ממרצה להלכה - לאויב מספר 1 של המערב: חייו ומותו של אל-בגדאדי

מי שהחל את דרכו כקבלן משנה של אל-קאעידה בעיראק, הפך לחליף הראשון של המדינה האסלאמית - וקרא תיגר על המערב • הטיפ מאשתו של אל-בגדאדי והיורש המיועד: פרטים חדשים על מבצע החיסול

זמן צפייה: 08:29

החליף הראשון של המדינה האסלאמית שהפך להיות המבוקש מספר אחת של ארצות הברית, בכלל לא התכוון להיות כזה. עם פלישת האמריקנים לעיראק ב-2003, לימד בגדאדי הלכה באוניברסיטה של בגדאד, ועוד חשב להצטרף לעיראק החדשה. אלא שהאמריקנים חשדו בו, דחו אותו, עצרו אותו ושחררו אותו. הטעות הזו עלתה להם בארגון שהחזיר לאסלאם את החלום הישן שלו - המדינה האסלאמית החליפות כמו בימי מוחמד. אברהים אל בדרי זהו שמו המקורי, ראה בעיניים כיצד עיראק הופכות לשיעית בחסות האמריקנים.

אז, הוא הפך לקבלן משנה של אל-קאעידה בעיראק. כמה שנים לאחר מכן, שהחל להבין שיש לו כוח שגדל, הוא נפרד מאל קאעידה והקים את ארגון המדינה האסלאמית. מתחת לרדאר ובעבודה מאומצת הוא הקים חוליות טרור לצד מבנה של מדינה. זה לא היה עוד טרוריסט שבא על מנת להרוג שיעים, יזידים ואמריקנים, אלא מנהיג שרוצה לבנות מדינה שתחזיר אחורה את תושביה למאה השביעית לספירה כמו בימי מוחמד. חיים, כלכלה, הכול על פי האסלאם הקדום. עם כוח צבאי מועט אך עם מוכנות להתאבד בכל משימה הוא החל לנגוס שטחים מסוריה ועיראק החלשות. חייליהן ברחו כאשר אבר בכר אל-בגדאדי התקדם למשק ובגדאד.

לכתבות נוספות בנושא >>

בכיר בצבא האמריקני מאשר: מנהיג דאע"ש חוסל – גופתו זוהתה

טראמפ: "חיסלנו את אל-בגדאדי – הוא נמלט כשהוא בוכה וצורח"

"מנהיג דאע"ש חוסל בסוריה"; היום: טראמפ ימסור "הצהרה מיוחדת"

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש
אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאע''ש | צילום: טוויטר

ואז, לפני חמש שנים, באה ההצהרה שהציתה את הדימיון של מיליוני מוסלמים בעולם. במסגד במוסול, בירת המדינה האסלאמית הוא הכריז על הקמת החליפות. זו הייתה קריאת הקרב לכל המוסלמים בעולם להגיע למדינה ולהילחם נגד הכופרים על מנת שהמדינה האסלמית תמחק את כל גבולות המזרח התיכון. ההגירה למדינה האסלאמית החלה מאירופה, בחסות חופש התנועה מאות צעירים אירופאים הגיעו למדינה האסלאמית בחסות פתיחת הגבול הטורקי ונתנו שבועת אמונים לאבו בכר אל-בגדאדי בשמו הארגוני החדש.

בשנת 2015 דאע"ש הפיל את מוראו על מיליוני תושבים שרצו להיפטר מאסד וקיבלו מפלצת של אסלאם קיצוני, עם שלטון שדרש מהם לציית לחוקי האסלאם. מדינה מאורגנת, מתוחכמת ועשירה מנפט - שהעולם נרתע ממנה. אז הגיעה פרשת הדרכים של הארגון. אבו בכר אל-בגדאדי החליט לעמוד ולאיים על ארצות הברית והמערב. עריפת ראשיהם של עיתונאים ואזרחים אמריקנים הפכו את אבו בכר לאויב מספר אחת של האמריקנים. אז הפעיל אבו בכר את הנשק שהמערב לא ממש הכיר בצורה כזו, פיגועים בבירות אירופה. פיגועי דריסה וירי הפכו לשגרה כשכל מחבל החליט בין לילה להפך לחייל של אל-בגדאדי.

תיעוד מהמקום שבו נטען כי חוסל אבו בכר אל-בגדאדי
תיעוד מהמקום שבו נטען כי חוסל אבו בכר אל-בגדאדי | צילום: חדשות 13

כמו ברשת חברתית, דאע"ש קיבל אנשים בלי לפגוש אותם מעולם במפקדה אחת מרכזית. כשהמדינה האסלאמית כבר הפכה לעובדה, הוא הפך למבוקש מספר אחד שכמעט רוב העולם בקואליציה רודף אחריו וכותש מן האוויר את כל מעוזי המדינה האסלאמית. אז החל העולם לנגוס בשטחי המדינה של בגדאדי, וכל שטח שנפל עבר לידי איראן וסוריה – מצב שישראל עוד תצטרך לטפל בו בהמשך. בגדאדי הפך למבוקש נמלט שמוציא את זעמו על כל שבוי מערבי או ערבי שתפש בשירות הקואליציה בשיטות הרג מזעזעות. אז זה היה ברור שהחלום מתמוטט, לא בגלל התקפות המערב, אלא בגלל הניהול של אל-בגדאדי שהנחית על העולם המערבי והערבי מדינה שלא קיבלה את סדר הקיים. כשהפך למבוקש זה היה עניין של זמן עד שיתפס. אכן זהו ניצחון של המערב, אך עדיין לא ניצחון על הרעיון של המדינה, שעדיין מדליק מיליוני מוסלמים בעולם.

טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי
טראמפ בהצהרה על חיסול אל-בגדדי | צילום: חדשות 13

הטיפ מהאישה של בגדאדי ויורש העצר המיועד: פרטים חדשים על מבצע החיסול

שעות אחרי שמנהיג דאע"ש חוסל, לפי דיווח ב"ניוזוויק" לדאע"ש כבר מונה מנהיג חדש, עבדאללה קארדש, ממוצא עיראקי, ששירת פעם תחת סאדאם חוסיין. במקביל, מנהיג הכוחות הדמוקרטיים הסורים הוציא הודעה לפיה יד ימינו של אל-בגדאדי אותר וחוסל גם הוא ליד ג'רבנוס שבסוריה בעבודה משותפת שלהם ושל כוחות המודיעין האמריקני.

לפי דיווח בניו יורק טיימס, הטיפ שהוביל את ה-CIA למיקומו של אל-בגדאדי הגיע מחקירתה של אחת מנשותיו של מנהיג דאע"ש.

כזכור, לאחר דיווחים הלילה לפיהם מנהיג דאע"ש חוסל במבצע אמריקני בצפון סוריה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם בבית הלבן ואישר את הדברים: "אמש, ארצות הברית עשתה צדק עם הטרוריסט מספר אחד בעולם, אבו בכר אל-בגדאדי מת". עוד אמר נשיא ארה"ב כי אל-בגדאדי "מת לאחר שרץ לתוך מנהרה ללא מוצא, כשהוא בוכה, צורח וזועק. הוא מת כמו כלב, כמו פחדן".

"ארה"ב חיפשה אותו במשך שנים ארוכות", המשיך טראמפ, "תפיסתו הייתה העדיפות העליונה של הממשל שלי. הכוחות המיוחדים ביצעו פעולה מסוכנת בשעת ליל והצליחו במשימתם. הם היו מדהימים. המתחם פונה לגמרי באותה עת, 11 ילדים פונו מהבית ולא נפגעו. מי שנותר היו אל-בגדאדי ושלושה מילדיו שהוא גרר איתו למוות ודאי. הכלבים שלנו רדפו אחריו, הוא הדליק את חגורת הנפץ שלו והרג את עצמו ואת שלושת ילדיו". טראמפ ציין גם כי שתי נשים מתו במהלך המבצע וסיפר: "היו שתי נשים שלו שלבשו חגורות נפץ שלא התפוצצו. היה קושי רב משום שהן היו עם חגורות נפץ עליהן".