קבוצת משימה בינ"ל: "רוסיה עונה על ההגדרה החוקית למדינת טרור"

בעקבות חקירה ממושכת של נציגים מעשר מדינות, נקבע כי מעשיה של רוסיה במלחמתה באוקראינה עונים על ההגדרות ל"מדינת טרור" לפי החוקים בארה"ב ובקנדה. ברקע הדברים: פיצוץ ארבעה צינורות גז במיזם "נורד סטרים", על פי החשד בשל חבלה מכוונת של רוסיה. בקרמלין מכחישים - ומאשימים את ארה"ב

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

גורם רשמי של האיחוד האירופי אמר היום (חמישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי מדינות האיחוד יחליטו על חבילת סנקציות נוספת שיטילו על רוסיה עוד בשבוע הקרוב, זאת בעקבות האשמת המערב את רוסיה בדליפות שהתגלו בשבוע האחרון בצינורות הגז התת-ימיים של מיזם "נורד סטרים".

לצד הוויכוח על צינורות הגז, העיתון הבריטי "גרדיאן" דיווח כי רוסיה הגיעה לשלב בו היא עונה על ההגדרות החוקיות של "מדינת טרור" לפי החוק בארה"ב וקנדה, כך קבעה קבוצת משימה בינלאומית שמתאמת את המאמצים הקשורים לסנקציות על רוסיה שהוקמה במרץ האחרון בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. בעקבות הצהרה זו קרא ראש הסגל של נשיא אוקראינה, אנדריי ירמק להגביר את הסנקציות שמטילות ארה"ב ואירופה על רוסיה.

שלט מחאה שנתלה מחוץ לבניין פרלנט האו''ם בבריסל
שלט מחאה שנתלה מחוץ לבניין פרלנט האו''ם בבריסל | צילום: רויטרס

יותר מוקדם השבוע משמר החופים השוודי זיהה דליפות בארבעה צינורות המעבירים גז מהאסדות ברוסיה לעבר אירופה, שניים מהם היו בטריטוריה הכלכלית-הימית של שוודיה ושניים נוספים בטריטוריה זו של דנמרק. האיחוד האירופי חושד שהדליפות נגרמו כתוצאה מחבלה מכוונת, וכן שר החוץ הדני הצהיר שהפיצוץ היה מכוון וכי מדובר ב"מתקפה חסרת תקדים".

"ברור שכולנו צריכים להיזהר מאוד עם התשתיות המהותיות שלנו", אמר קופורד, שר החוץ של דנמרק לערוץ הבריטי Sky News, "כשזה נוגע לתשתיות האנרגיה שלנו, צריך לנקוט באמצעי זהירות. מעולם לא ראינו מתקפה כזו על תשתיות מדיניות".

פיצוץ צינור הגז של מיזם ''נורד סטרים''
פיצוץ צינור הגז של מיזם ''נורד סטרים'' | צילום: רויטרס