שעה אחר שעה: היום הגורלי בארה"ב

טראמפ וקלינטון מגיעים לסוף הקמפיין כש-14 מדינות מוגדרות כעת מתנדנדות. הלו"ז המלא ליום הבחירות

מתחילים להצביע: הקלפי הראשונה נפתחה בניו המפשייר בארה"ב. עשרות מיליוני אמריקנים ייצאו בשעות הקרובות להצביע. קלינטון ממשיכה להוביל בסקרים. זהו לוח הזמנים הצפוי הלילה, בין שלישי לרביעי, עד שנגלה כולנו מי נבחר לבית הלבן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

01:00 שעון ישראל (19:00 בחוף המזרחי): העיניים כולן יהיו נשואות למדינה המתנדנדת וירג'יניה (13 אלקטורים). ב-2012 וב-2008 הצביעו שם עבור אובמה, אך בעבר דווקא נטו לעבר הרפובליקנים. ניצחון של טראמפ או יתרון קל בלבד לקלינטון עשוי לבשר על לילה ארוך.

גם ג'ורג'יה (16 אלקטורים) תרכז הרבה מתשומת הלב. מאז 1996 מצביעים שם באופן מסורתי עבור הרפובליקנים, אך במערכות הבחירות האחרונות היתרון הרפובליקני בג'ורג'יה נשחק. בשעה זו ייסגרו הקלפיות גם באינדיאנה (11), קנטאקי (8), דרום קרוליינה (9) וורמונט (3).

מדלג בין מדינות מתנדנדות. טראמפ
מדלג בין מדינות מתנדנדות. טראמפ

01:30 שעון ישראל (19:30 בחוף המזרחי): בשעה זו נסגרות הקלפיות בשתי מדינות חשובות נוספות - צפון קרוליינה (15) ואוהיו (18). פרשנים רבים טוענים כי צפון קרוליינה מייצגת בצורה נאמנה את הלך הרוחות האמריקני והתוצאות שם עשויות לבשר על המגמה גם ביתר המדינות. לצד זאת, כולם בארה"ב ממתינים לתוצאה באוהיו, שחזתה את המנצח בכל מערכת בחירות מלבד אחת מאז מלחמת העולם השנייה. בשעה זו צפויות להגיע תוצאות ראשונות גם ממערב וירג'יניה (5).

נלחמת על כל קול. קלינטון
נלחמת על כל קול. קלינטון

02:00 שעון ישראל (20:00 בחוף המזרחי): שעת העומס מתחילה עם סגירת הקלפיות בפלורידה (29), פנסילבניה (20), ניו המפשיר (4), מיין (4), מרילנד (10), מסצ'וסטס (11), ניו ג'רזי (14), מיסיסיפי (6), מיזורי (10), אלבמה (9), טנסי (11), אוקלהומה (7), אילינוי (20) רוד איילנד (4), דלאוור (3), קונטיקט (7) ומחוז קולומביה (3).

בשלב זה קשה לנבא האם המדגמים יצליחו לחזות מנצח בפלורידה, אך דבר אחד ברור - הפסד של טראמפ שם יבשר ככל הנראה על ניצחון של קלינטון בבחירות. הפסד של קלינטון בפנסילבניה יהווה מכה קשה עבורה, ובמקביל יהיו העיניים נשואות גם אל ניו המפשיר - שם הסקרים מצביעים על תיקו.

המרוץ עדיין צמוד
המרוץ עדיין צמוד

02:30 שעון ישראל (20:30 בחוף המזרחי): הקלפיות ייסגרו בארקנסו (6), שם הצביעו בעד ביל קלינטון בשתי מערכות הבחירות שבהן התמודד, אך העדיפו את המועמדים הרפובליקנים בכל מערכות הבחירות מאז.

03:00 שעון ישראל (21:00 בחוף המזרחי): הקלפיות נסגרות בניו יורק (29), קולורדו (9), מישיגן (16), טקסס (38), קנזס (6), לואיזיאנה (8), צפון דקוטה (3), דרום דקוטה (3), מינסוטה (10), וויומינג (3), נברסקה (5), וויסקונסין (10) וניו מקסיקו (5). מרבית העיניים בשעה זו יהיו נשואות למדינת המפתח קולורדו.

בשלב זה רוב תשומת הלב תופנה לתוצאות בקולרדו המתנדנדת, שידועה באוכלוסיה לטינית גדולה. ג'ורג' וו. בוש ניצח בקולרדו ב-2004 ברוב ניכר, אך גם אובמה זכה שם לתמיכה 4 שנים מאוחר יותר. גם מישיגן בעלת 16 האלקטורים תעמוד במרכז באותן שעות, אך עם זאת אף מועמד רפובליקני לא ניצח בה מאז 1988.

קלינטון תנצח?
קלינטון תנצח?

04:00 שעון ישראל (22:00 בחוף המזרחי): הקלפיות נסגרות בנבאדה (6), אריזונה (11), יוטה (6), איווה (6) ומונטנה (3). נבאדה היא המדינה המסקרנת ביותר בשעת סגירת הקלפיות. לאורך השנים היא נחשבת למדינה רפובליקנית, אך בהצבעה המקדימה ניתן היה להבחין בגל גדול של מצביעים היספאנים שמגיעים לתמוך בקלינטון. אריזונה בעלת 11 האלקטורים אדומה מאז 1952, מלבד ניצחונו של ביל קלינטון הדמוקרט ב-1996.

התוצאות ב-5:00 שעון ישראל
התוצאות ב-5:00 שעון ישראל

05:00 שעון ישראל (23:00 בחוף המזרחי): הקלפיות נסגרות בקליפורניה (55), אורגון (7), וושינגטון (12), איידהו (4) ובהוואי (4). קליפורניה, המדינה הגדולה ביותר, צפויה כמובן ללכת עם קלינטון. זוהי השעה הדרמטית ביותר, אז יכריזו כלי התקשורת בארצות הברית - "יש לנו מנצח". מיד לאחר מכן צפויים נאומי הניצחונות של קלינטון או טראמפ עם היוודע התוצאות.

הכניסה לבית הלבן: ב-20 בינואר
הכניסה לבית הלבן: ב-20 בינואר

07:00 שעון ישראל (01:00 בחוף המזרחי): אחרונה חביבה - אלסקה (3) תסגור את הקלפיות. המדינה דלת האלקטורים לא צפויה ליצור שינויים דרמטיים, אלא אם כן המרוץ עדיין יישאר צמוד באותה שעה.

20 בינואר 2017: המנצח הגדול בבחירות לא יהפוך לנשיא ה-45 עד ליום הזה, בו תיערך ההשבעה לנשיאות. על פי החוקה האמריקנית, רק לאחר ההשבעה יהפוך המנצח או המנצחת למפקד העליון ולמנהיג העולם החופשי.

טראמפ תוקף את אובמה, קלינטון מובילה ב-4%

בתוך כך, ממשיכים המועמדים במסע דילוגים קדחתני בין המדינות המתנדנדות. טראמפ עלה מוקדם יותר לכותרות לאחר שתקף חזיתית את הנשיא ברק אובמה ואמר כי הוא אסון לישראל. "הוא הדבר הכי גרוע שקרה אי פעם לישראל", אמר לתומכיו בעצרת בסרסוטה פלורידה.

מתנדבים קוראים להצביע
מתנדבים קוראים להצביע

לאחר מכן, המשיך טראמפ לתקוף את אובמה גם בעצרת בצפון קרוליינה. "הנשיא אובמה נאלץ לקחת את האייר פורס 1 כדי לערוך קמפיינים במקום הילרי הנוכלת". טראמפ הוסיף: "אני עדיין מביא יותר קהל... מחר יהיה יום הסטורי כל הממשל בוושינגטון ישמע את זה".

"אסור לתת להילרי לרוץ", הוא הוסיף בהתייחס לחקירת ה-FBI. "היא פושעת, היא מחקה את המיילים האלה".

גם קלינטון עצמה במסע דילוגים בין המדינות המתנדנדות לקראת פתיחת הקלפיות. "הבחירות האלה הן בין קרע לאחדות באומה שלנו", אמרה בעצרת במישיגן. "בין מנהיגות יציבה וחזקה לתותח משוחרר שעשוי לסכן הכל. הגיע הזמן לעשות את השינוי, להניע את הכלכלה ולא רק עבור אלו שבפסגה".

קלינטון התייחסה גם למחלוקת סביב תשלום המיסים של טראמפ והטענה שלא פירסם את דוח החזרי המס שלו. "אני חושבת שכבר לא נראה את תיק המיסים של טראמפ בקמפיין הזה", אמרה קלינטון. "הוא לא מתכוון לפרסם אותו בזמן שנותר עד שתצאו לקלפיות, זו תישאר תעלומה".

בינתיים, הסקרים האחרונים מצביעים על מרוץ צמוד יחסית בין טראמפ לקלינטון. סקר של סוכנות הידיעות "בלומברג" שפורסם היום מעניק לקלינטון יתרון של 3% בלבד על פני המועמד הרפובליקני. סקר מקביל של וושינגטון פוסט ורשת ABC מצביע על יתרון של 4% לקלינטון.

על פי הסקר של בלומברג, קלינטון זוכה ל-44% תמיכה לעומת 41% לטראמפ. בסקר השני מקבלת קלינטון 47% מקולות הנשאלים, לעומת 43% לטראמפ. שני הסקרים אומנם מפורסמים היום, אך נערכו לפני ההכרזה הדרמטית של ראש ה-FBI אמש על סגירת החקירה נגד קלינטון בפרשת המיילים. סקר אחר שנערך על ידי וול סטריט ג'ורנל ורשת NBC ופורסם אתמול מצביע גם הוא על יתרון של 4% לקלינטון על טראמפ.

שעות לפני תחילת ההצבעה בקלפיות סקר של סוכנות הידיעות "רויטרס" מצביע על 90% שהמועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון תזכה בבחירות. על פי הסקר על מנת שטראמפ ינצח הוא זקוק לתרחיש לא סביר בו מצביעים היספאנים ושחורים לא יגיעו בכמויות גדולות לקלפיות במספר מדינות מפתח.

בהכנת הכתבה השתתף עמית ולדמן.