4 ימים לבחירות בצרפת: עימות סוער בין שני המועמדים

מועמדת הימין הקיצוני לה פן ומועמד המרכז מקרון התייצבו לעימות מסכם בניסיון אחרון לשכנע את הצרפתים להצביע להם בבחירות לנשיאות המדינה. סקר ראשון בצרפת: מקרון ניצח

ימות סוער וקולני. מקרון ולה פן
ימות סוער וקולני. מקרון ולה פן | צילום: רויטרס

ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות צרפת, הגיעו אמש (רביעי) שני המועמדים שהעפילו לסיבוב המכריע לעימות טלוויזיוני בן שעתיים ועשרים דקות בניסיון אחרון לשכנע את הבוחרים בצרפת להצביע להם. בעימות היו שני המועמדים שהעפילו לסיבוב המכריע: מועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן, ראשת מפלגת "החזית הלאומית" לשעבר שעזבה את תפקידה בשבוע שעבר, ומועמד המרכז עמנואל מקרון, שר האוצר לשעבר בממשלתו של הנשיא הנוכחי פרנסואה הולנד ומנהיגה של המפלגה הצעירה "קדימה!", שלה אין כרגע ייצוג בפרלמנט.

''מועמד של ברירת מחדל''. לה פן
''מועמד של ברירת מחדל''. לה פן

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

העימות הפך במהרה כצפוי לזירת התגוששות בין שני המועמדים, שהטיחו זה בזה אמירות קשות וירדו לא פעם לפסים אישיים. במהלך העימות כינה מקרון את לה פן "טפילה" ו"שקרנית", ואילו היא כינתה אותו "בנקאי מגוחך", ועקצה אותו על רקע מראהו: "אתה צעיר מבחוץ אבל זקן מבפנים".

איום הטרור האסלאמי זכה לתשומת לב מיוחדת בעימות. לה פן האשימה את מקרון בכך שהוא "אדיש לגמרי" להתמודדות עם בעיית האסלאם הקיצוני וציינה שאינו הציג לעם הצרפתי תכנית בנושא. "צריך למגר את האידאולוגיה הקיצונית במדינה. אתה לא תעשה את זה", הטיחה בו. "אתה מחכה לפיגוע הבא במקום למנוע אותו. אני לא אחכה. אתה שותף של הטרור האסלאמי".

מקרון השיב מצדו למועמדת הימין הקיצוני כי "קיצונים ניזונים מהפלגנות שאת מביאה עמך ומקווים שתביאי למלחמת אזרחים", וציין כי ארגוני טרור ברחבי העולם טענו שניצחון של לה פן בבחירות יעצימו אותם. לאחר מכן טען שלמרות הטענות איום הטרור דווקא נמצא בראש סדר העדיפויות שלו. "אני אנהל מאבק בטרור האסלאמי בכל הרמות", טען. לאחר מכן קרא לשפר את המודיעין הצרפתי ולהציב יותר שוטרים חמושים ברחובות שיתנו מענה לאיומים על הרפובליקה.

השניים המשיכו להתנצח גם כשנושא העימות עבר לכלכלה. שני המועמדים הציגו חזונות כלכליים מנוגדים לגמרי: מקרון קרא לישום רפורמות ליברליות ולהעמקת הקשרים עם האיחוד האירופי במטרה לעודד ולהניע את גלגלי הכלכלה המקומית, ואילו לה פן קראה לנקוט במדיניות הפוכה המגנה על משרותיהם של הצרפתים מחשש לזליגת מקומות עבודה למדינות אחרות.

מקרון, תומך נלהב של הגלובליזציה, תקף כצפוי את המדיניות הכלכלית שהציגה לה פן, לפיה צרפת תתרחק מהאיחוד האירופי ותעזוב את גוש האירו לטובת חזרה לפרנק, המטבע הצרפתי שקדם לאירו. מקרון כינה את המהלך מעשה של "טירוף", וטען שתכניתה של לה פן "קטלנית ומסוכנת" לרפובליקה וכלל אינה יכולה להתקיים במציאות.

''אאבק בטרור האסלאמי''. מקרון
''אאבק בטרור האסלאמי''. מקרון

סקר ראשון בצרפת: מקרון ניצח בעימות

"האירו הוא המטבע של הבנקאים ולא של העם", השיבה לו לה פן שטענה כי פעולותיו של מקרון נובעת מנאמנותו לבנקים ולא לעם הצרפתי. "אתה מועמד של ברירת מחדל. אתה היורש של פרנסואה הולנד", הוסיפה תוך שהיא רומזת לשפל חסר התקדים בתמיכה הציבורית בנשיא הולנד, שיעזוב בקרוב את ארמון האליזה.

במהלך העימות, לה פן לא חזרה בה מהטענה השנויה במחלוקת שצרפת אינה אחראית לגירוש יהודי צרפת בשואה. "צרפת הייתה בלונדון ולא הייתה לא שותפה לזוועה הזאת. זה היה משטר וישי שהיה אחראי", אמרה תוך התייחסות לעובדה שלצרפת היה ממשל גולה שהתנגד לנאצים, אך שהה במהלך המלחמה בבריטניה. מקרון השיב לה שהיא פוגעת בקהילה היהודית ושהנשיא לשעבר ז'אק שיראק כבר הכיר באחריותה ההיסטורית של צרפת לגירוש היהודים, אך לה פן התבצרה בדעתה ואמרה ש"מבחינה משפטית צרפת לא הייתה אחראית, זה היה משטר וישי".

בתוך כך, סקר ראשון שמתפרסם בצרפת מצביע על כך שמקרון הוא המועמד שזכה בעימות הטלוויזיוני: מסקר של מכון "אלבה" הצרפתי עולה כי 62% מהצרפתים שראו את העימות מצאו את מקרון המועמד המשכנע והאמין יותר על פני לה פן.