המבחן של מקרון, ההזדמנות של לה פן: רגע ההכרעה של צרפת

שבוע לאחר שמפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית" הדהימה את אירופה וזכתה בסבב הראשון ביותר קולות מכל מפלגה אחרת ברפובליקה, הצרפתים ייצאו היום להצביע בסבב השני והמכריע בבחירות הבזק לאספה הלאומית. אם מפלגתה של לה פן תשיג רוב בפרלמנט, ז'ורדן ברדלה בן ה-28 צפוי להפוך לראש הממשלה החדש - בצעד שיפגע משמעותית במעמדו של הנשיא המכהן מקרון

עמנואל מקרון ומרין לה פן
עמנואל מקרון ומרין לה פן | צילום: רויטרס

אזרחי צרפת יכריעו היום (ראשון) כיצד תראה מדינתם בשנים הקרובות, עם יציאתו לדרך של הסבב השני והמכריע בבחירות הבזק שנערכות ברפובליקה - לאחר שהנשיא עמנואל מקרון הכריז בחודש שעבר על פיזור האספה הלאומית, בעקבות ההתחזקות המשמעותית שרשמה מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית" בבחירות לפרלמנט האירופי.

לפי שעה נראה כי מקרון עומד להתחרט על הצעד שבו נקט. בסבב הראשון של הבחירות לאספה הלאומית, שנערך לפני שבוע, "החזית הלאומית" של מארין לה פן גרפה יותר הצבעות מכל מפלגה אחרת, עם 33% מהקולות. לראשונה, למפלגה יש סיכוי ממשי להשיג רוב בפרלמנט ולנהל את הממשלה.

אם מפלגתה של לה פן תעמוד ביעד שהציבה לעצמה ותשיג רוב, מועמד המפלגה ז'ורדן ברדלה, בן 28 בלבד, צפוי להתמנות לראשות הממשלה תחת הנשיא המכהן מקרון, ובכך לפגוע באופן משמעותי במעמדו ולהקשות עליו בקידום מדיניותו.

ז'ורדן ברדלה, מועמד הימין הקיצוני לראשות הממשלה
ז'ורדן ברדלה, מועמד הימין הקיצוני לראשות הממשלה | צילום: רויטרס
הבחירות לפרלמנט הצרפתי
פתיחת הקלפיות, הבוקר | צילום: רויטרס
הבחירות לפרלמנט הצרפתי
צילום: רויטרס

ניצחון מפלגת הימין הקיצוני לפני שבוע עורר חשש רב בקרב המרכז והשמאל הפוליטי בצרפת, והביא לשיתופי פעולה על-מפלגתיים. בין היתר פרשו מאות מועמדים במטרה להגדיל את סיכויהם של מועמדים מתונים אחרים להביס את נציגי מפלגתה של לה פן.

לפני ארבעה שבועות, עם פרסום תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופי, מקרון הסביר כי פיזור האספה הלאומית הוא "הצעד האחראי", מאחר שעליית הימין הקיצוני מהווה "סכנה לצרפת ולאירופה כולה". עם זאת, הימורו של הנשיא צפוי להביא להחלשתו, גם אם התוצאות יהיו טובות יותר מהמצופה כעת בארמון האליזה.

בשל המתיחות החריגה שמלווה את מערכת הבחירות, בפריז ובערים אחרות ברפובליקה חוששים מהתפרצויות אלימות. בעקבות זאת, הפגנה שתוכננה הערב מול האספה הלאומית בזמן פרסום התוצאות בוטלה על ידי הרשויות.

מקרון מצביע בסבב הראשון של הבחירות
מקרון מצביע בסבב הראשון של הבחירות | צילום: רויטרס
כרזת בחירות של "החזית הלאומית"
כרזת בחירות של "החזית הלאומית" | צילום: רויטרס
מארין לה פן, בשבוע שעבר
מארין לה פן, בשבוע שעבר | צילום: רויטרס

עליית סף המתיחות בצרפת מתרחשת כשלושה שבועות בלבד לפני שהמדינה תארח את המשחקים האולימפיים. החלטתו של מקרון לקיים את הבחירות לפני האולימפיאדה עוררה ביקורת מסוימת, והביאה לכך שהעיסוק התקשורתי בצרפת התחלק בין סדר היום הפוליטי להכנות לקראת אירוע הספורט הגדול בעולם. "בשבילנו האולימפיאדה היא דבר עצום, גדול יותר מהבחירות", אמר בשיחה עם רשת BBC פאולין, תושב העיר דרו.