טביעת הסירה ביוון: חשש לחיי מאות בני אדם, בהם ילדים

לפחות 78 בני אדם טבעו למוות בהתהפכות סירת המהגרים אתמול מול חופי דרום יוון, ויותר ממאה חולצו ופונו לבית החולים בעיר קלמטה. קיים חשש לחייהם של מאות נוספים שהיו על סיפון הסירה, שעליה נדחסו בין 500 ל-750 אנשים, בהם כמאה ילדים

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
ניצולים מגיעים לנמל קלאטה | צילום: רויטרס

לפחות 78 בני אדם טבעו למוות לאחר שסירת הדיג שבה הפליגו התהפכה אתמול (רביעי) מול חופי דרום יוון, ויותר ממאה חולצו. עם זאת, ניצולים טענו כי ייתכן שעד 750 אנשים היו דחוסים על הסירה, עם דיווחים על כמאה ילדים. מדובר באירוע התהפכות הסירה הקטלני ביותר ביוון מתחילת השנה, וקיים חשש לחייהם של מאות האנשים שהיו עליה. הרשויות ביוון טוענות כי הצעות הסיוע שלהן נדחו, אך הן עומדות בפני טענות על כך שלא עשו מספיק כדי לעזור.

סוכנות הגבולות של האיחוד האירופי, פרונטקס, דיווחה כי מטוס שלה זיהה את הסירה מוקדם ביום שלישי אחר הצהריים, והודיעה על כך מיד לרשויות היווניות והאיטלקיות. משמר החופים אמר מאוחר יותר שאיש על הסיפון לא לבש חליפות הצלה. בציר זמן שסיפק משמר החופים, נודע כי נוצר קשר ראשוני עם ספינת הדייג בשעה 14:00 ולא הוגשה בקשה לעזרה.

עוד נמסר כי משרד הספנות היווני יצר קשר חוזר עם הסירה ונאמר לו שוב ושוב שהיא פשוט רוצה להפליג לאיטליה. ספינה עם דגל מלטה סיפקה להם מזון ומים בסביבות השעה 18:00, וסירה אחרת סיפקה מים שלוש שעות לאחר מכן.

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
ניצולים מהתהפכות הסירה מגיעים לנמל קלאטה | צילום: רויטרס

בסביבות השעה 01:40 ביום רביעי, מישהו על הסירה הודיע ​​למשמר החופים כי מנוע הספינה התקלקל. זמן קצר לאחר מכן הסירה התהפכה, ולקח רק עשר עד חמש עשרה דקות עד שטבעה לחלוטין. מבצע חיפוש והצלה הופעל אך הסתבך על ידי רוחות חזקות.

בקו חירום למהגרים בצרות בים "אלארם פון" התלוננו כי משמר החופים היה "מודע לכך שהספינה נמצאת במצוקה במשך שעות לפני שליחת עזרה", והוסיפו כי הרשויות "ידעו ממקורות שונים" שהסירה בצרות.

ז'רום טוביאנה מארגון רופאים ללא גבולות אמר לרדיו הצרפתי שהרשויות האירופיות והיווניות היו צריכות להתערב קודם לכן. "זה ממש מזעזע לשמוע שמטוס של פרונטקס טס מעל הסירה ואף אחד לא התערב כי הסירה סירבה לכל הצעות העזרה... סירה עמוסה היא סירה במצוקה".

Whatsapp Image 2023 06 15 At 1
ניצולים בנמל קלאטה | צילום: רויטרס

על פי ההערכות, הסירה שטה במשך ימים לפני כן במסלול מלוב לאיטליה, כאשר רוב האנשים שהיו על סיפונה הם ככל הנראה גברים בשנות ה-20 לחייהם. הניצולים דיברו על לא פחות מ-500 עד 750 אנשים על הסיפון ומנהל הבריאות האזורי, יאניס קרבליס, הזהיר מפני טרגדיה חסרת תקדים: "מספר האנשים שהיו על הסיפון היה גבוה בהרבה מהקיבולת שצריך לאפשר לסירה הזו".

ניצול אחד סיפר לרופא בית חולים בקלמטה שהוא ראה מאה ילדים על הסיפון. משמר החופים ניקולאוס אלקסיו אמר לטלוויזיה הציבורית שהסירה טבעה באחד מהחלקים העמוקים ביותר של הים התיכון. ניצולים נלקחו לעיר קלמטה, ורבים טופלו בבית החולים בשל היפותרמיה או פציעות קלות.

רשות השידור הציבורי ERT מסרה כי שלושה אנשים שנחשדים כסוחרים נלקחו לרשות הנמל המרכזית בקלמטה ונחקרים. נשיאת יוון קתרינה סקאלרופולו, ביקרה מספר מהניצולים והביעה את צערה על אלה שטבעו.

Whatsapp Image 2023 06 15 At 1
ניצולים בנמל קלאטה | צילום: רויטרס

מדי שנה מתים מאות בני אדם בניסיון לחצות את הים התיכון. בפברואר, סירה שהובילה מהגרים התהפכה באזור קלבריה בדרום איטליה, בתקרית שנהרגו בה לפחות 94 בני אדם - אחת התקריות הקטלניות ביותר שתועדו.

יוון היא אחד הנתיבים העיקריים לאיחוד האירופי עבור פליטים ומהגרים מהמזרח התיכון, אסיה ואפריקה. בחודש שעבר ספגה ממשלת יוון ביקורת בינלאומית על קטעי וידאו שלפי דיווחים מראים גירוש בכוח של מהגרים שנסחפו בים. יותר מ-70 אלף פליטים ומהגרים הגיעו השנה למדינות הקו הקדמי של אירופה, כאשר רובם נחתו באיטליה, לפי נתוני האו"ם.