סין שיגרה טילים לטאיוואן; בארה"ב חוששים: "יפלשו בקרוב"

טאיוואן דיווחה כי טילים בליסטיים סיניים שוגרו לעבר שטחה הימי. במקביל, מטוסים ואוניות של הצבא הסיני פלשו לסירוגין לשטחי טאיוואן. בכירי המודיעין האמריקני בעבר ובהווה הביעו חשש שמא בייג'ינג תפלוש לטאיוואן תוך 18 חודשים בלבד, טרם הבחירות לנשיאות ארצות הברית

ניסויי טילים סיניים
ניסוי טילים סיניים | צילום: רויטרס

על רקע המתיחות בים סין הדרומי, בכירי המודיעין האמריקני בעבר ובהווה אמרו היום (חמישי) לערוץ האמריקני "פוקס ניוז" כי סין עשויה לפלוש לטאיוואן תוך 18 חודשים בלבד, טרם הבחירות לנשיאות ארצות הברית שיתקיימו בחודש נובמבר 2024. לדברי הבכירים, סין רואה הזדמנות בפרק הזמן הזה לפלוש לטאיוואן.

"מה ששונה עכשיו, הוא שיש לנו מידע מודיעיני שזה הפך מתרחיש בלתי מוגדר, מעורפל, לאמונה סינית אמיתית לפיה יש חלון הזדמנויות לפלישה ב-18 החודשים הבאים", אמר אחד מן הבכירים. "אני לא חושב שזה צירוף מקרים שחלון ההזדמנויות הוא במקביל לתקופת ממשל ביידן", הוסיף. בכיר אחר הדגיש כי הפלישה עלולה להתרחש לפני השבעת הנשיא האמריקני הבא בינואר 2025.

מטוסים סיניים בשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג
מטוסים סיניים בשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום ועל רקע התרגיל הצבאי של סין באזור ים סין הדרומי, טאיוואן דיווחה כי 11 טילים בליסטיים סיניים שוגרו לעבר שטחה הימי, ולפי הדיווחים, טילים נוספים שוגרו, וגם מטוסים ואוניות של הצבא הסיני פלשו לסירוגין לשטחי טאיוואן. בתוך כך, משרד ההגנה של טאיוואן טען כי 22 מטוסי קרב סינים חדרו למרחב האווירי שלה. התרגיל הסיני, במסגרתו פלשו הכוחות הסיניים לשטחי טאיוואן שודר בשידור ישיר בסוכנות הידיעות הסינית "Xinhua".

שר ההגנה היפני טען גם הוא כי טילים ששיגרה יפן נפלו בשטחה הימי של מדינתו. ממשלת טאיוואן ובכיריה גינו את השיגורים הסיניים וטענו כי מדובר בהפרה בוטה של ריבונותה של טאיוואן ובהפרה של החוק הבינלאומי. לדבריה של נשיאת טאיוואן, צאי אינג-וון, "אנחנו בקשר טוב עם בני הברית שלנו בכדי למנוע הסלמה של המצב הביטחוני. לא נתגרה, אך כן נגן על עצמנו".

שר החוץ הסיני וואנג יי הסביר את התוקפנות של מדינתו במהלך פגישת שרי החוץ של מדינות דרום מזרח אסיה: "סין עשתה את מירב המאמצים הדיפלומטיים כדי למנוע משבר, אך היא לא תאפשר שיפגעו באינטרסים המרכזיים שלה". שר החוץ תקף: "להגן על מפר הזכויות ולהאשים את מגיניהם (של הזכויות) - כמה בלתי מוסבר!".

חדירות המטוסים סיניים לשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג
חדירות המטוסים סיניים לשמי טאיוואן, שודר בהונג קונג | צילום: רויטרס

הרשויות במדינה הודיעו כי אתר משרד ההגנה, משרד החוץ ואתר משרד הנשיאות נפלו קורבן למתקפת סייבר. כמו כן, גם רשת חנויות הנוחות "7-11" נפלה קורבן למתקפת סייבר, ובמסכי הקופות בסניפי הרשת הופיע לזמן קצר הכיתוב: "מחרחרת המלחמה פלוסי, צאי מטאיוואן". על אף שהרשויות בטאיוואן נמנעו מלהאשים את סין באופן ישיר, גורמים במדינה טוענים כי מקורן של מתקפות הסייבר בסין וברוסיה.

על רקע ביקורה של פלוסי בטאיוואן מוקדם יותר השבוע, הצבא הסיני פתח שלשום בתרגיל צבאי שיימשך עד ל-7 באוגוסט, בשישה אזורים שונים מול חופי טאיוואן. התרגיל יכלול תמרונים באוויר ובים מסביב לשטחה של טאיוואן, ושימוש באש חיה: ירי חי ארוך טווח במצר טאיוואן, שיגורי טילים בים באזור המזרחי לטאיוואן. הבוקר, הצבא סיני אף פלש למרחבה האווירי והימי של טאיוואן.

ננסי פלוסי יחד עם נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון
ננסי פלוסי יחד עם נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון | צילום: רויטרס

אתמול, פלוסי נפגשה אתמול עם נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון. במהלך מסיבת העיתונאים המשותפת לשתיים, פלוסי אמרה כי "הסיפור של טאיוואן הוא השראה לכל אוהבי החופש בארצות הברית וברחבי העולם". לדבריה, "טאיוואן היא אחת מהדמוקרטיות החופשיות בעולם, ותושביה הוכיחו לעולם שבעזרת תקווה, אומץ ונחישות ניתן לבנות עתיד שלו ומשגשג גם להוכח האתגרים העומדים בפניהם. עכשיו יותר מתמיד, הסולידריות של אמריקה כלפי טאיוואן היא קריטית, וזה המסר שאנחנו מביאים כאן היום".

בהמשך מסיבת העיתונאים, כאשר נשאלה בנושא, פלוסי השיבה כי "ארה"ב מכבדת את מדיניות 'סין אחת' (הכוללת את טאיוואן בתוכה). למרות זאת, הסולידריות שלנו כלפי טאיוואן חשובה יותר מאי פעם". לדבריה, בעוד שסין עמדה בדרכה של טאיוואן להשתתף בפגישות ובפסגות מסוימות, אני מקווה שהם מבינים שהם לא יכולים לעמוד בדרכם של אנשים להגיע לטאיוואן".

ננסי פלוסי נואמת בטאיוואן
ננסי פלוסי נואמת בטאיוואן | צילום: רויטרס

על תגובתה החריפה של סין לגבי ביקורה, פלוסי אמרה: "הם (הסינים) 'עשו רעש' כי אני יו"ר בית הנבחרים אני מניחה, אבל אני לא יודעת אם זו הייתה סיבה או תירוץ, כי הם לא אמרו כלום כשהגברים (בכוונה לבכירי הצבא האמריקני) הגיעו לביקור בטאיוואן".

מבחינתה, הנשיא אינג-וון הודתה לפלוסי על תמיכתה הבלתי מעורערת של ארה"ב במדינתה, לרבות בפורומים בינלאומיים. אינג-וון הדגישה כי האי לא ייסוג לנוכח האיומים הצבאיים המתגברים עליו. לדבריה, "טאיוואן היא שותפה משמעותית של ארצות הברית", ובהקשר זה, הנשיאה הודיעה כי מדינתה תמשיך לעבוד עם ארה"ב כדי לחזק את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום האבטחה, הפיתוח הכלכלי והאספקה.

נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון נואמת במסיבת העיתונאים המשותפת עם יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי
נשיאת טאיוואן צאי אינג-וון נואמת במסיבת העיתונאים המשותפת עם יו''ר בית הנבחרים של ארה''ב ננסי פלוסי | צילום: רויטרס