חשש אירופי מהסלמה רוסית: "היבשת קרובה למלחמה"

ברקע המשך ההסלמה בין רוסיה ואוקראינה, מדינות במערב הביעו חשש כי הקרמלין פועל לפלג ולגרום לחוסר יציבות ביבשת אירופה - באמצעות מלחמה קונבנציונלית מול קייב. במקביל, בעוד שהצעדים של מוסקבה טרם ברורים - פינלנד ושוודיה דנות לגבי הצטרפותן לנאט"ו

אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה
אימון צבאי של הכוחות המזוינים של אוקראינה | צילום: רויטרס

המשבר בגבולות מזרח אירופה: דיפלומט אירופי בכיר התייחס היום (שלישי) למתיחות בין רוסיה ואוקראינה ואמר כי "יבשת אירופה קרובה למלחמה מכפי שהייתה מאז פירוק יוגוסלביה ב-2003", זאת עקב הנוכחות הצבאית הרוסית המאסיבית ליד הגבול עם אוקראינה. ברקע המתיחות, שר הביטחון הבריטי אישר לשלוח לאוקראינה מספר טילים נגד טנקים לצורך הגנה עצמית של אוקראינה מפני התוקפנות הרוסית.

כמו כן, בבריסל המאכלסת בתוכה את המוסדות המרכזיים של האיחוד האירופי, הביעו חשש כבד מפני "דהירה לקראת המשבר הביטחוני החמור מזה עשורים". במקביל, באיחוד ממשיכים להזהיר את רוסיה מפני "השלכות קיצוניות" אם תפעל נגד קייב.

תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה
תמונות לווין של כוחות צבאיים רוסיים ליד הגבול עם אוקראינה | צילום: Maxar Technologies

במקביל, העלייה במתיחות בין רוסיה לאוקראינה הציתה מחדש את ההתדיינות במדינות פינלד ושוודיה לגבי הצטרפותן לברית נאט"ו, כאשר שוודיה שלחה מאות חיילים לאיי גוטנלד השוכנים בים הבלטי ודנמרק הגבירה את נוכחותה באזור.

לצד זאת, ארה"ב, נאט"ו, הממלכה המאוחודת והאיחוד האירופי מודאגים פחות מהאופציה למלחמה קונבנציונלית בין רוסיה לאוקראינה, אלא מוטרדים בעיקר מהניסיון של הקרמלין לפלג את אירופה ולזעזע את האיזון היבשתי לטובת רוסיה. בד בבד, ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי אמר בריאיון לכל תקשורת כי על יבשת אירופה "להתעורר מהתרדמת הגיאופוליטית" בהקשר לצעדים של הקרמלין.

רכב משוריין של צבא אוקראינה במזרח המדינה
רכב משוריין של צבא אוקראינה במזרח המדינה | צילום: רויטרס

בתוך כך, רוסיה ממשיכה להכחיש את כוונותיה לפלוש צבאית לאוקראינה - למרות שעד כה העבירה לאזור הגבול כ-100 אלף חיילים וציוד צבאי רב. במקביל, רוסיה שלחה לנאט"ו רשימת דרישות ביטחוניות והאשימה את האיחוד ב"חתירה תחת הביטחון האזורי". כמו כן, הנשיא ולדימיר פוטין התעקש באופן אישי שנאט"ו לא תצרף את אוקראינה לשורותיה.