדרום טורקיה, שמוקד האסון נמצא כ-50 קילומטרים מזרחית לה, קרסו כ-2,000 מבנים ומאות אלפים עדיין קבורים מתחת להריסות בקור המקפיא. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הכריז על שלושה חודשי מצב חירום ומלונות באנטליה צפויים לקלוט עקורים. הניצולים מנסים לחלץ בידיים חשופות בשלג את קרוביהם וחבריהם שעדיין לכודים. כשלפניהם לילה ארוך עם טמפרטורות מתחת לאפס - התושבים משוועים לעזרה. שליחי חדשות 13 לטורקיה, אורי קואל ויוסף ישראל, מדווחים מאזור האסון.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302072147' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: משלחת צה"ל פועלת באזור האסון' poster='' kid='1_l9qs5g3z' duration='']

ההרס בעיר גזיאנטפ
ההרס בעיר גזיאנטפ | צילום: רויטרס

הריסות בטורקיה
הריסות בטורקיה | צילום: רויטרס

הריסות בטורקיה
הריסות בטורקיה | צילום: רויטרס

כבר מהאוויר ניתן לראות את נמל התעופה ההרוס למחצה של גזיאנטפ ואת המראה המחריד של בניינים שקרסו על יושביהם כמו מגדלי קלפים. "אנחנו מתחת לשלג, בלי בית, בלי שום דבר", אמר אחד התושבים. ההערכות היא שאלפים עדיין לכודים מתחת להריסות. עוצמת ההרס והחורבן בלתי נתפסת וכל מה שנותר הוא עיי חורבות. גם עשרות אלפי המחלצים שהגיעו מכל העולם לא מצליחים להתמודד עם גודל האסון.

בבירת גזיאנטפ, אנטקייה, קיים חשש כבד לחייהם של ראש הקהילה היהודית שאול ג'נודי ורעייתו פורטונה שמוגדרים נעדרים. גם בית הכנסת המקומי ספג פגיעה קשה. מנדי חיטריק, ראש הקהילה היהודית האשכנזית בטורקיה, אמר לחדשות 13: "העיר נמחקה כמעט לחלוטין. זה מחזה מפחיד, מדהים. אין חשמל, אין דלק, אין חימום, קור של אפס מעלות. אנשים מסתובבים ברחוב. בנוסף, גם הלכנו לבית הכנסת שניזוק מרעידת האדמה, הוצאנו את ספרי התורה, הבאנו אותם למקום בטוח יותר".

בית החולים בעיר איסקנדרון הפך לעיי חורבות
בית החולים בעיר איסקנדרון הפך לעיי חורבות | צילום: רויטרס

הריסות בסוריה
הריסות בסוריה | צילום: רויטרס

הריסות בסוריה
הריסות בסוריה | צילום: רויטרס

בישראל נרתמו למאמץ העולמי וכמה משלחות יצאו לטורקיה. הבוקר יצאו גם חברי משלחת החילוץ של איחוד הצלה המונה כ-30 חברים. אלי פולק, מנכ"ל "איחוד הצלה", אמר: "אנחנו יוצאים כדי לסייע ולהציל אנשים כמה שיותר". לינור אטיאס, אחת מחברות המשלחת, הוסיפה: "נגיע קרוב לאתר ההרס. אנחנו חוששים מרעידת משנה וערוכים לתרחיש הזה, ולכן בסיס האם שלנו יהיה במקום פתוח". כאמור, משלחות סיוע מישראל נחתו בטורקיה וצה"ל ומשרד הבריאות נערכים להקמת בית חולים שדה.

ממשרד הבריאות נמסר כי "במסגרת היערכות מדינת ישראל לסיוע לטורקיה, תצא משלחת משותפת של צה"ל ומשרד הבריאות להקמת והפעלת בית חולים שדה לאזור אסון רעידת האדמה. המשלחת מובלת על-ידי חיל הרפואה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל. המשימה ההומניטרית 'ענפי זית' מיועדת לטיפול בנפגעים הרבים מהרעש. בית החולים צפוי לפעול כ-10 ימים. את המשימה מובילים חיל רפואה ופיקוד העורף בשיתוף משרד הבריאות, כשייצאו כ-120 אנשי רפואה - רובם מבתי החולים הממשלתיים והציבוריים וכן צוות לוגיסטי".

"בית החולים יכלול חדרי ניתוח, יחידות טראומה, רנטגן ומעבדות. בין חברי המשלחת יהיו רופאים אורתופדים, רופאי ילדים, מומחים לטראומה ולטראומת ילדים, כירורגים, רופאים מרדימים, טיפול נמרץ ואחים ואחיות מומחים לרפואה דחופה ולטיפול נמרץ. משרד הבריאות נערך לסייע בציוד, כוח אדם ותמיכה מקצועית להצלחת המשימה, כשד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ומומחה טיפול נמרץ ילדים, ינהל את המשימה מטעם המשרד יחד עם נציגי האגף לשעת חירום במשרד", הוסיפו.

משלחת צה''ל לטורקיה
משלחת צה''ל לטורקיה

הריסות בסוריה
הריסות בסוריה | צילום: רויטרס

ביממה השנייה מאז האסון, בעולם עוקבים בנשימה עצורה אחר מאמצי החילוץ בקור ובשלג, כשמדי פעם נשלפים מההריסות ילדים קטנים ששרדו במשך שעות ארוכות. עם הזמן נחשפים סיפורים מרגשים, כמו למשל זה של נור - הילדה הסורית שביתה בעיר חלב שבסוריה נחרב עד היסוד - ששרדה וחולצה היישר לזרועות אביה. גם תינוק בן חודשיים הצליח לשרוד עד שעות הבוקר כנגד כל הסיכויים. עד כה ידוע על כ-8,000 מקרים שבהם חיים ניצלו.

בתוך כך, בדיוק בעוד שלושה חודשים יתקיימו הבחירות בטורקיה וכעת הן הפכו למשאל עם על התפקוד של ארגואן במשבר. נשיא טורקיה, שהכריז על מצב חירום למשך שלושה חודשים כאמור, נטל לו סמכויות נרחבות.

כמו כן, משלחת החילוץ וההצלה הישראלית, "ענפי זית", הגיעה בבוקר לטורקיה ונחתה בשדה התעופה בעיר אדנה באזור שהוכה ברעש. לאחר היערכות ראשונית, צוותי החילוץ התפזרו בין מוקדי האסון. אנשי משרד החוץ הישראלי פעלו אמש מול רשויות השלטון בטורקיה על מנת לאפשר את קליטת המטוס הראשון של כוחות ההצלה, וכעת נערכים לקראת הקמת בית חולים שדה בהמשך. סגן שגרירת ישראל בטורקיה, נדב מרקמן, התייחס לנושא: "היה מורכב להשיג את האישורים הדרושים לנחיתת הכוחות, בייחוד לאור מסגרת הזמנים, ובשעות הלילה פעלנו נמרצות מול משרד החוץ הטורקי, הצבא וכן רשויות התעופה. אני נרגש וגאה לראות את המטוסים הצה"ליים נוחתים בשדה התעופה, מובילים את כוחות החילוץ בדרכם להושיט סיוע לתושבים שנפגעו".

משלחת צה''ל לטורקיה
משלחת צה''ל לטורקיה

בעקבות האסון, ישראל צפויה לסייע גם לסוריה - זאת בעקבות פנייה חריגה שהגיעה מרוסיה. מדובר, לפי שעה, על סיוע הומניטרי שכולל שמיכות, גנרטורים ואוהלים שיועברו באמצעות רוסיה. אלא ששר החוץ הסורי, פייסל אל-מקדאד, אמר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, כי "העניין בדבר סיוע של ישראל לסוריה הוא מצחיק ואי אפשר להאמין לדיווחים הללו. העם הסורי לא ישכח את הפשעים של ישראל נגד הסורים בכך שהיא מעניקה סיוע לטרוריסטים בסוריה או מבצעת תקיפות נגדנו".

הטורקים מבקשים בעיקר סיוע בחילוץ ובאמצעי הגנה מפני הקור - ומטוסים נוספים יצאו בימים הקרובים. יצוין כי קיימת רגישות ביטחונית באזור רעידת האדמה, שכן מתבצבעת שם פעילות של ארגוני טרור, ולכן הקמת בית חולים שדה תצטרך להיות מלווה באבטחה מוגברת. בית החולים, לכשיקום יסייע כמובן לטורקים. בכיר ישראלי אמר לחדשות 13 בהקשר זה כי "אם תגיע בקשה מסוריה - נשקול סיוע גם לסורים באותו בית חולים, אבל כמובן שחיילים או צוותים ישראלים לא יחצו את הגבול".

בהכנת הידיעה השתתפו אור הלר, חזי סימנטוב, גיל תמרי ומאיר מרציאנו