טראמפ תוקף את הנשיא ביידן: "אויב האומה"

במהלך עצרת בחירות האשים נשיא ארצות הברית לשעבר את הנשיא הנוכחי וגינה את התבטאויותיו שלפיהם טראמפ וחלק מתומכיו מהווים איום וסכנה לדמוקרטיה האמריקנית. על החיפושים בביתו אמר: "השחתה של צדק"

נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

במהלך עצרת בחירות שקיים בעיר וילקס בר שבפנסילבניה, נשיא ארצות הברית לשעבר דונאלד טראמפ תקף היום (ראשון) את הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן וכינה אותו "אויב האומה". כמו כן, הוא גינה את התבטאויותיו של הנשיא ביידן לפיהם טראמפ וחלק מתומכיו מהווים איום וסכנה לדמוקרטיה האמריקנית.

בהופעתו הפומבית הראשונה מאז פשיטת ה-FBI על אחוזת "מאר-א-לאגו" שאירעה לפני כחודש, טראמפ התייחס בין היתר גם לפשיטה וטען כי החיפושים שנערכו בביתו הם "השחתה של צדק". הנשיא לשעבר אף הזהיר מפני השלכות חסרות תקדים למהלך שיובילו ל"תגובת נגד שטרם נראתה בעולם".

טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה
טראמפ בעצרת הבחירות בפנסילבניה | צילום: רויטרס

"לא יכולה להיות דוגמה טובה יותר לאיומים האמיתיים על החופש האמריקאי יותר מזו שראינו רק לפני כמה שבועות, כשהיינו עדים לאחד מניצולי הכוח המזעזעים ביותר של ממשל כלשהו בהיסטוריה האמריקאית", טען טראמפ. בהמשך הוא התייחס לנאומו לאומה של הנשיא ביידן מיום חמישי האחרון בו תקף את טראמפ ואת תומכיו וטען כי "האידיאולוגיה הקיצונית" של הנשיא לשעבר ותומכיו מערערים את יסודותיה של אמריקה.

טראמפ טען כי זה היה "הנאום הכי אכזרי, מעורר שנאה ומפלג שאי פעם נשא נשיא אמריקאי". לדבריו של טראמפ, "הוא אויב של המדינה". הנשיא לשעבר הוסיף: "הרפובליקנים בתנועת MAGA (Make America Great Again) הם לא אלה שמנסים לערער את הדמוקרטיה שלנו", אמר טראמפ, תוך שהוא ממשיך לטעון כי הבחירות לנשיאות ב-2020, שבהן הפסיד - זויפו. "אנחנו אלה שמנסים להציל את הדמוקרטיה שלנו, פשוט מאוד. הסכנה לדמוקרטיה מגיעה מהשמאל הרדיקלי, לא מהימין", הוסיף.

עוד במהלך הנאום, טראמפ טען כי בשבוע שעבר מייסד פייסבוק מארק צוקרברג ביקר בבית הלבן והוא "נישק לי את התחת". בהמשך, טראמפ התייחס גם לנשיאים של רוסיה וסין, ולדימיר פוטין ושי ג'ינגפינג וטען כי הם מעין "ליהוק מרכזי" בעולם. הוא כינה אותם מנהיגים "עזים וחכמים". "אף אחד לא יכול לשחק את התפקיד של נשיא סין שי, אף אחד. הוא שולט באגרוף ברזל ב-1.5 מיליארד אנשים. כן, הוא אדם חכם", טען.

אחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבבעלות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פלורידה
אחוזת ה''מאר-א-לאגו'' שבבעלות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, פלורידה | צילום: רויטרס

כזכור, ביום שישי האחרון, בית המשפט בארה"ב פרסם מסמך ממנו עולה כי סוכני ה-FBI מצאו במהלך החיפוש באחוזתו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בפלורידה עשרות תיקיות ריקות שסומנו כמסווגות. כמו כן, המסמך סיפק רשימת מלאי של תכולתן של 33 הארגזים שנלקחו מאחוזת מאר-א-לאגו.

מסמכים קודמים של בית המשפט אישרו כי טראמפ החזיק ברשומות מסווגות באזורי אחסון שונים באחוזה, אך המסמך שפורסם אמש הראה כי עשרות תיקים נמצאו במשרדו. נשיאי ארה"ב חייבים להעביר את כל המסמכים והמיילים שלהם לארכיון הלאומי, ומשרד המשפטים האמריקני בוחן האם טראמפ טיפל בצורה לא נכונה ברישומים על ידי העברתם מהבית הלבן לאחוזתו, לאחר שעזב את תפקידו בינואר 2021.

בין התיקים שלכאורו נתפסו באותו חדר במהלך החיפוש שנערך ב-8 באוגוסט היו שלושה מסמכים שסומנו כחסויים, 17 מסמכים שסומנו כסודיים, שבעה מסמכים שסומנו כ"סודי בהחלט", 43 תיקיות ריקות שסומנו כסודיים ו-28 תיקיות ריקות שכותרתן "החזר למזכיר הצוות / לעוזר הצבאי". בסך הכל נלקחו על ידי ה-FBI יותר מ-11 אלף מסמכים ממשלתיים.