מטפסים אל מותם: בתוך פחות משבועיים - 11 הרוגים באוורסט

מספר שיא של מטיילים מביא לצפיפות גדולה על ההר - שגורמת לשהייה ממושכת באזור גבוה בלי מספיק חמצן, וכן לפקקי תנועה אנושיים. "זה מרוץ אל המוות - במקום להגיע לפסגה, הם נהרגים"

זמן צפייה: 02:01

אתגר הטיפוס באוורסט ממשיך לגבות קורבנות: הלילה (שלישי) הצטרף הרוג נוסף לרשימה, כריסטופר קולי מקולורדו שבארה"ב, בן 61, עורך דין במקצועו. המטפס המנוסה העלה את מניין ההרוגים בשבועיים האחרונים ל-11.

רוב המטפסים שמתו בימים האחרונים נהרגו דווקא בירידה, אחרי שכבר הגיעו לפסגה. מותם נגרם בעקבות שני גורמים: המטפסים מצויים בגובה רב הנקרא "אזור המוות", כאשר כל נשימה מספקת רק שליש מכמות החמצן שמקבלים בגובה הים. נוסף לכך, ישנה צפיפות רבה שמביאה לפקק אנושי המעכב את הדרך, מה שמעכב את שהותם של המטפסים ב"אזור המוות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מזכירות הליכוד אישרה ברוב מוחץ: ריצה משותפת עם כחלון

אמה של הילדה שנפצעה מבקבוק תבערה לפני 4 שנים: "כל גופה בער"

שריפה פרצה בקניון איילון ברמת גן; המבקרים פונו • תיעוד

כריסטופר קולי, המטפס האחרון שנהרג באוורסט
כריסטופר קולי, המטפס האחרון שנהרג באוורסט | צילום: People

ריזה אלי, מטפס מנוסה, החל בדרכו לפסגה, נתקל בצפיפות הרבה וחזר כלעומת שבא: "הרבה אנשים מתו השנה, זה היה מרחץ דמים. זה הפך למרוץ אל המוות כי היו פקקי תנועה עצומים ואנשים נדחפו. גם כשאי אפשר לעבור הם מנסים בכל זאת לטפס. במקום להגיע לפסגה, הם נהרגו".

בחודש מאי עולה כמות ההרוגים משום שמזג האוויר בו אידיאלי. "הסיבה שכל-כך הרבה אנשים עומדים בתור היא שיש לנו עכשיו טכנולוגיה שמספקת לנו את תחזיות מזג האוויר הטובות ביותר", מספר מרקס ג'נקיס, מומחה לטיפוס. "לפני 20 שנה כולם עלו בזמנים שונים, עכשיו כולם מקבלים את אותן התחזיות בדיוק. לכן כולם מטפסים בתנאים הטובים ביותר והטיפוס נעשה צפוף".

מטפסים על הר האוורסט
מטפסים על הר האוורסט | צילום: החדשות 13

בנוסף לידע הטכנולוגי, הצפיפות נובעת גם ממדיניות. ממשלת נפאל הנפיקה השנה מספר שיא של 381 אישורים למטפסים, כאשר על כל רישיון היא גובה 11 אלף דולר למטפס, מה שמביא לה רווחים רבים.