הלילה: טראמפ צפוי להכריז שירוץ לנשיאות ב-2024

נשיא ארצות הברית לשעבר וראש המפלגה הרפובליקנית צפוי לאשר את ריצתו השלישית לבית הלבן בצהרה שיישא, זאת לאחר שסגנו ויד ימינו מייק פנס התבטא נגדו בריאיון לתקשורת האמריקנית: "אני חושב שיהיו לנו אפשרויות טובות יותר בעתיד"

זמן צפייה: 02:26

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ פירסם היום (שלישי) ברשת החברתית שבבעלותו TRUTH כי הוא מקווה שמחר "יתברר כאחד הימים החשובים ביותר בהיסטוריה של המדינה", ובכך העלה את הציפיות בקרב תומכיו לגבי הצהרתו על מירוץ חדש לנשיאות ב-2024.

ההכרזה תיערך בביתו במאר-א-לאגו שבפלורידה, שנקשר לאחרונה לפרשיית הדלפות של מידע מסווג וחקירת FBI בנושא. היא צפויה להתקיים בשעות הלילה (שעון ישראל), וזאת לאחר אכזבה מסוימת בקרב המפלגה הרפובליקנית בבחירות האמצע, בהן שמרו הרפובליקנים על רוב בבית הנבחרים, אולם קטן בהרבה ממה שצפו להם בסקרים.

בסנאט לעומת זאת הדמוקרטים ניצחו ברוב דחוק, למרות תחזיות של "גל אדום" (ניצחון גורף למפלגה "האדומה" - הרפובליקנית), עם 50 חברי סנאט דמוקרטים לעומת 49 רפובליקנים, בעוד סגנית הנשיא קמלה האריס תהיה ל"אצבע" ה-51 של המפלגה בסנאט.

דונלד טראמפ על רקע אחוזת ''מאר-א-לאגו''
נשיא ארה''ב לשעבר דונלד טראמפ על רקע אחוזת ''מאר-א-לאגו'' | צילום: רויטרס

הודעתו של טראמפ תגיע ברקע ההתבטאויות קשות שאמר עליו סגנו ויד ימינו בממשלו האחרון, מייק פנס, בריאיון לדיוויד מויר ברשת ABC. פנס התראיין אמש לקראת השקת ספרו החדש, "So Help Me God", וכשנשאל לגבי ריצתו של טראמפ לבחירות הבאות אמר: "אני חושב שיהיו לנו אפשרויות טובות יותר בעתיד".

"האנשים במדינה הזאת דווקא מסתדרים לא רע כשיוצאים מהפוליטיקה. ואני חושב שהעם רוצה לראות מנהיגים עם אותה רוח של חמלה ונדיבות", אמר פנס ורמז על האפשרות שיתמודד נגד טראמפ, "באשר לי ולמשפחתי, אנחנו נצטרך להחליט איזה תפקיד אנחנו לוקחים בתוך זה".

כשנשאל פנס אם לדעתו הוא יכול להביס את טראמפ בבחירות למפלגה הרפובליקנית, אמר כי "זה נתון לבחירתם של אחרים, וזה נתון לבחירתנו אם לבחון את זה או לא".

דונלד טראמפ ומייק פנס
דונלד טראמפ ומייק פנס | צילום: רויטרס

באותו הריאיון פנס השמיע התבטאויות יוצאות דופן כשאמר שההתנהגות "חסרת האחריות" של הנשיא לשעבר בעת אירועי ה-6 בינואר - סיכנה אותו ואת משפחתו. "המילים של הנשיא היו פזיזות. זה היה ברור שהוא החליט להיות חלק מהבעיה", אמר פנס בריאיון, כשהוא מתייחס ליום שבו התכנס הקונגרס לאשר את תוצאות הבחירות ואלפים מתומכיו של טראמפ פרצו אל גבעת הקפיטול והחלו במהומות, במהלכן נהרגו חמישה אנשים.

פנס הוסיף ואמר שהוא כעס לנוכח הציוץ שפירסם טראמפ בחשבונו במהלך אותן שעות, בו כתב הנשיא לשעבר שלפנס "אין את האומץ לעשות מה שצריך לעשות עבור המדינה". טראמפ הפעיל לחצים רבים על סגנו שלא יקבל את תוצאות הבחירות ולא יאשר אותם בקונגרס, כנגד החוק.

מייק פנס, סגן הנשיא האמריקני, נואם בפני הקואליציה היהודית-רפובליקנית בלאס וגאס, נבאדה
מייק פנס, סגן הנשיא האמריקני, נואם בפני הקואליציה היהודית-רפובליקנית בלאס וגאס, נבאדה | צילום: רויטרס

"פניתי אל הבת שלי שעמדה לידי ואמרתי לה - 'לא צריך אומץ כדי לעבור על החוק, צריך אומץ כדי לשמור עליו'. המילים והמעשים של טרמאפ סיכנו אותי, את משפחתי ואת כל מי שהיה בקפיטול באותו היום", כך אמר פנס. יוזכר כי חלק מהמפגינים שפרצו לקפיטול ב-6 בינואר צעקו "מוות לפנס" ו-"לתלות את פנס".