גיברלטר דחתה את בקשת ארה"ב לעיקול המכלית האיראנית "גרייס 1"

הרשויות במדינה הודיעו כי דחו את הפנייה האמריקנית להעביר לרשותה את האונייה. זאת, כיוון שהיא עוסקת בסנקציות על טהראן ולא תואמת את מערכת המשפט המקומית, שכפופה לאיחוד האירופי

זמן צפייה: 00:29

הרשויות בגיברלטר דחו היום (ראשון) את בקשתה של ארצות הברית לעקל את המכלית האיראנית "גרייס 1". לטענת הממשלה, הטיעונים האמריקנים שעסקו בסנקציות על איראן לא תואמים את מערכת המשפט הגיברלטרית - שפועלת לפי החוק של האיחוד האירופי.

מוקדם יותר היום הגישו האמריקנים בקשה להחרמת הנפט שנמצא על המכלית, שאמנם שוחררה על ידי בית המשפט במדינה - אך עדיין עוגנת ולא יצאה לים.

לכתבות נוספות בנושא: 

ארצות הברית הוציאה צו עיקול למכלית האיראנית

דיווח: שוחררה המכלית האיראנית שנעצרה במצר גיברלטר

ברגע האחרון: ארה"ב מבקשת לעצור את המכלית האיראנית בגיברלטר

המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון)
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול הוציא משרד המשפטים האמריקני צו עיקול למכלית, שנשאה יותר משני מיליון חביות נפט, שעל פי החשד יועדו להגיע באופן לא חוקי לסוריה. זאת, יומיים לאחר שגיברלטר הסכימה לשחרר המכלית – בעקבות הבטחת איראן כי תנותב ליעד אחר. על אף ששוחרר, כלי השיט עוד עוגן בגיברלטר ומחכה לאנשי צוות חדשים שיגיעו מאיראן, וארצות הברית מעוניינת למנוע את עזיבתו מחר.

יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, הגיב להחלטה של בריטניה לשחרר את המיכלית האיראנית שהוחזקה בגיברלטר: "העמידה האיתנה של איראן אילצה את הבריטים לסיים את התנהלותם הפיראטית, מאחר שהללו הבינו כי היכולות וההתנהלות של איראן כיום אינן כפי שהיו בעבר".

Oil Supertanker Grace 1 Sits Anchored In Waters Of The British Overseas Territory Of Gibraltar
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי | צילום: רויטרס

ביום חמישי שוחררה המכלית ממעצר, לאחר שהוחרמה במצר גיברלטר בתחילת יולי. לפי דיווחים, ממשלת גיברלטר קיבלה התחייבות רשמית בכתב מהממשלה האיראנית כי מכלית הנפט שלה לא תגיע לידי סוריה. הבריטים מסרו בתגובה כי "אנחנו לא נעמוד בצד ונאפשר לאיראן, או לאף אחד, לעקוף את הסנקציות על סוריה". כמו כן, הוסיפו: "חייבים לכבד את חופש התנועה של ספינות מסחריות לפי החוק הבין-לאומי".

מוקדם יותר, ארצות הברית פנתה לרשויות בגיברלטר בבקשה שלא לשחרר את המכלית. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר: "לאחר שלא הצליחה להשיג את מטרותיה באמצעות טרור כלכלי, ארצות הברית כשלה עכשיו בניסיון לעשות שימוש לרעה במערכת החוק כדי לגנוב את רכושנו. הניסיון הפיראטי הזה מעיד על הזלזול של אנשי טראמפ בחוק". שגריר איראן בלונדון התייחס גם הוא לבקשה של ארה"ב, וטען כי "ארצות הברית ניסתה באופן נואש לסכל את שחרורה של המכלית האיראנית, ובדקה האחרונה חוותה מפלה קשה".

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

כזכור, בחמישה ביולי נערכה פשיטה של הצי הבריטי בגיברלטר על המכלית "גרייס 1" שהייתה בדרכה לסוריה, במקרה הזה דובר בהפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על הסורים. האיראנים הביעו כעס גדול על התקרית הזו ואיימו שיש בכוונתם "ללכוד" מכלית בריטית - החרפה משמעותית של הרטוריקטה של טהראן. משרד החוץ האיראני זימן אז את השגריר הבריטי לשיחת נזיפה, שם הביעו בפניו את "ההתנגדות החריפה למעצר הלא חוקי והלא מקובל" של הספינה.