מזכ"ל האו"ם: "תם עידן ההתחממות הגלובלית, החל עידן הרתיחה"

ברקע גל החום הכבד ושינויי האקלים הקיצוניים ברחבי העולם, מזכ"ל האו"ם גוטרש התייחס למצב והזהיר: "שינוי האקלים כאן, הוא מבעית, וזאת רק ההתחלה. מנהיגים צריכים להנהיג". ביוון המאבק בגל שריפות נמשך, במדינה מקווים לרגיעה עם ירידת הטמפ'

זמן צפייה: 00:52

ברקע גל החום הקיצוני שפקד את דרום אירופה, סין וארצות הברית, ובצל השריפות המשתוללות באגן הים התיכון, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר היום (שישי) במסיבת עיתונאים כי "עידן ההתחממות הגלובלית תם, עידן הרתיחה הגלובלית החל".

"למדענים כבר אין ספק", אמר גוטרש. "בני האדם הם האשמים. ההפתעה היחידה היא המהירות של השינוי. שינוי האקלים כאן, הוא מבעית וזאת רק ההתחלה. עידן ההתממות הגלובלית תם, עידן הרתיחה הגלובלית החל. האוויר בלתי ניתן לנשימה, החום בלתי נסבל רמת הרווחים מדלקים פוסיליים וחוסר המעש בלתי מתקבלים על הדעת. מנהיגים צריכים להנהיג".

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
שאריות ממפעל התחמושת שהתפוצץ ביוון | צילום: רויטרס

במקביל, יוון ממשיכה להתמודד עם גל השריפות הקשה במדינה שגרמו אתמול לפיצוצי תחמושת לאחר שהאש הגיעה לבסיס תחמושת של הצבא. הפיצוץ, שאירע צפונית לאתונה, הרעיד את האזור כולו והורגש בכפר נאה אנכיאלוס, כמה קילומטרים משם. לא היו נפגעים בנפש מהפיצוץ.

כל 133 תושבי הכפר ברחו מהמקום בשל השריפות והסכנה המרחפת מפיצוצים נוספים ממאגרי תחמושת אחרים שנמצאים בבסיס. חיל האוויר היווני הכריז על אזור ביטחון סביב הבסיס, שבו נמצאת טייסת של החיל, ומטוסי F-16 הועברו לבסיס אחר ליתר ביטחון. הפיצוץ עצמו אירע במרחק 6 קילומטרים בלבד ממסלול הנחיתה וההמראה של המטוסים.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
מפעל התחמושת שהתפוצץ ביוון | צילום: רויטרס

השריפות ביוון נמשכות כבר כשבועיים, בעקבות גל החום הקיצוני שפקד את דרום אירופה. אלפי תושבים ותיירים ברחו ממוקדי הדליקות ומהאתרים המוכרים. על פי שירותי הכבאות המקומיים, התנאים היום החלו להשתפר, כאשר שלושת המוקדים העיקריים הם האיים רודוס, קורפו ואביה. בשריפות באיים נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו 74 נוספים.

השר היווני האחראי לביטחון פנים ומשבר האקלים, וסיליס קיקיליאס, אמר כי "לאחר 15 ימים של מזג אוויר קיצוני, ו-10 ימים שבהם פרצו יותר מ-600 שריפות, היום היה היום הראשון בו אנחנו ברמת ההתרעה הגבוהה ביותר". הטמפרטורות ביוון ירדו מעט, אך רוחות עזות נושבות ויש חשש שהן יביאו להתחדשות הדליקות. "משבר האקלים לא הולך לשום מקום", אמר קיקיליאס במסיבת עיתונאים.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
בית בד לייצור שמן שנפגע בשריפות | צילום: רויטרס

השריפות אינן משתוללות רק ביוון. מעל 40 בני אדם נהרגו בשריפות באגן הים התיכון במדינות איטליה, צרפת, קרואטיה, תוניסיה, פורטוגל וטורקיה. בנוסף, השריפות גרמו להרס נרחב של בתים, אזורים חקלאיים, יערות ועסקים, ולפינויים של המונים מבתיהם. גל השריפות הוא תוצאה ישירה של עומס החום הכבד שפקד את אירופה לאחרונה, בו נרשמו טמפרטורות קיצון המגיעות עד 45 מעלות.

Whatsapp Image 2023 07 28 At 1
השריפות ביוון | צילום: רויטרס

בתוך כך, אתמול פורסם מחקר חדש שמצא כי חודש יולי האחרון היה החודש החם ביותר שנמדד על כדור הארץ אי פעם - עוד לפני שהוא נגמר. ככל הנראה מדובר אף בחודש הכי חם על הפלנטה מזה 120 אלף שנים. המחקר נערך על ידי מדענים מתוכנית "קופרניקוס" של האיחוד האירופי וארגון המטאורולוגיה העולמי.

חלק מהמדענים שוחחו עם רשת CNN ודיווחו כי מדובר בחודש החם ביותר "בפער ניכר". על פי המדענים, שיאים כאלו נשברים לרוב בהפרש של מאית מעלה. עם זאת, הטמפרטורה הממוצעת ב-23 הימים הראשונים של יולי הייתה 16.95 מעלות צלזיוס - הרבה מעבר לשיא הקודם של 16.63 מעלות צלזיוס.