ביידן: "מוכן להיפגש עם פוטין אם ירצה לסיים את המלחמה"

על רקע פגישתו עם נשיא צרפת מקרון בבית הלבן, טען נשיא ארה"ב כי יהיה מוכן לפגוש את מקבילו הרוסי אם הוא יחפש דרך לסיים את המלחמה. בקרמלין הסתייגו מהדברים: "ביידן אמר ששיחות משא ומתן יתאפשרו רק לאחר שפוטין יעזוב את אוקראינה"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן טען כי יסכים לפגוש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במידה והוא "אכן מעוניין למצוא דרך לסיים את המלחמה". כך מדווח היום (שישי) ב-BBC הבריטי. ביידן אמר את הדברים לעיתונאים צרפתיים ברקע פגישתו עם הנשיא עמנואל מקרון בבית הלבן. השניים הדגישו כי ימשיכו לפעול נגד המלחמה באוקראינה.

בעקבות הדברים פרסם הקרמלין תגובה לפיה הנשיא פוטין נשאר פתוח לשיחות "שיבטיחו את האינטרסים שלנו". עם זאת, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר לכתבים כי מוסקבה אינה מתכוונת לקבל את תנאיה של ארה"ב: "מה למעשה הנשיא ביידן אומר? הוא אמר ששיחות משא ומתן יתאפשרו רק לאחר שפוטין יעזוב את אוקראינה". לטענתו של פסקוב החיפוש אחרי בסיס הדדי לשיחות בין שני המנהיגים הסתבך, מכיוון שהאמריקנים לא מוכנים להכיר ב-"שטחים החדשים" באוקראינה שרוסיה סיפחה לעצמה בחודש ספטמבר.

ביידן פוגש את מקרון
ביידן פוגש את מקרון | צילום: רויטרס

עוד על פי הדיווח, הנשיא מקרון נאם והבהיר כי סיכם עם ביידן על כך שאוקראינה לא תדרש לפשרות "שלא יהיו מקבולות עליה". דבריו של הנשיא הצרפתי נאמרו שעות לאחר ששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען כי עד כה מדינות אירופה לא הציעו שם הצעה קונקרטית במונחים של תיווך: "מקרון, דרך אגב, הצהיר בקביעות במהלך השבועיים האחרונים שהוא מתכנן שיחה עם נשיא רוסיה". לברוב הוסיף כי הרוסים לא קיבלו שום סימן לכך בערוצים הדיפלומטיים הרשמיים.

לאחר השיחות בבית הלבן, מסרו שני המנהיגים הצהרה משותפת לפיה הם מתחייבים על "המשך התמיכה בהגנה על אוקראינה, על ריבונותה ועל שלומתה הטריטוריאלית", תוך אספקה מוגברת של מערכות הגנה אוויריות לצבא האוקראיני.

על פי בכיר אוקראיני, מאז פרוץ המלחמה בחודש פברואר השנה, נהרגו כ-13 אלף חיילים אוקראינים. גם רוסיה וגם אוקראיני לא נוהגות לפרסם נתונים רשמיים אודות מספר ההרוגים במלחמה, ודבריו של אותו בכיר לא אושרו על ידי הממשל של הנשיא וולודימיר זלנסקי. מייק ריילי, גנרל בכיר בצבא ארצות הברית, טען בחודש שעבר כי מאז הפלישה כל אחד מהצדדים איבד כ-100 אלף חיילים.