האיחוד האירופי נגד הונגריה: "נשעה מימון בשווי מיליארדים"

נציב התקציב והמינהל של האיחוד המליץ להשעות מימון בשווי 7.5 מיליארד אירו שהיה מיועד להונגריה, בגלל "שחיתות" ו"פגיעה בדמוקרטיה". לדבריו, את התהליכים האלו מקדם ראש הממשלה ויקטור אורבן ש"הכניע" את בתי משפט ואת התקשורת - ופגע בזכויות מהגרים, נשים והקהילה הגאה

ויקטור אורבן ראש ממשלת הונגריה
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן | צילום: רויטרס

נציב התקציב והמינהל של האיחוד האירופי יוהנס האן המליץ היום (ראשון) להשעות מימון בשווי 7.5 מיליארד אירו להונגריה בגלל "שחיתות" ו"פגיעה בדמוקרטיה". לדבריו של האן, את התהליכים האלו מקדם, ראש הממשלה ויקטור אורבן. יצוין כי זהו המקרה הראשון מסוגו בו קורא אחד מבכירי הארגון הפועל מטעמו של האיחוד, להטיל מעין "סנקציות" על חברה בו. למדינות האיחוד האירופי יש כעת עד שלושה חודשים להחליט באופן סופי על המלצתו.

ההצעה להשעות את המימון של האיחוד להונגריה התקבלה לפני כשנתיים, וכאמור, היום - נציב התקציב והמינהל של האיחוד האירופי קיבל אותה והמליץ ליישם אותה. המלצתו של האן נובעת כתגובה למה שהוא מכנה "ערעור הדמוקרטיה בפולין ובהונגריה", כשבמהלך עשר שנות כהנותו, "הכניע" רה"מ אורבן את בתי משפט, כמו גם את התקשורת, ארגונים לא ממשלתיים וגופי אקדמיה, פגע בזכויות המהגרים והמיעוטים, ופגע בזכויותיהן של נשים ובזכויות הקהילה הלהט"בית.

מהגרים שוכבים בצד הדרך בהונגריה
''פגעה בזכויות המהגרים''. מהגרים שוכבים בצד הדרך בהונגריה (ארכיון) | צילום: רויטרס

"מדובר בהפרות של שלטון החוק הפוגעות בשימוש ובניהול כספי האיחוד האירופי", אמר האן, שהביע את סלידתו מהיעדר הפיקוח על המימון של האיחוד למדינות כמו הונגריה: "איננו יכולים להסיק שתקציב האיחוד האירופי 'מוגן' מספיק". האן הוסיף וטען כי מערכת אכיפת החוק, בנוסף לכמה חוקים שחוקקו בה אינם עולים בקנה אחד עם המדיניות האירופית.

7.5 מיליארד אותם המליץ האן להשעות מסתכמים ב-5% מהתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) המשוער של הונגריה לשנת 2022. לא זאת בלבד, נציבות התקציב והמינהל של האיחוד האירופי המליצה להשעות כשליש מהסיוע האירופי להונגריה לשנים 2027-2021, העומד על שווי של 1.1 טריליון אירו.

נציב התקציב והמינהל של האיחוד האירופי יוהנס האן
נציב התקציב והמינהל של האיחוד האירופי יוהנס האן | צילום: מתוך ויקיפדיה

"הבטחתה של הונגריה להתייחס לביקורת האיחוד היא צעד משמעותי בכיוון הנכון. עם זאת, היא מוכרחה להיות מיושמת לחקיקה של חוקים חדשים ולפעולות אקטיביות ומעשיות מצידה", הוסיף האן. אורבן, המכנה את עצמו "לוחם חופש" נגד השקפת העולם של המערב הליברלי, הכחיש בעבר וטען שהונגריה - אינה מושחתת יותר ממדינות אחרות באיחוד האירופי.

יצוין כי בשם החשש משחיתות בממשלת הונגריה, האיחוד האירופי הקפיא בעבר סיוע כספי נוסף בשווי 6 מיליארד אירו, המיועד לסיוע למשק המקומי להתאושש מהשלכותיה הכלכליות של מגפת הקורונה. המשרד האירופי למניעת הונאה "OLAF", מצא כי בין השנים 2019-2015, הונגריה לא הצליחה לספק פרטים על השימוש בכמעט 4% מהסיוע האירופי למדינה - שם למעשה, הממצאים ה"חמורים" ביותר מבין 27 מדינות האיחוד האירופי.