מכונת ירייה ממוחשבת ומודיעין נמרץ: פרטים מחיסול פחריזאדה

לפי תחקיר של הניו יורק טיימס, חיסולו של בכיר מדעני הגרעין באיראן התאפשר בזכות רשלנות משמרות המהפכה וטכנולוגיה עילית בה השתמש המוסד. בנו של המדען הבכיר: "חיסול מורכב משאפשר לתאר"

זמן צפייה: 04:19

לפי התחקיר של הניו-יורק טיימס שפורסם היום (שבת) אודות חיסולו של "אבי פצצת הגרעין האיראנית", מוחסן פחריזאדה, הוא החל את יומו בלימוד הפילוסופיה האסלאמית, כאשר בצהריים הוא ואשתו תכננו לנסוע לביתם שבעיר אבסרד ולשהות שם במשך סוף השבוע. במקביל, שירות הביון האיראני הזהיר אותו מפני ניסיון התנקשות, אך המדען הבכיר התנער מכך.

לפי העיתון האמריקני, ישראל הייתה משוכנעת כי פאחריזאדה הוביל את מאמציה של איראן להשגת נשק גרעיני, לכן רצתה לחסל אותו במשך 14 שנים לכל הפחות. לצד זאת, מרוב כמות האיומים על חייו, באיזשהו שלב פחריזאדה לא העניק להם תשומת לב רבה מדי.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-1809211847' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_tjjwipi9' duration='236']

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוח גבית למתנגדי החיסון? בדיוק להפך

משבר דיפלומטי: צרפת החזירה את שגריריה מארה"ב ואוסטרליה

מקור בהנהגת הפלגים הפלסטיניים: תוכניתו של לפיד חסרת ערך

מוחסן פח'רי-זאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן
מוחסן פח'רי-זאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן

כמו כן, עוד ידוע כי פחריזאדה התעלם מההנחיות שניתנו לו על ידי צוות האבטחה שלו, ולעיתים קרובות הוא זה שנהג ברכב כל הדרך לאבסרד, זאת במקום ששומרי ראשו יסיעו אותו ליעד ברכב משוריין. על אף שהיה מדובר בהפרה חמורה של הפרוטוקול הביטחוני, פחריזאדה התעקש על כך. לכן, טוענים בניו יורק טיימס, היה זה פחריזאדה שנהג ברכבו ביום שישי ה-27 בנובמבר, כאשר אשתו לצדו במושב הנוסעים.

לפי התחקיר שביצע העיתון, סוכנים איראנים שעבדו עבור המוסד החנו מסחרית מסוג 'ניסאן' כחולה בצדי הדרך המקשרת בין אבסרד לכביש הראשי, כאשר מקום החנייה היה מוגבה מעט - מה שאפשר לתצפת על מכוניות מתקרבות. בתוך המכונית, מתחת לברזנט וחומרי בנייה, הסתתר מקלע כבד בקליבר 7.62 מ"מ.

בשעה 13:00, צוות החיסול קיבל את האות כי פחריזאדה, אשתו וצוות אבטחה שכלל שומרי ראש חמושים ומכוניות מלוות משוריינות, עושרות את דרכן לעיר אבסרד, היכן שרבים מהאליטה האיראנית מחזיקים בבתים ווילות למטרות נופש.

זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה | צילום: גלובל טלגרם

לפי הניו יורק טיימס, ששוחח עם גורמים רשמיים בארה"ב, ישראל ואיראן, כולל שני אנשי מודיעין שהכירו את פרטי התכנון, החיסול התאפשר בזכות רשלנות משמרות המהפכה באיראן ומעקב אינטנסיבי של המוסד אחר המטרה - פחריזאדה וטכנולוגיה עילית.

לפי התחקיר, מכונת ירייה ממוחשבת בעלת אינטלגנציה מלאכותית, בעלת מצלמות רבות שמופעלת באמצעות לוויין ומסוגלת לירות כ-600 כדורים בדקה, הייתה אחראית לחיסולו של פחריזאדה. הרעיון להשתמש במכונת ירי הנשלטת מרחוק הוצע לאחר הבעיות בחיסול בכירים באמצעות צלף, זאת עקב שינוי מסלול תדיר של היעד ועקב ארגוני אבטחה משתנים של אנשי משמרות המהפכה.

כמו כן, מהתחקיר עולה כי עקב החחש לפריצת מלחמה עקב חיסול פאחריזאדה, ישראל נזקהה להגנה מצד ארה"ב. לכן, ראש הממשלה הישראלי הקודם, בנימין נתניהו, פעל להוציא את החיסול לפני כניסתו של ביידן לתפקיד. בנוסף, החיסול התאפשר עקב ראיית עולם דומה מצדו של טראמפ לזו של נתניהו לגבי איראן.

הלוייתו של מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן
הלוייתו של מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן | צילום: סוכנות הידיעות Tasnim

בהמשך לכך, לצורך החיסול של פחריזאדה, השתמשו בתת מקלע בלגי מיוחד ובזרוע רובוטית ייחודית שמשקלם יחד עולה על 1 טון. עקב כך, חלקי המערכת הובאו לאיראן בחלקים נפרדים ובדרכים שונות, ולאחר מכן המערכת הורכבה בסודיות על אדמת איראן. זאת ועוד, במוסד חששו כי בעת ירי מכלי נשק מסוג זה, הרכב עליו היה מורכב יוסט מכיוונו ולכן הכדורים לא יפגעו במטרה. בנוסף, חששו במוסד כי המידע שמגיע מהלווין עשוי להתעכב מעט ואילו המפעיל של המערכת מרחוק עלול לקבל מידע שהוא לא בזמן אמת - גם במחיר של שנייה אחת. לצורך, נעשה שימוש באינטלגנציה מלאכותית, שמטרתה למנוע סטיות, תוך חישוב של כל הפרמטרים בכל רגע נתון.

ברגע שרכבו של פחריזאדה הגיע קרוב לזירת החיסול, רכבו נעצר בטרם פנה ימינה, ואז צרור יריות פגע בשמשה הקדמית של רכב הניסאן בו נהג פחריזאדה, כאשר הוא נפגע בכתפו. לאחר מכן, פחריזאדה יצא מרכבו והתכופף מאחורי דלת הרכב הפתוחה, בעוד שהירי נמשך. לפי סוכנות חדשות איראנית, שלושה כדורים נוספים פגעו בעמוד השדרה שלו, מה שגרם לו להתמוטט על הכביש.

הלוייתו של מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן
הלוייתו של מוחסן פחריזאדה, ראש תוכנית הגרעין האיראנית, שחוסל סמוך לטהראן | צילום: סוכנות הידיעות Tasnim

לאחר החיסול שערך פחות מדקה שבמהלכו נורו 15 יריות בלבד, הרכב עליו היה מורכב תת המקלע התפותץ, כאשר המטרה הייתה להשמיד את הזרוע הרובוטית ואת כלי הנשק כדי שהאיראנים לא יוכלו לזהות את שיטת הפעולה. בפועל, הזרוע עלתה לאוויר בעקבות הפיצוץ וחלקיה התפזרו על פני הקרקע.

אחד מבניו של פחריזאדה, אחמד, סיפר לאחר החיסול של אביו: "זירת החיסול נראתה כמו מלחמה. יכולתי להריח דם. לא היה מדובר בפיגוע טרור בו מישהו מגיע עם אקדח, יורה ובורח. חיסולו היה מורכב יותר ממה שאפשר לדעת או לתאר". עוד הוסיף לומר לטלוויזיה האיראנית: "הוא לא היה ידוע לציבור האיראני, אך הוא היה ידוע היטב בקרב אויבי איראן".