קוראן נשרף בהפגנה נגד טורקיה בשוודיה: "מעשה מרושע"

במסגרת הפגנות שנערכו היום במדינה, פוליטיקאי מהימין הקיצוני הצית עותק של הספר הקדוש לאיסלאם מחוץ לשגרירות הטורקית בשטוקהולם. השוודים מפגינים בעקבות הקשיים שמערימה טורקיה על הצטרפותם לברית נאט"ו

שריפת הקוראן בשוודיה
שריפת הקוראן בשוודיה | צילום: רויטרס

בשוודיה נערכו היום (שבת) הפגנות נגד טורקיה, בעקבות הקשיים שמערימה המדינה עם בקשתם של השוודים להצטרף לברית נאט"ו. במהלך ההפגנות נשרף עותק של הקוראן, ומשרד החוץ הטורקי גינה את המעשה ומסר כי מדובר "במעשה מרושע". עוד נטען כי החלטתה של ממשלת שוודיה לאפשר את המשך ההפגנות היא "בלתי מתקבלת על הדעת".

ספר הקוראן הוצת על ידי רסמוס פאלודאן, פוליטיקאי ממפלגת הימין הקיצוני "סטראם קורס" מדנמרק. הפוליטיקאי ביצע את המעשה מחוץ לשגרירות טורקיה בשטוקהולם. "התרת מעשה אנטי-איסלאמי שכזה, מכוון למוסלמים ופוגע בערכינו הקדושים, במסווה של חופש הביטוי. מדובר בדבר בלי מתקבל על הדעת לחלוטין", נמסר בהודעה של משרד החוץ הטורקי. עוד במסגרת ההפגנה נצפו מפגינים דורכים על צילום של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן.

מפגין שוודי דורך על תמונתו של נשיא טורקיה ארדואן
מפגין שוודי דורך על תמונתו של נשיא טורקיה ארדואן | צילום: רויטרס

טורקיה, שפנתה מוקדם יותר למדינה הסקנדינבית בבקשה להפסיק את המחאות, ביטלה את ביקורו של שר ההגנה השוודי פאל ג'ונסון, וטענה כי הביקור "איבד את המשמעות שלו". בשוודיה קיוו שהביקור יוכל להפיג את סירובה של אנקרה להצטרפות של השוודים לברית הצבאית, שעיכבה גם את הצטרפותה של פינלנד.

ג'ונסון הגיב לביטול הביקור ואמר: "היחסים שלנו עם טורקיה חשובים מאוד. אנו מצפים להמשיך את הדיאלוג בנושאי ביטחון והגנה משותפים, במועד מאוחר יותר".

טורקיה דורשת ויתורים פוליטיים מצד שוודיה, כדוגמת גירוש והסגרה של פעילים כורדיים ושל פעילים נוספים הקשורים לארגונים המתנגדים לנשיא הטורקי ארדואן, וכאלה שלטענתו היו אחראיים לניסיון הפיכה נגדו בשנת 2016.

מחאות בשוודיה
מחאות בשוודיה | צילום: רויטרס

טורקיה כבר נחשבת לחברה בנאט"ו, מה שמעניק את לה את הסמכות לבלום את הצטרפותה של מדינה אחרת לברית הצבאית. שוודיה ופינלנד ביקשו להצטרף לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר בשנה שעברה.

עוד נמסר בהודעה הטורקית כי המעשה מצביע על המצב המדאיג אליו הגיעה ה"איסלאמובופיה", הגזענות והאפליה באירופה. במסגרת ההודעה קראה טורקיה לשוודיה לנקוט ב"צעדיים הכרחיים".

תגובתו של שר החוץ של שוודיה, טוביאס בילסטרום, לא איחרה להגיע, והוא תיאר המעשה כ"מחריד". "לשוודיה יש חופש ביטוי משמעותי, אך זה לא אומר שהממשלה, או אני, תומכים בעמדות שהוצגו", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.