מחאה חסרת תקדים בצרפת: המונים מפגינים נגד העלאת גיל הפנסיה

יותר ממיליון צרפתים יצאו לרחובות בעקבות מחאת האיגודים על העלאת גיל הפרישה בשנתיים - מ-62 ל-64. תכנית הפנסיה הצרפתית נחשבת לאחת הנדיבות בעולם, אך הנשיא עמנואל מקרון רוצה לשנותה בשל גירעונות רבים שנגרמו בשל עלייה בתוחלת החיים ובמספר הגימלאים הצרפתים

הפגנה בצרפת, היום
הפגנה בצרפת, היום | צילום: רויטרס

בתי ספר ריקים, נמלים סגורים, אשפה ברחובות, טיסות ורכבות מבוטלות - זו המציאות שתושבי צרפת מתכוננים אליה היום (שלישי), וזאת בשל הבטחתם של איגודי העובדים להשבית חלקים נרחבים מהשוק כמחאה על תוכניתו של הנשיא עמנואל מקרון להעלות את גיל הפרישה מ-62 ל-64. כמו כן, יותר ממיליון אנשים צפויים לצאת לרחובות בהפגנות ענק שיתקיימו ברחבי המדינה.

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", לא ברור אם המחאה הגדולה המתוכננת להיום תצליח להשפיע על התוכנית של מקרון. למרות שמספר כמעט חסר תקדים של למעלה ממיליון איש הצטרף למחאה, רבים מאזרחי צרפת רואים בשיבוש היומיום על ידי איגודי העובדים כמטרד.

בכל מקרה, מדובר באתגר החברתי הגדול ביותר שניצב בפניו של נשיא צרפת מאז שנבחר מחדש בשנה שעברה, ועל פי פרשנים רבים הנושא אף עלול לגרום לסיום כהונתו. "אין יותר מקום למשא ומתן", אמר לניו יורק טיימס וינסנט מרטיני, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת ניס, "זאת בדיוק הבעיה: אחד מהשניים (מקרון והאיגודים) יפסיד".

המחאה בצרפת, היום
המחאה בצרפת, היום | צילום: רויטרס

תוכנית הפרישה הפנסיונית בצרפת נחשבת לאחת ה"נדיבות" בעולם, והשינוי שלה הוא בגדר בל יעבור לצרפתים רבים. הנימוק של הנשיא מקרון להעלאה של גיל הפנסיה הוא הכורח בהדיפת גירעונות ארוכי טווח שנגרמים על ידי תוחלת חיים ארוכה יותר ועלייה במספר הגמלאים הצרפתים. בשיטת הפנסיה הצרפתית, ניתן לומר כי העובדים של היום משלמים את הפנסיה של הגמלאים הנוכחיים.

מקרון הפך את העלאת גיל הפרישה לאבן יסוד במסע הבחירות החוזר שלו, ורואה בניצחונו אישור פומבי לתוכנית. יחד עם זאת, המתנגדים טוענים שצרפתים רבים הצביעו עבורו לא מפני שתמכו במצע שלו, אלא כדי לחסום את יריבתו מהימין הקיצוני, מארין לה פן.

אחד ממשתתפי המחאה בצרפת
אחד ממשתתפי המחאה בצרפת | צילום: רויטרס

בחודש שעבר נדונה הצעת חוק הפנסיה באסיפה הלאומית, בית הפרלמנט התחתון והחזק יותר של צרפת, שם השתמשה הממשלה בהליך מיוחד כדי לזרז את החקיקה. האסיפה הייתה דרמטית במיוחד, כאשר המחוקקים צעקו, לעגו והשתוללו כשהמתנגדים קברו את הצעת החוק באלפי תיקונים. הצעת החוק נמצאת כעת בבחינת הסנאט, הבית העליון בצרפת, והנשיא מקרון מקווה להעביר את החקיקה באופן רשמי בהמשך החודש.