לא מפחדת מרוסיה: פינלנד תגיש בקשה רשמית להצטרף לנאט"ו

על רקע המלחמה המתמשכת באוקראינה והאיומים הרוסיים לעברה, פינלנד הודיעה רשמית כי תגיש בקשת הצטרפות לנאט"ו, שזקוקה קודם לאישור הפרלמנט במדינה. אתמול איים פוטין בשיחה עם מקבילו הפיני כי יהיו השלכות למהלך

נשיא פינלנד סאולי נינסטה וראשת הממשלה סאנה מרין
הגישו את הבקשה להצטרף לנאט"ו. נשיא פינלנד סאולי נינסטה וראש הממשלה סאנה מרין | צילום: רויטרס

נשיא פינלנד סאולי נינסטה וראש הממשלה סאנה מרין הכריזו היום (ראשון) באופן רשמי על רצונה של פינלנד להגיש בקשה להצטרפותה של המדינה לנאט"ו. הבקשה הרשמית לנאט"ו תוגש רק בהינתן אישור של הפרלמנט הפיני. בתוך כך, פינלנד שמה קץ לניטרליות שאפיינה את מדיניותה במשך עשרות שנים, ובוחרת לנקוט בעמדה משמעותית ביחס לאיום הרוסי עליה.

"אנחנו מקווים שהפרלמנט יאשר את ההחלטה להגיש בקשת חברות לנאט"ו כבר בימים הקרובים", אמרה ראש הממשלה מרין במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה היום בבירה הלסינקי. "אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם ממשלות המדינות החברות בברית, ומקווים כי נקבל את ההחלטות יחד", הוסיפה מרין.

ראש ממשלת פינלנד הנכנסת סאנה מרין
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין, ארכיון | צילום: Shutterstock

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו מסר בתגובה: "חוזר ותומך במדיניות 'הדלת-הפתוחה' של נאט"ו, סולידריות היא דבר הכרחי. היו לי שיחות טובות עם העמיתים משוודיה ופינלנד והבעתי את ציפיותינו. טורקיה לא מתנגדת להתרחבות נאט"ו, אלה מתנגדת למדינות התומכות בטרור. נדון בהצעות שוודיה ופינלנד להקל על חששותיהן".

כזכור, טורקיה התבטאה כמה פעמים בימים האחרונים והביעה את סלידתה מהרעיון, כשלדבריה, המדינות הסקנדינביות נתנו חסות לגורמי המיליציות הכורדיות המוגדרות בטורקיה כארגוני טרור.

File Photo: Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu Attends A News Conference In Beirut
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו | צילום: רויטרס

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג בירך על כך ואמר: "הצטרפותן של פינלנד ושוודיה תהיה רגע היסטורי. היא תוכיח שדלתנו פתוחה, שלתוקפנות יש מחיר. מלחמתה של רוסיה באוקראינה לא מתקדמת כפי שקיוותה מוסקבה, הם לא כבשו את קייב, הם ניסוגו מחרקיב. ונעצרו או האטו באזורים אחרים. אוקראינה יכולה לנצח את המלחמה". שרת החוץ של גרמניה אנאלה בארבוק הצהירה כי "הכל מוכן לאישור מהיר של הצטרפותן לנאט"ו".

מזכ''ל נאט''ו, ינס סטולטנברג | צילום: רויטרס

כזכור, ההכרזה על רצונה של פינלנד להצטרף לברית מגיעה על רקע איומים כבדים מצדה של רוסיה, עמה היא חולקת גבול באורך של כ-1,340 ק"מ, שאיימה ב"פעולות תגמול", ואף ניתקה את הזרמת החשמל משטחה לפינלנד. אתמול, נשיא רוסיה פוטין שוחח עם מקבילו הפיני נינסטה ואמר כי "שינוי שכזה במדיניות החוץ של פינלנד ישפיע לרעה על יחסי המדינות, וכי זו תהיה טעות מבחינתה של פינלנד - הרי שהיא אינה נמצאת תחת איום".