בצל ההפגנות: ראיסי ביטל ריאיון עם כתבת CNN שלא עטתה חיג'אב

בזמן שבאיראן המוני צעירים מפגינים על מות הצעירה שהוכתה על ידי משטרת הצניעות, הנשיא ביטל ריאיון עם הכתבת כריסטיאן אמנפור מכיוון שסירבה לעטות כיסוי ראש: "זה היה יכול להיות רגע חשוב". איראן חסמה את הגישה לאינטרנט בחלקים מטהרן ומכורדיסטן

זמן צפייה: 02:44

הכתבת הבריטית-איראנית כריסטיאן אמנפור, הודיעה היום (חמישי) בחשבון הטוויטר שלה, כי נשיא איראן איברהים ראיסי ביטל ריאיון שהיה אמור להתקיים עימה - בגלל שלא הסכימה לעטות כיסוי ראש. המקרה מגיע על רקע הפגנות באיראן בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22, שנהרגה אחרי שהוכתה על ידי משטרת הצניעות במדינה מכיוון שלא עטתה חיג'אב.

אמנפור, כתבת החוץ הראשית של רשת CNN האמריקנית, כתבה: "כך הלכנו משם. בזמן שההפגנות באיראן נמשכות ואנשים נהרגים, זה יכול היה להיות רגע חשוב לדבר עם הנשיא ראיסי".

מחסה אמיני בת ה-22
מהסא אמיני בת ה-22, מתה לאחר שהוכתה על ידי משטרת הצניעות האיראנית | צילום: מתוך טוויטר

כזכור, בימים אלה מפגינים באיראן המוני צעירים על מותה של הצעירה. בינתיים ידוע על לפחות שישה הרוגים. מושל פרובינציית טהראן מוחסן מנסורי, תקף את המפגינים וטען כי כוונותיהם - להפר את הסדר בבירה. "ההתכנסויות בטהרן מאורגנות במלואן. הן תוכננו לייצר הפרות סדר בטהרן. שריפת הדגלים, שפיכת דלק על הכבישים, יידוי אבנים, תקיפת שוטרים, הצתת אופנועים ופחי אשפה, השמדת רכוש ציבורי, הם אינם מעשה ידי 'אנשים רגילים'", אמר.

בתוך כך, איראן ביטלה את האפשרות לגלישה באינטרנט בחלקים מטהרן ומכורדיסטן, ואף חסמה את הגישה לאלפליקציות וואטסאפ ואינסטגרם. כך פורסם היום ב"גרדיאן" הבריטי. מטרת המשטר היא לבלום ניסיונות של תנועות המחאה לתעד את ההפגנות ולשתף ברשתות החברתיות. סרטונים של נשים שגוזרות את שיערן וכאלה ששורפות כיסויי ראש כבר פורסמו ברשת.

"צריך להבין שחסימת הגישה לאינטרנט היא פגיעה אלימה ודיכוי שמתרחשים במרחב הפיזי", אומרת אזהד אכברי, חוקרת סייבר מאוניברסיטת טוונטה שבהולד. "הרשת החברתית היא דרך לגיוס מפגינים ולהגברת ההתנגדות", הוסיפה.

"זו תכנית מסוכנת מאוד, שבה איראן עלולה לנתק את כל המדינה מאינטרנט כבר בעתיד הקרוב. כך היא תוכל לשלוט גם במרחב הווירטואלי וגם במרחב הפיזי, ובעצם תשלוט על האזרחים באופן מוחלט" סיכמה.